Hej Gunnar!
Det er godt nok en gammel svend, men dog ikke så gammel, at den kun kunne fås sortmalet, jeg gætter på, at den er fra trediverne.
Det er lidt svært at se alle detailer, men en norton kasse er der ikke på bænken. Norton kassen er den gearkasse, som bestemmer gearingen mellem spindlen og fremføringen, når man skal skære gevind, det klares istedet med tandhjul, som individuelt monteres i bagenden af bænken, mellem spindel og den gevindspindel, som ligger foran på bænken, det er nok de tandhjul, som ligger i vaskebaljen.
Så vidt jeg kan se, så er der remskiver til fladremme på spindlen, men kileremskive på motoren

, det ser også ud til, at der er en eller anden form for gearing omkring hovedspindlen, men det kan jeg ikke rede ud.
Er lejerne kuglelejer eller glidelejer?, det kan have betydning hvis du ønsker at køre med et højt omdrejningstal.
Nu til spørgsmålet om frekvensomformer. Jeg mener, at der til små motorer findes frekvensomformere, som fødes med 1 fase, og som sender 3 faser til motoren, men det er ikke noget, jeg har hæftet mig ved, der var altid 3 faser ved det, jeg arbejdede med.
Men hvorfor ønsker du trinløs variation, man har klaret sig fint i mange år uden, hvis det er et absolut krav, så var et trinløst gear måske en mulighed. Det er rigtigt nok, at motorens effekt falder, hvis man sætter en kondensator på, men det er tilfældet med en stor del af de drejebænke som står hos amatører rundt om i landet.
Jeg har i vinter drejet på en bænk med en ½ hestes motor 230 v og 4 hastigheder via remtræk, og det fungerede udmærket, der er selvfølgelig en begrænsning, men overskrider man den, så skrider remmen.
Der er et punkt mere m.h.t. frekvensomformer, mange frekvensomformere går op til dobbelt frekvens, d.v.s. 100Hz, det kan din motor næppe tåle. Du risikerer, at centrifugalkraften får rotoren til at eksplodere.!! Men man kan begrænse variationsområdet.
Jeg håber, at der blandt Forums medlemmer er en fagmand, som kan hjælpe dig m.h.t frekvensomformer, ellers kontakt en installatør, eller en forhandler, Danfoss har vist nok et godt udvalg, og pas på med firmaer, som sælger mere enferiøre mærker.
Men bortset fra ovenstående, så kan den sikkert godt bruges til trædrejning.
Hilsen Erling