www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 13:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland
Hej,

Jeg er kommet i den dumme situation at jeg lige nu står og mangler en spændepatron der kan tage et grovdrejet fad med en studs på 92 mm på det bredeste sted.

#2 kæber til Stronghold er for små (maks 85 mm) - #3 kæber til Stronghold er for store (min 95 mm)!

Jeg har 33x3,5 gevind på bænken og vil meget gerne låne en patron der kan klare opgaven (min gamle Talon patron kunne f.eks. godt tage den)

Henter gerne inden for ca 50 km af Kbh/Farum.

Betaling for lån enten i træ eller gæret druesaft!

Rasmus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Rasmus,

Jeg må indrømme at jeg kender problemet, men der er vel en løsning uden at skifte patron. Har du ikke enten Jumbo bakker til din Stronghold eller andre måder at spænde skålen op så du kan dreje tappen ned til den passer #2 bakkerne? Longwoth Chuck eller du kan lave en donut chuck til at holde den. Ellers drej mellem pinol og en passende klods i patronen.

https://www.youtube.com/watch?v=t-10dXclT_4

https://www.youtube.com/watch?v=Iyk-L5QuuJ4

Eller hvis dine Jumbo kæber ikke er store nok se her:

viewtopic.php?f=8&t=4916

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Jesper,

Jeg har ganske vist Jumbo kæber, men problemet er at fadet er lige på kanten af hvad der kan være i bænken, så jeg er nødt til at få det spændt op så jeg kan reducere diameteren en anelse så det kan sidde på jumbokæberne. Kl midnat var det en catch 22 som jeg ikke lige kunne gennemskue!

En effektiv alternativ opspænding så jeg kan få reduceret tappen en anelse er nok det bedste - for jeg har ikke lyst til at have et ø39 cm fad flyvende i værkstedet.

Det slår mig lige at fadet er rimeligt fladt i bunden så måske det kan klares ved slet og ret at lime en klods fast inden i fadet - eller på tappen - den tanke fik jeg så ikke i går aftes.

Hvad har jeg lært?
Aldrig! - aldrig! - aldrig! nogensinde sælge værktøj. Havde jeg stadig haft min Talon patron så havde der ikke været et problem - men næ nej - det skulle absolut være Stronghold patroner!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Rasmus,

Du behøver ikke at lime en klods inden i fadet. Lav en klods med en tap der passer til din Stronghold, og nogenlunde har den indvendige facon på skålen. så kan du holde skålen mod klodsen og dreje tappen færdig - det er nemmest hvis du har efterladt et centerpunkt i tappen - men kan lade sig gøre uden. Læg et eller andet blødt mellem klodsen og skålen - skumgummi eller lignende. Så kan du trykke hårdt med pinolen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hvis tappen er rund, kan du måske bruge en træpatron.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeg har en dreje diameter på 45cm kan den bruges til at gøre skålen klar til din egen bænk?

Tror ikke min chuck kan klare den diameter men omspænding mellem pinol og en træblok kan vel klare det!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har selv prøvet det samme.

Fik lavet tappen for stor da jeg grovdrejde, og opdagede det først da jeg skulle dreje skålen færdig.
Jeg skruede kæberne på patronen helt ud i yderstilling, holdt den indvendige del imod, og satte pinolen på og klemte skålen
op imod kæberne - drejede forsigtigt tre millimeter af tappen ... vupti så passede den i patronen.
Du skal ikke lige starte bænken op med 3000 omdr./min. ved den metode, men det kan sagtens lade sig gøre.

spånbunke
Brugeravatar

Tak for alle inputs.
Jeg endte med at spænde den op efter Jespers anvisninger og er nu klar til at dreje den færdig.
Må nok hellere få lavet en Donut Chuck til når jeg skal dreje bunden af!

Rasmus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]