Hej,
Jeg har erhvervet mig en billig vådliber fra H&N samt holder til lille, stor kniv samt rettesten. Da det er første gang jeg prøver at slibe vores knive herhjemme er jeg lidt i tvivl hvordan man gør. På nettet har kigget forskellige steder og set et par videoer men jeg synes man gør det forskelligt. Jeg har prøvet på en kniv men resultatet var langt fra godt ergo gør jeg det forkert.
- Jeg har indstillet hældningen på 40grader ved at montere kniven og styre højden på den metal der stikker ned i maskinen (ved ikke lige hvad den's rette ord er) samt på bolten på knive montering beslaget så kniven blad står på stenen samt er perfekt "allignet" med de 40grade på den plastik der medfølger. Noget af det der har forvirret mig er at der i manualen i
figur 6 side 7 vises et metal der bliver brugt til at måle vinklen men denne del var ikke i kassen (jeg gik endda tilbage og kiggede i de andre kasser hos H&N om den bare ikke var i min). Hvis jeg ser på nettet kan jeg se at sådan et metal eksisterer rent faktisk f.eks på dette billede :

- I manualen kan jeg regne ud at de sliber mod rotations retningen men på nogle videoer på nettet sliber de med rotationsretningen.
- Jeg har prøvet at køre frem og tilbage på hver side 4-5 gange og derefter i frit hånd kørt kniven over på læderet (med rotationsretningen).
Jeg synes som sagt at resultatet er ringe. Kniven er hverken blevet dårligere eller bedre

Det er sådan et kniv jeg har prøvet at slibe :

Jeg har købt en stenretter som vis nok skriver man skal bruge for at rette stenen til en finere korn, hvis man gør det så handler det vel kun om tid før den skal rettes igen eller hvodan gør man det ?
I manualen og her i forumet står der ord som jeg endnu ikke kender f.eks omtaler man typisk "ægget" men hvad menes der med dette ? Er det slibe stenen ?
Vådsliberen er denne :
http://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber-120wJeg håber nogen kan gøre mig klogere eller måske pege mig i en retning så jeg selv kan lære videre.