www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Så kan det da vist ikke blive billigere En MC. 900 til 998 kr. og en MC 1100 til 1200 kr. dertil kommer så fragt og moms.
_________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
En mc 900 med en 550 Wat motor er næsten for lille,
motoren kan ikke trække ret meget, hvis man skal dreje en skål / fad på en
diameter af 30 cm. til små ting diameter på 15 - 20 cm.er den ok.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

spånbunke
Brugeravatar

Jeg er meget enig med dig Steffen, motoren er for lille når først man har læst at få jernene til at bide for alvor.
Men alting har en begyndelse. Og her er den ikke så ringe.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bænken har en fordel frem for andre bænke, man kan dreje motorhuset 180G.
det er en fordel hvis man ikke har den store afstand til væg og lange drejejern.
jeg har brugt det et par gange når der skal udhules.
jeg har lavet et skaft til drejejern på 70 cm og har 30 cm til væg.
så er det rart at kunne dreje emnet ud til siden , 15 - 20 g

Hej
Er anlæget stabilt nok på den slags bænke når man skal helt ud på siden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg drejer ikke skafter ud over siden

det er når jeg udhuler en skål, drejer jeg motorhovedet ud ca 15- 20 g
og sætter en forlængerarm på anlægget , så har jeg mere arbejdsplads ind til væggen.

den grønne klat er en magnet for at holde jernet imens jeg tager billeder.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Når jeg bruger det på den den måde du gør Steffen har jeg et jernrør under land-holderen der står på gulvet. På den måde ungåes de værste vibrationer. Generelt laver jeg kun mindre ting på min, da jeg har andre til det grove.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Man kan heldigvis købe drejebænke i alle størrelser og kvaliteter- men ofte følges kvalitet og pris.
Mine elever i 5 og 6.klasse drejer kuglepenne lysestager og småskåle med stor fornøjelse på en lille scheppach til 1700 kr, den kan dog ikke lave et boldtræ eller en skål med en diameter over 20 cm.
Kvaliteten er ok, men ikke som skolens ramatør.
Jeg har selv haft en mc900- udmærket drejebænk, gid den dog havde haft flere kræfter!
Jeg har også haft en "No Name" der lignede en promat- stor og stærk- desværre manglede den præcision.
Min første bænk var en harald nyborg- Den kan jeg ikke sige noget positivt om, og dog- den var god nok til at jeg fik interessen og en bedre bænk.
Pt er mine behov fuldt ud dækket af en ramatør til mindre ting og en kramper til de større.
Jeg kan ikke forestille mig at jeg får brug for andre bænke- men man ved jo aldrig.

Det jeg forsøger at sige med denne lange smørre, er at behov ændrer sig og man kan dreje fine ting på en billig bænk, en kvalitetsbænk giver dog arbejdsglæde og holder længere med mindre besvær.
Hvis du ved at trædrejning er en hobby som du vil dyrke i mere end en sommerferie. Så køb kvalitet.
Er pungen flad så køb brugt kvalitet, eller start med en lille bænk (eks scheppach).
Er pungen meget flad, så køb en billig brugt drejebænk og byg den om til en skivepudser når du får råd til en kvalitetsbænk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Man kan også finde en billig brugt gammel bænk, og så bygge om på den efterhånden som man får råd. Hold kæft hvor kan man ændre meget på sådan en bænk (union graduate) eller ramatør eller hvad de nu hedder de gode gamle. Den eneste begrænsning er næsten størrelsen på motoren.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja og det er det ikke nødvendigvis...

Jeg vil støtte peter i man kan finde noget godt gammelt brugt og modificere sig ud af det stille og roligt.. Har man ikke metalegenskaberne kan jeg kun på det varmeste anbefale at man snakker med Michael fra Promat... det er super service og gode råd. Han er heller ikke bleg for at sige at det man har gang er i tosset fordi det kommer til at koste mere i den sidste ende..

Jeg har selv lige fået lavet nye anlæg til min bænk hos ham. Fik dem med rundt stål på toppen.. Det kunne jeg slet ikke tumle til det jeg skulle bruge dem til.. så mig derned igen og få dem lavet om ! det klarede han på stedet... SUPER SERVICE!! (skal jeg nogenside have en bænk 2 kunne det meget nemt blive en af hans!)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle

Jeg har nu leget lidt mere med min store bænk fra Axminster. Det blev til noget der ligner en halvstor urtepotteskjuler.
Jeg brugte et stykke halvråddent mirabelle og havde kun et formål: At teste styrke i bænken, op og ned i hastigheder, lave udhulning og føle hvordan det var at bruge forskellige jern. 30 mm forstnerbor, skrubstål, 13 mm u-stål, drejekrog, multitipjern lige og krumt, rundstålskraber, stor flad rundnæset skraber, og diamantstikstål.
Kævlen var monteret med planskive og 4 skruer.
Det var en fornøjelse.
Kursen gør at prisen, incl. fragt er under 8 tusinde. Betænk Jer ikke derude lader daleren rulle til England.

Nå men jeg glæder mig til at lave noget mere. Jeg er igang med nogle halvstore projekter som vinduer, fyr og den slags, så drejning bliver til rekreation fra de store ting.

Torben
Desværre kan jeg stadig ikke lægge et kontrafej på siden jeg har prøvet mange gange og minimeret og hvad ved jeg, men uden held.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej tjmand.
Send dit billede på en mail, så skal jeg nok lave det i den rigtige størrelse så du kan få det placeret i din profil.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Er der nogen, som ved, hvad man kan forvente at skulle betale for en Ramatør, som er i god stand? Den står på en skole, og bliver ikke brugt mere, og faktisk ved jeg ikke, om den er til salg, men det kunne være rart at have en fornemmelse af prisniveauet, inden man forespørger.

moderator
Brugeravatar

Hej KajS.

Jeg har ingen anelse om prisen, men jeg ved der står en del brugte drejebænke rundt omkring på skolerne.
Så vidt jeg lige kan finde ud af, er det noget med at de gamle modeller ikke kan godkendes til
at de unge mennesker må dreje på dem. Om det er er sandt, ved jeg ikke men det lyder sandsynligt.
Vores egen lokale skole skiftede alle deres høvlebænke ud, sidste år. De stod udenfor i regnen et par dage,
og endte som brænde, så vidt jeg kan erindre. Det var høvlebænke der ikke fejlede noget, og nemt kunne være
solgt, og brugt af andre.

håbløs træ krammer

Ramatørdrejebænke kan købes for mange priser- jeg gav selv 4500 kr og var tllfreds.
Jeg har ringet på mange, og prisen på en der er velholdt er ca.5500 afhængig af tilbehør.

Ramatøren er lovlig (jeg er sløjdlærer), men kun de nyere er udstyret med motorbremse, hvilket er et lovkrav- motorbremsen kan dog eftermonteres for ca 1500 kr. Grunden til at mange bænke står ubrugte er bla. at valghold i sløjd er blevet mere sjældent, da der er så mange andre tilbud idag.
Hvor jeg underviser er der dog rift om pladserne ved vores to bænke, som jeg tillader udvalgte elever at benytte fra midten af femte klasse.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det er så godt gundtoft!! godt at vide det ikke er helt sket med at dreje i skolen...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for oplysningerne til Grundtoft.
Jeg har selv været sløjdlærer, og har haft børn ved bænken fra 7. klasse. Jeg synes, at mange af de krav der kom, var lavet af folk som ikke vidste noget om sløjd.
Men tak for oplysningerne, nu har jeg noget at gå ud fra.

håbløs træ krammer

Heldigvis har man idag givet læreren ansvaret for hvornår eleverne må dreje- man anbefaler langsdrejning fra 7.kl (hvor de færreste skoler tilbyder sløjd)- Mine elever bliver vurderet og instrueret enkeltvis og må derfor langsdreje i 5.klasse, når øvelsen og fysikken tillader det, må de så også tværsdreje (jeg plejer at have et par elever på hvert hold i 6. klasse) Indtil nu har et par af eleverne fået bacillen og har med min hjælp købt deres egne drejebænke til privat brug.

Vi er to sløjdlærere på den skole hvor jeg arbejder, min kollega syntes ikke at det var en god ide, da jeg indkøbte to små drejebænke- nu kører de også i alle de timer hvor han underviser og vi er blevet enige om at når budgettet tillader det så skal vi have en til.
Det bør siges, at vi har kæmpet hårdt for at få sløjd opgraderet og accepteret som et fag hvor vi ikke bare hygger os. Nu er hver klasse delt så vi kun underviser max. 14 elever,- derudover har hver klasse 2x2 timer (delehold) om ugen i både 5. og 6. klasse.

moderator
Brugeravatar

Sådan Gundtoft!!!!

Det er altså rart at høre, at der er nogen der vil give poderne indblik i det herlige arbejde med træ.
Om det er trædrejning eller andet træarbejde er stort set ligemeget, når bare de kommer i gang.
Jeg har selv drejet og arbejdet med træ siden jeg var en bette knægt, og mine egne poder får også lov til
at benytte bænken ... selvfølgelig under overvågning fra den gamle. Den mindste på ti år, bliver nok en rigtig habil trædrejer engang, hvis han fortsætter de gode takter. Men mon vi har en drejebænk på vores lokale skole??? NÆH!
"Duften af træ - at lave og forme noget med egne hænder" - DET ER BARE SAGEN!

håbløs træ krammer

Det er skønt at I på forummet kommer med hurtig respons uanset emne.
Kaj- hvad med at foreslå den lokale skole/sløjdlærer et kursus i trædrejning. forældrehenvendelser plejer at løsne op for pengepungen,så der også bliver råd til det nødvendige udstyr!

Jeg inviterede mine kolleger og deres egne børn ned i sløjd en dag hvor vi havde "familie/kollega" hygge på skolen. Min inspektør havde sit barnebarn med og jeg lærte ham at dreje. Ingen af mine kollegaer brokkede sig, da sløjds budget blev blev næsten fordoblet et par måneder senere- nu vidste de hvad pengene gik til.

Næste gang vi skal have skolefest (forældre og elever på hele skolen) skal min klasse ikke lave et skuespil eller sælge småkager, de skal holde åbent værksted!

Så alle forældre i forum- kræv en ordentlig undervisning i sløjd på jeres børns skoler- ellers dør faget.
(seminarierne har halveret fagets timetal og slået det sammen med håndarbejde. resultat: ingen nyoprettede sløjdhold på seminarierne i hele landet 2008 KATASTROFE!!!!)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Gundtoft,

Har du overvejet at kontakte den lokale husflidsforening omkring trædrejning.

Jeg har hørt fra flere præcist hvad du beskriver, at praktiske fag som sløjd ect. er reduceret en del, og ikke længere har focus.

Der er en stor- og aktiv gruppe mennesker i husflidsforeningerne rundt omkring som hygger sig med trædrejning, og mon ikke man kunne få et samarbejde op at stå sammen med dem og skolerne, så poderne kunne få duften af træ, og sejrens sødme over vel udført drejet emne på lystavlen. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Hej.

Det er nu ikke kun trædrejning jeg tænker på ... bare det at save et stykke træ, høvle og pudse det ... mærke duften og alt det andet. Og der er selvfølgelig også det andet, at ungerne lærer at bruge deres hænder til noget, der kan være
en fordel senere i livet.
Det er sgu meget godt at de alle sammen skal have en PC til rådighed ... men hvad med en hammer, høvl og skruetrækker.

Jeg vil nu prøve at tage emnet op med vores lokale skole. Jeg ved pedellen drejer i en husflidsforening ...

Det her emne skal vist have en tråd for sig selv :D :D :D

håbløs træ krammer

Ja- vi har bevæget os lidt væk fra køb af ny drejebænk!- Jeg har søgt lidt på husflidsforeninger i området, men det ser ud til at de hovedsageligt beskæftiger sig med sy/strikke ting omkring Fredericia.
Jeg tror mest på, at det er forældrene der kan påvirke skolen. En engageret lærer er vigtig, men det er skolens ledelse samt forældreråd der ligger den økonomiske og timetalsmæssige bundlinie. Hvis en gruppe forældre i samråd med sløjdlæreren ligger lidt pres på ledelsen- så sker der nok noget. Hvis et enigt forældreråd kræver mere/flere ressourcer til sløjd så er det en meget presset skoleledelse der siger nej.
- Jeg mener selvfølgelig positiv interesse, samarbejde og dialog- Ikke ultimative krav.

moderator
Brugeravatar

Hej Gunddtoft.

Når al disciplin nu alligevel er gået fløjten i den her tråd, så har jeg siddet 8 år som formand i den skole min børn før gik på, og det var iøvrigt spændende og lærerigt arbejde at være med til.

Desværre er der ikke meget at rutte med på skolerne nu om dage ... jeg tror faktisk det ville være nemmere at lave lidt
frivilligt arbejde med hensyn til træarbejde, drejning og deslige. Skolens sløjdlokale står alligevel gabende tomt det meste af tiden. :o :o :o
Skylder at sige, at vores skole er en lille landsbyskole ...

håbløs træ krammer

Du har ret i, at mange skoler har halvtomme sløjdlokaler, men jeg syntes at det ville være synd at opgive faget i skoleregi- der er penge nok, det er bare et spørgsmål om prioritering.
Sløjd har været en del af den danske folkeskole i 100år, vi har maskiner der kan meget mere end for 30 år siden og til en lavere pris og alt skal forhåbentligt ikke ende med at blive sprøjtet ud i plastik fremfor håndværk. Altså håber jeg ikke at det bliver i min tid faget lukker og slukker- selvom noget kunne tyde på det.

Jeg kan desværre ikke bare tilbyde mine elever at komme og dreje efter skoletid. Som lærer er det svært at undervise gratis, medmindre at det er igennem en annerkendt forening. Jeg ville også være bekymret over at andre frit kunne benytte "mit sløjdlokale" Det er mig der står for vedligehold og jeg har prøvet at mangle alle bor, eller skulle slibe høvljernene om istedet for at undervise, bare fordi andre havde benyttet lokalet dagen før.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det her er vist nok kommet lidt uden for det egentlige, men det er svært at holde sin begejstring tilbage, når Grundtoft fortæller om sin sløjdundervisning. Det er nu mere end 10 år siden, at jeg holdt op, men skønt at høre, at der stadig er folk med lyst og gå-påmod derude. Fortsæt de gode takter, Grundtoft.

håbløs træ krammer

Hej Kaj

Jeg kæmper for sløjd, til de kører en buldoser igennem lokalet.
Kampen er dog ikke tabt endnu- idag har jeg lige fået ledelsens tilladelse til at lede efter en bedre brugt ramatør- det kan åbenbart betale sig at lave en udstilling på biblioteket inden kommunens skoleledere skal holde møde der!!!

Jeg tror det ligger i blodet og opdragelsen at dreje- min morfar drejede og min far var viceskoleinspektør og sløjdlærer i 35 år, Han giver mig ofte gode råd- også om hvordan man får ledelsen på sin side.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
SP opsparingen skulle jo bruges. :lol: Vi skal have sat gang i hjulene. :mrgreen:
Så nu er jeg hoppet på vognen med en AXMINSTER AWVSWL1200. De har den på tilbud til/med i morgen med 10 % rabat.
http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 781099.htm
Jeg har bestilt den i dag, så jeg har ikke fået nogen bekræftelse endnu.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg har også overvejet at købe noget derfra. Får du en pris forleverancen inden bestilling eller?? Hvor hurtige er de til at levere ?

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

de har fået super god kritik, af dem der har handlet med dem her fra forum. Jeg har selv fået priser og den slags fra dem bla på tungt udstyr og det tager dem ikke længe at svare som regel samme eller dagen efter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]