|
Hej Alle
Der er ved et dejligt svinkeærinde på "køb af ny drejebænk" startet en snak om hvad/hvordan/hvem kan vi stimulere/motivere/sælge vores egen glæde ved arbejdet med træ. Selv har jeg som pædagog arbejdet meget med træ og jern, sammen med børn fra 3 til 15 år.
Min egen sløjd i skolen mindede om møbelsnedkeri, det vil jeg kalde overbud. En lille kasse med fire lige sider og en bund = 4 x 90 gr. x 5 = 20 gange skal en unge, på måske 12 å,r skære 90 gr. vinkler for at tingene skal passe sammen. Der er ikke mange voksne der kan det. Heller ikke proff. håndværkere.
Ideen med "grøn sløjd" og individuelle ting (figur, karv, knivsnitning , masker (inuit, afrika osv) har givet mange glæder hvor jeg har arbejdet og måske har det fået nogle til at have større interesse for træglæden og dens muligheder.
Hvordan kommer vi videre? Hvor skal vi sætte ind? Hvem skal være vores "ofre"
Personligt har jeg et barnebarn på 6 år der spørger "skal vi snitte?" og før han har lukket munden for at trække været er knivene klar og nyhvæssede. man skal ikke regne med at det tager mere end et kvarter for så skal vi lige prøve noget andet og det er bare naturligt for en 6 årig.
Mvh
Torben
_________________ Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.
Associeret til AW1416VS kredsen
Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple
Pindesnitteraktivist
PHD i lediggang
|