www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 17:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Pokkenholt
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Pokkenholt- Jeg har lige fået et stykke pokkenholt på 17x19x8 cm det er utroligt hårdt og går til bunds i en spand med vand, som var det en mursten. Er der nogen der har erfaringer med at dreje i pokkenholt? jeg ville være ked af at ødelægge så flot et stykke træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,
Det er ikke hverdagskost at få fat i sådan et stykke Pokkenholz, men det kan fint drejes - med tålmodighed, og ikke for høje hastigheder på bænken.

Træet er utroligt hårdt at dreje i, og du kan glemme alt om at dreje med kulstofstål. Selv HSS stål kan have besvær med at lave en spån. men, det kan lade sig gøre, med en masse slibning og forsigtighed vil du få en færdig skål ell. lign, som du bare vil syntes er flot.

Når du endelig får den drejet, så gør en masse ud af at få den pudset rigtigt fint, gerne helt op til korn 1000, og også gerne med at slibe i olie.

Brug en "Teak olie"/"Danish Oil" type til den endelige slibning, og poler den efter ca. 1 uges tid.

Gentag gerne oliebehandlingen - med mellemliggende polering et par gange, så skal du bare se "løjer".

God fornøjelse. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Et stykke pokkenholt på den størrelse er en sjældenhed idag.
Det bør gåes til med omhu og respekt.
Jeg ved ikke, hvor rutineret en drejer du er. Hvis du ikke er specielt øvet, vil det være smart at lægge stykket til side til senere bearbejdning, når den nødvendige kunnen er opnået.

Jeg har selv et stykke Rio-palisander fra 60erne på 40x60x15 som sammen med to store blokke af redwood ligger og venter på den dag, jeg synes, jeg er blevet dygtig nok til at dreje dem op.

Det er altid rart at have noget at se frem til.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Stig,

Du behøver jo ikke at rødme, men jeg ville da meget gerne se hvad du ville ønske dig at en sjælden klods Rio palisander, og også af en klods Redwood. det kan der komme utroligt flotte ting ud af, ligeså flotte som dit utrolige fad som du tidligere har vist.

Gå du bare igang en dag hvor lysten lige er der, ikk ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
spændende.. jeg er nok med stig... put det til en dag hvor du er helt sikker på hvad det skal ende med at være :)

har vi ikke alle et eller andet stykke til at stå der venter på at man er blevet dygtig nok og har fået den rigtige ide...

jeg har nok mere end de fleste... men jeg er jo også nybegynder (næsten)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Jeg troede at jeg havde skrevet et hurtigt svar- men pc og mg (Mine forbogstaver) er ikke gode venner, hvilket også er grunden til at jeg aldrig lægger billeder ind (jeg kan ikke finde ud af at få billederne fra kameraet ind i computeren). Jeg tror ikke at jeg venter med at dreje i træet- Hvis resultatet bliver så flot som træet lægger op til, så tror jeg godt jeg kan få stykke til af min kammerat, han har nemlig ca. 250 kg, som han ikke ved hvad han skal bruge til- han snakker om et massivt havebord!!! mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Gundtoft,

Det der med at få fotos over fra kameraet til PC'en kunne du nok nogle af de unge i nabolaget til at klare for dig (skolebørn fra ca. 12 år ved lige præcist hvad der skal til)

De 250 kg Pokkenholt er nok en mindre formue værd, så måske din ven skulle kigge sig lidt omkring. Der kunne let blive til en gevaldig middag med 7 retter og vine til. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det vil da være et forbistret spild at lave et havebord i pokkenholt.
Det er stort set umuligt at få fat på idag.
Tag et nummer af woodturning magazine, find nogle af de engelske træhandlere og spørg, hvad de vil give for 250 kg Lignum Vitae.

Hvis han laver havebordet, så stik mig lige hans adresse :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Jeg har engang drejet en knop til en krukke, det var ikke så svært, underlig nok var det ikke så slem ved jernet, måske fordi det var imp. med voks. På min gamle arbejdsplads blev Pokkenholt engang brugt til bundlejer i beholdere med omrører, der var før man kunne få armeret teflon.
VH
eljensen

håbløs træ krammer

Min kammerat købte oprindeligt træet til skrueaksellejer på store skibe (han er skibsreder) så han har ikke behov for at sælge. -Det syntes jeg selvfølgelig er fint!. Jeg underviser børn på 12 år og de kan til deres store overraskelse heller ikke skabe kontakt imellem pc og kamera.

Nu starter jeg med et mindre stykke (jeg fik mere end et) og drejer en kuglepen for at få en fornemmelse af træet.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Grundtoft

Kender du Picasa som er et gratisprogram til billedbehandling, der kan du lægge dine billeder ind fra kameraet. det undre mig lidt at der ikke fulgte et billedprogam med kameraet.

Vh
eljensen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det er vildt at have så meget liggende... men et havebord.. det skurrer i mine øre at han kunne finde på det.. et sofabord eller noget andet mere vedvarede kunne gå... ellers har jeg lige en lille plads endnu hihi jeg hjælper ham gerne af med noget af det.. hihi

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Hvis han har mange penge kunne det jo være at han ville donere noget af træet mod at få nogle af resultaterne...

håbløs træ krammer

Jeg regner med at han aldrig får lavet et bord, forhåbentligt bestiller han en serie skåle, når han ser hvordan træet kan komme til at se ud.

Der er et program med mit kamera (telefon), og en af mine kollegaer har lovet at se på det.
Forhåbentlig kan jeg så få lavet nogle billeder.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Pokkenholt er jo næsten umuligt at slibe.. Det er fyldt med olie, og inden du nærmer dig med sandpapiret er det fyldt op. Når du laver kuglepenne, så skal du prøve at få det så rent som overhovedet muligt med din mejsel.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men overfladebehandlingen til pokkenholt skal helst være lufttæt, hvis man vil undgå at træet bliver grønt. Jeg har lavet et par kuglepenne i pokkenholt - de er blevet grønne - lidt som om de irrer.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]