www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 18:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
om rønnebærene.

Er der nogen her der har prøvet at dreje i røn? Skal det drejes vådt, tørres eller.
Der ringede en der gerne ville have fældet en røn, og jeg måtte tage hvad jeg ville. Stammen er tilsyneladende temmelig kraftig ... 30 cm eller mere.
Aner ikke engang hvordan det ser ud inden?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ingen ide om det er noget værd... Men glæder mig da til at høre om det er noget ved..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej Kaj
Jo Røn kan saktens drejes jeg har en hel del grovdrejede ting liggende i Røn der er nogle fantastiske farver i så køl bare på.Men hold det køligt efter grovdrejning det er jo nu den tørre tid sætter ind med fårsluften begyndelse havde det været fældet i November var det en anelse mere bekvemt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,
Røn kan være særdeles smukt i både textur og farver, men det er lidt for sent at træet er fældet, så du kommer "på arbejde" med at få det grovdrejet temmeligt hurtigt.

Hvis du får træet i stammeform, vi jeg anbefale at du marvkløver det lige så hurtigt som du kan, og får "vokset" enderne hurtigt.

Når du har grovdrejet emnerne, put dem i en plastiksæk med nogle tørre spåner i ca 3 måneder, og derefter beskyttet indendørs (uden plastiksæk).

Husk at forsejle træet godt inden du lægger dem på lager (Efter at de er kommet ud af sækken.

Regn med at du først kan dreje dem færdige om ca 2-3 år hvis du vil undgå for meget "spræl".

God fornøjelse.
:)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

BjørnA : Det er da vildt at det arbejder så meget !! kan det virkelige passe.. og er det røn specielt eller hvad ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Jeg glæder mig til at prøve det ... når ham fyren ringer tilbage ... om hvornår og i givet fald og så videre.
Træet står i en have, så jeg skal også hjælpe med at rydde op, har man hørt mage. :o :o :o :o
Jeg regnede nu også med at grovdreje og endeforsegle det. Mit værksted er hverken specielt tørt eller varmt, så det ryger nok på hylden sammen med en hel del andet der er grovdrejet. Det plejer at fungere helt fint.
Tak for gode ideer og indlæg. :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, men hvis træet var fældet tilbage i november/december havde problemet ikke været anderledes end for de fleste hårdtræstyper.

Et "problem" med Røn kan være, at fordi de fleste Rønnetrær vokser "ubesktyttet", d.v.s udsat for stort vindtryk etc. (langs veje, i hegn, skel etc), har de en tendens til at udvikle en masse "trykved" på "læsiden", som betyder at træets "indbyggede" spændinger kan udløse en masse revnedannelse under tørring. Det betyder også at når træet fældes nu (sent marts/tidlig april) er safttrykket maximalt, inden vædsketransporten begynder for alvor når bladene folder ud og fordampningen starter. Inden bladene kommer frem "står" vædsketrykket højt for at sikre næring til bladene, og det er også derfor at man somme tider kan se træer revne hvis der kommer en hård nattefrost inden bladene kommer frem. Dette ses relativt tit på Røn som står meget udsat for vind, vejr og ikke mindst frost i det tidlige forår.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Alm røn ( sorbus aucuparia) er ikke specielt velegnet til skåle, da endetræet flosser op ved drejning.
Til langsdrejning, lamper etc er det udmærket.

Seljerøn ( sorbus imtermedia) derimod, er rigtig god til skåle, æsker og alt muligt andet.
Nem at bearbejde og tager en flot overflade.
Ligner pæretræ i strukturen.

Der findes et utal af underarter af S. intermedia, Norge har omkring 35, mener jeg.
De er såvidt jeg ved alle lige gode.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Og hvordan er det så lige man kender forskel på de to typer ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Denne måtte jeg godt nok lige slå op i de kloge bøger:

Sorbus Arla = Aksel Røn. Omtrent ÆGFORMEDE BLADE,
Sorbus Aucuparia = Alm.Røn = ULIGEFINNEDE BLADE
Sorpus Intermedia = Selje Røn = LAPPEDE BLADE
Sorpus Torminalis = Tarmvrid Røn, Bornholmsk Røn = FLIGEDE BLADE

Selje Røn og Tarmvrid Røn (Begge kun på Bornholm (Vildtvoksende) har ingen kerne, men har god "flamme" i veddet.

Læs evt videre i Villy Risør's bog nr. 433, og tage en god tur ud i det Danske landskab når bladene er sprunget ud, og kig lidt på de forskellige typer når I nu kender bladene i detaljer.
Ikk :shock: :shock: ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den, der står som vejtræer, i det mindste her på øen, er Seljerøn.

Den lugter sødligt. når man våddrejer den, Alm røn stinker.

moderator
Brugeravatar

Ja, det ender nok med at skidtet skal fældes inden der kommer blade på, så ...
Det har stået i en villahave, godt beskyttet af alt muligt andet, så meget spænding er der nok ikke i træet.

Hvis og når det sker, kommer der nogle billeder ... tak for hjælpen.

Og så tænker jeg endda på at plante røn langs vejen ... uha. ÅH, det ender nok med at jeg finder en sort der er velegnet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
stig bredsgaard skrev:
Ligner pæretræ i strukturen.

Nu vi er ved det. Hvordan er pæretræ? Jeg har kontakt til en i Vejle, der vil fælde et stort pæretræ og et stort æbletræ, men hun vil vist kun af med 1,2 m af stammen. Den er 3 m lang og omkring 40 cm i dia. Er det værd at tilbyde at bytte med noget andet træ, for at få hele stammen, da det ellers bare skal bruges til brænde?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Pæretræ er ligesom æbletræ skønt at dreje i. Desværre er der ofte råd inden i store æbletræer, men er du heldig, har en smule råd et utroligt smuk spil. Jeg har drejet en del i æbletræ, og det undrer mig hvordan det bliver ved med at arbejde, selvom det er knastørt. En tynd skål kan blive skæv bare ved at du flytter den fra et rum til et andet.
Ps. pas på skjulte søm og skruer i gamle havetræer.

Hej Peter
Træet er fint nok at dreje i men, at fælde/forarbejde frugttræ nu på denne årstid hvor safterne stiger er spild af tid, det er meget svært at styre så det ikke revner, skal man fælde/forarbejde frugtræ skal det gøres om efteråret så er odsene langt bedre.

moderator
Brugeravatar

Ja, pas på med både det ene og andet, og ikke kun havetræer.

Min nabo splittede en kæde ad på motorsaven den anden dag. En stor sitkagran... nok ca. 50 cm i bunden.
Ca 10 cm. inde i stammen sad der et søm og sådan en lille isolator af porcelæn. Ja, træet har været brugt som hegnspæl engang for mange år siden.

Tja, det er nok bedst at fælde træer kort efter løvfald, så der er så lidt saft i stammen som muligt.
Rønnen får i alle tilfælde lov at leve et år mere..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Peter,
Jeg har et helt (meget gammelt) Pæretræ og et helt (ligeså gammelt) Æbeletræ liggende - og de har nu begge ligget overdækket - kløvet og smurt over enderne i 1,5 m længder siden 2004.

Jeg drejer et stykke i ny og næ. Træet er godt tørt, men arbejder stadig meget.

Farve og textur er fine, der er lidt indløb i æbletræet som "flammer" godt, og træet er fint at dreje i. (Der er masser af kerne i Pæretræet, varme brune og dybrøde farver)

Jeg prøvede at lave et par tyndvægede skåle (vægtykkelse ca. 3-4 mm. Skålene diameter ca 30 cm) og de har begge form næsten som et vikingeskib, men uden en eneste revne, bare meget ovale.
Jeg lavede med vilje bunden ret tyk, så der var noget at dreje af efterhånden som træet slog sig, og nu har jeg rettet bundene op 3 gange over det sidste halve år, og de gir sig stadig. :)

Sæt dig endelig på det af træet du kan, du bliver glad for at arbejde med det - det kan sætte fantasien i sving når man forestiller sig hvor meget det egentligt kan "slå" sig på en - nogengange - spændende måde. :o :o :D

Og - vigtigst af alt, vent med at fælde det/dem til hen i december måned, måske helt til januar hvis vinteren bliver mild.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pæretræ er ikke ustabilt. Det bruges bla. til blokfløjter i den bedre klasse. Ikke den rigtig gode klasse, der er det palisander og ibenholt.
Æbletræ er noget skidt til større ting. Til rangler, snurretoppe etc. er det fint.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

Stig har da ret i at Pæretræ er fint til langsdrejning, ret og stabilt, også til blokfløjter.

Jeg var engang for længe siden på besøg på en fabrik i det nuværende Slovakiet, hvor man lavede blokfløjter (bl.a) af Pæretræ (Pærene blev brugt til at lave lokal snaps af)

Jeg fik fortalt at træet blev lagt på lager i ca. 10 år som stammer, og at man så skar stammerne op i planker, for derefter at lagre dem i yderligere 3-5 år.

Først derefter blev plankerne marvskåret. I gammel tid ville man så have lagret de marvskårne planker i yderligere nogle år, men i disse moderne tider brugte man tørreovne hvor man tog den sidste % fugt (eller 2%)og spændinger ud af træet. Tørringen tog ca. 6 uger ved ca. 35 grader C.

Derefter var træet klar til drejning til fløjter.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så konklusionen er, at jeg bare nøjes med 1,2 meter af hver i stedet for at bytte med eksempelvis elmetræ?

Jeg har fået tilbudt et stort lindetræ i Silkeborg, men jeg skal selv fælde det og fjerne alt. Det er 20m højt og måske 50-60 cm i dia. Jeg kan få det, hvis jeg henter det, men er det umagen værd? Der er meget arbejde i det, og selve træet er ikke noget særligt kan man sige. Brændeværdien er elendig, og det er et meget dårligt tidspunkt. Med i overvejelserne skal tages, at jeg skal have fragtet det til Vorbasse, og at jeg skal have en til at fælde det (en der virkelig ved hvad han laver). Er det ikke bare nej tak eller?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej Peter.

Set sådan ud fra et energimæssigt synspunkt kan det nok ikke betale sig at hente et træ i Silkeborg.
Vi skal jo tænke på miljøet, og det du får med hjem koster alt for meget energi at fælde, skære og transportere helt til Vorbasse.
Bor du egentlig ved siden af "krigshavnen" i Vorbasse? :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej jeg bor ca. 6 km fra krigshavnen ude i Nebel, men der er ingen, der ved hvor Nebel ligger, så derfor er Vorbasse nemmere. Mere kendt.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Det er vel knap umagen værd!!
Med mindre du også skærer i træ, da det ikke er særlig interessant at dreje i.
Men til træskærearbedde er det helt i top.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]