Hejsa
Håber i kan/vil hjælpe mig, selvom det ikke har noget med trædrejning at gøre - men det dufter da af træ

)
Jeg er ved at lave et havebord. Det bliver en svejst og galvaniseret stålramme, hvori der skal monteres 3 meter lange douglasplanker.
Plankerne er 90 x 30 x 3000 mm. De er helt tørre, høvlede og rette/plane. Men hvad sker der når de de nu bliver udsat for vand/sol på oversiden og ikke på undersiden?
- De vil nok slå sig, men jeg vil så gøre hvad jeg kan, for at det ikke bliver mere en højest nødvendigt. I stålrammen bliver der 4-5 fladstål på tværs til fixering af plankerne med skruer. Jeg regner med at save 2 riller halvt ned(op) på langs af undersiden af plankerne.
Og nu kommer det store spørgsmål så..... hvordan vi i vende plankerne i forhold til årene? I forhold til vedhæftede billede ville i så sige "1" eller "2"?
- Jeg vil umiddelbart nok sige "1", men er ikke sikker på jeg har ret. - Er spændt om i er enige

)
Og når jeg nu har fat i eksperterne.... hvad vil i så vælge at behandle plankerne med? Træbeskyttelse/linolie/anden træolie?
På forhånd mange tak for hjælpen.
/Kasper
Vedhæftet fil:
IMG_20160515_093636.jpg