allmog123 skrev:
Hej Jesper,
Havde også denne med i overvejelserne:
http://www.axminster.co.uk/tru-grind-sh ... tem-624001Har brugt en hjemmegjort jig efter Capt. Eddie sammen med Tigeren.
Det har gjort det ok, men det ser ud til at der er lidt flere muligheder i dette system.
Det er en af de få ting, hvor Oneway er billigere end Axminster. Efter min overbevisning, skal du i begge tilfælde bruge to baser - en til hvert hjul, et alm. slibeland til systemet, og en slibelære til rør. De land som medfølge bænksliberen er i vejen, og kan ikke bruges. Du skal nok også lave en større plade til slibelandet - aluminium eller stål - da de slibeland du ellers får er for små.
Rent geometrisk er Axminster og flere andre selvfølgelig OK, men jeg kan ikke kommentere om de er bedre eller værre end Wolverine. Jeg erstattede et Ellsworth med et Wolverine system for måske 20 år siden og har ikke brugt andet siden.
Når nu låget af Mester Jakel kassen er åben, så er jeg ikke begejstret for båndslibere til drejeværktøj. Jon Siegel (Big Tree Tools) lavede nogle for mange år siden, hvor han skiftede løberetningen på båndet, så det løber væk fra spidsen. Det var før de moderne PM stål kom frem. De er ikke længere til salg på hans hjemmeside - jeg ved ikke hvorfor. Sorby båndpudseren har efter min mening tre fejl: 1. båndet løber den forkerte vej og 2. det lader til at de slibebånd der passer i dimensionen er fra en Bosch båndsliber beregnet til træ - så altså ikke de rigtige bånd til moderne hårde stål, som som dem med 8-10% vanadium eller cobolt. 3. dem der købte disse har fundet det nødvendigt at sætte en ekstra glideplade under båndet for at det virker. Det virker i mine øjne som en fiks idé til at sælge mere til amatørdrejere uden at gøre konstruktionen færdig.
Jeg forsøgte mig med en Scantool båndpudser for nogle år siden. Den var simpelthen så dårlig at jeg måtte smide møget væk.