www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 06:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Faxe
Hey i forum,

Efter lang tids sværmen, har jeg købt en brugt bænk, nogen rustne jern og er gået i gang med at se hvor mange fejl man kan lave i timen

Jeg har købt en bts 900 proofy ting, med variabel mekanisk hastighed, ca 500-2000 rpm.
Jeg har lidt blandede jern, men har ingen ide om kvaliteten på dem.

Startede med at molistrere et stykke frisk kirsebær, det var som smør, og flækkede selvfølgeligt over natten. Næste stykke jeg kastede mig over var et stykke 3-5 år gammelt birk. Er birk noget folk drejer i ? Kan ikke se nogen nævne det nogen steder. Det lykkedes mig at lave en bøtte med låg, men jeg syntes det er svært. Har set en del youtube og læst en masse, men lærekurven virker lidt stegl. Har aldrig drejet før, og kan godt se det ville være rart med noget supervition.

Er der nogen fra forum som er fra Faxe eller omegn som skulle have lyst til at øse ud af sin viden ville det være kærkommen

Dbh Jannick

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Viden har jeg intet af, men hvis du mangler drejeegnet friskt træ, så kontakt mig.

Postnummer 4330 Hvalsø

Ny bruger

Modtaget, tak :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Vådt træ er lettere at dreje i, hvilket jo kan være meget bekvemt.
Du har to muligheder, begge virker fint.
Søg efter "grovdrejning", der er en masse indlæg og opskrifter eller
søg efter "sprittørring", "THansen" eller bare "sprit" (lidt dyrt at starte p.gr.a. spritten, men effektivt).

En tredje mulighed er at dreje en skål i vådt træ med meget tynde vægge. Den vil slå sig helt vildt, men sjældent revne. Den skal være så tynd, så du er nødt til at bruge hørelsen, når du drejer. Jo tyndere, jo højere lyd kommer der fra den. Brug dit indbyggede mikrometer (fingrene) og sørg for at stå udenfor skudlinien, hvis den skulle blive for tynd. Drej den ned lidt af gangen. Altså når du går i gang med indersiden, så først de yderste 2 cm, helt tynde, dernæst de næste 2 osv. Du skal dreje hver 2 cm helt færdige, og lade være med at vende tilbage til dem, de gør, hvad de kan for at slå sig hurtigere, end du kan dreje dem lige..

Om birk:
Som Stig engang sagde eller skrev til mig, så er der masser af dygtige drejere i Sverige, som primært arbejder i birk, simpelt hen fordi de vader i det. Jeg har molestreret nogle stumper af både egne og genboens birketræer - det er en lækker træsort, når bare man ikke skal lave en flitsbue.

PS.
Som begynder bør du tælle fejl pr. minut (ligesom omdr. pr. minut). Det er lagt mere optimistiske tal og lave fejlprocenter, der kommer ud af den fremgangsmåde - især hvis du starter uret, når du rejser dig fra lænestolen, og først afslutter tidstagningen når du er tilbage med kunstnerisk udformet brænde ;)
PPS.
"Viden har jeg intet af"
Stig er en renlivet fupmager, når han udtaler sig om egne evner, som han gør her! Fy Stig, se at få fyret op med alle de skæpper, du har drejet i tidens løb. ( skrevet i sikker afstand fra Fanø ;) )

Ny bruger

ErlingSj skrev:
Vådt træ er lettere at dreje i, hvilket jo kan være meget bekvemt.
Du har to muligheder, begge virker fint.
Søg efter "grovdrejning", der er en masse indlæg og opskrifter eller
søg efter "sprittørring", "THansen" eller bare "sprit" (lidt dyrt at starte p.gr.a. spritten, men effektivt).

En tredje mulighed er at dreje en skål i vådt træ med meget tynde vægge. Den vil slå sig helt vildt, men sjældent revne. Den skal være så tynd, så du er nødt til at bruge hørelsen, når du drejer. Jo tyndere, jo højere lyd kommer der fra den. Brug dit indbyggede mikrometer (fingrene) og sørg for at stå udenfor skudlinien, hvis den skulle blive for tynd. Drej den ned lidt af gangen. Altså når du går i gang med indersiden, så først de yderste 2 cm, helt tynde, dernæst de næste 2 osv. Du skal dreje hver 2 cm helt færdige, og lade være med at vende tilbage til dem, de gør, hvad de kan for at slå sig hurtigere, end du kan dreje dem lige..

Om birk:
Som Stig engang sagde eller skrev til mig, så er der masser af dygtige drejere i Sverige, som primært arbejder i birk, simpelt hen fordi de vader i det. Jeg har molestreret nogle stumper af både egne og genboens birketræer - det er en lækker træsort, når bare man ikke skal lave en flitsbue.

PS.
Som begynder bør du tælle fejl pr. minut (ligesom omdr. pr. minut). Det er lagt mere optimistiske tal og lave fejlprocenter, der kommer ud af den fremgangsmåde - især hvis du starter uret, når du rejser dig fra lænestolen, og først afslutter tidstagningen når du er tilbage med kunstnerisk udformet brænde ;)
PPS.
"Viden har jeg intet af"
Stig er en renlivet fupmager, når han udtaler sig om egne evner, som han gør her! Fy Stig, se at få fyret op med alle de skæpper, du har drejet i tidens løb. ( skrevet i sikker afstand fra Fanø ;) )

Hej Erling, og tak for din kommentar.

Det lyder spændende med de tynde skåle og 2 cm teknikken, måske jeg ikke helt er nok inde i det endnu til At kunne forstå hvad du anbefaler versus normen. Har stadigvæk tilgode at dreje min første skål... ;)
God ide med fejl reg på den måde, men jeg tager det ikke så tungt, normalt er jeg hurtig til at lære nye ting, men kan godt se her at der er meget viden som skal i hænderne med åre... :D

Birken er smuk syntes jeg, men virkede på en måde porørs / flagrende... Jeg prøver igen.

Kunstnerisk brænde og spåner bliver ikke en mangelvare, godt man har brændekomfur :mrgreen:

Kommentare til min maskine mm. Er meget velkomne, og en træ joda lokalt ville være skønt

spånbunke

Geografisk sted: Knebel, Mols
Birk kan jeg godt lide at dreje i. Det er ret blødt og kan være smukt. Jeg startede selv for halvandet år siden og startede med at øve langsdrejning. Det hjalp mig til at fornemme rytmen og holde fasen på emnet, så man undgår at jernet hugger i.
Simple øvelser med at lave en konkav eller konveks bue kan være gode.
Spænd en stok på og så bare runde enderne lidt ad gangen kan give den fornødne musclememory. Hele kroppens stilling og bevægelse har betydning og jeg bliver til stadighed overrasket over hvor meget det kan betyde hvis jeg spænder i skulderen eller glemmer at flytte fødderne eller dreje hoften når man laver et snit.

Sidst men ikke mindst vil jeg anbefale at du enten finder et kursus eller nogen du kan lære af. Selvom der er meget god info på nettet og i bøger, har det stor betydning at kunne få løbende vejledning og hjælp til at identificere hvad der kan gøres anderledes.

Ny bruger

Christian TH skrev:
Birk kan jeg godt lide at dreje i. Det er ret blødt og kan være smukt. Jeg startede selv for halvandet år siden og startede med at øve langsdrejning. Det hjalp mig til at fornemme rytmen og holde fasen på emnet, så man undgår at jernet hugger i.
Simple øvelser med at lave en konkav eller konveks bue kan være gode.
Spænd en stok på og så bare runde enderne lidt ad gangen kan give den fornødne musclememory. Hele kroppens stilling og bevægelse har betydning og jeg bliver til stadighed overrasket over hvor meget det kan betyde hvis jeg spænder i skulderen eller glemmer at flytte fødderne eller dreje hoften når man laver et snit.

Sidst men ikke mindst vil jeg anbefale at du enten finder et kursus eller nogen du kan lære af. Selvom der er meget god info på nettet og i bøger, har det stor betydning at kunne få løbende vejledning og hjælp til at identificere hvad der kan gøres anderledes.

Ja det blev ret smukt, Birketræet.

Kan godt mærke at meget kommer med de rigtigt rytmer og bevægelser, og ville også gerne se en erfaren drejer over skulderene, også derfor jeg "søger" en lokal træ joda som jeg skrev.

Jeg har faktisk lige i dag stået og øvet lidt på konkav og konveks, Afretning og så igen i næste lag. Gik fint, ingen hukken i ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Mr. newbee

Hvis der ikke er nogle drejere i sydsjælland der tilbyder assistance er du velkommen i Hvidovre, hvor jeg huserer.
Startede med samme slags bænk som dig i forrige århundrede.
Ca. ½ times kørsel fra Faxe.
Ring hvis du er interesseret. Jeg ved en masse om hånddrejet brænde til ovnen plus det løse.
28716531

Vh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Mr. newbee

Hvis der ikke er nogle drejere i sydsjælland der tilbyder assistance er du velkommen i Hvidovre, hvor jeg huserer.
Ring hvis du er interesseret. Jeg ved en masse om hånddrejet brænde til ovnen plus det løse.
28716531

Vh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Ny bruger

tjmanden skrev:
Hej Mr. newbee

28716531

Vh

Torben

Hej Torben ;)

Jeg takker, det tilbud tager jeg da gerne imod. Kender fint Hvidovre, har til for to år siden boet i Rødovre :) der er lidt langt, 1 time til Rødovre, men hvad gør det for en god dag ved bænken. jeg slår på tråden, dbh Jannick

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]