www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 aug 2026, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg er vild med gamle drejestål, dem der hurtigt bliver blå når man sliber dem ;), fra før HSS stålets tid.
Især et skrubstål mangler jeg, så hvis nogen har noget liggende de vil af med hører jeg gerne!

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Jeg har ingen jern, men ville på din hjemmeside. Hvad er det for noget med password mm ? Kan man ikke se den uden ?
Nils Frederiksen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg er lidt nysgerrig. Hvis man arbejder med sarte
ting og bløde træsorter, kan jeg godt se logikken
i at bruge kulstofstål med en lang fas og slebet
hvinende skarpe, men lige præcis et skrubstål forbinder
jeg med groft arbejde og forventer snarere slidstyrke.

Vil du udvide min horisont og røbe, hvad du pusler med?

VH, Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Lars, såmænd ikke noget særligt, har ikke lavet andet end et par små drivhjul siden sidst, der var jo lige en skulder der drillede. Det sidste årstid er gået med at tegne og male, det er jeg blevet noget vild med. Sådan noget her
Vedhæftet fil:
snowdrop2015small.jpg

Jeg er vant til at arbejde med (og slibe) kulstofstål og er vild med at det bliver så skarpt, jeg synes også det holder skæret længere. Jeg har fået noget der ligner et rundstål af en gammel smed, det var beregnet til metaldrejebænk, men jeg har slebet det om. Det er det bedste stål jeg har!

Ups, linket til min blog er gammelt og uddateret, retter det lige nu - ikke at der er meget at se, jeg er en klovn til at blogge. Skal i gang med en ny hjemmeside når engang husets computergeni har tid...;-)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis det er sådan noget, du laver ved at tegne og male,
så kan jeg godt forstå, du arbejder med det! Smukt.

Stubai laver vist stadig deres WS-serie, der så vidt jeg
husker er kulstofstål. Er næsten sikker på at der IKKE
er et skrubstål i serien.
C.I. Fall har også kulstofstål på programmet (sælges
via Sløjddetaljer, men der er næste intet synlig på
hjemmesiden, mere i kataloget).
Falls egen hjemmeside er elendig.
Om udvalget omfatter skrubstål...?

Ashly Isles kan levere hvad du ønsker:

http://www.ashleyiles.co.uk/turning_tools.html

Måske en idé, hvis du slår dig sammen med andre om at
bestille.

Kataloget findes her - med fotos:

http://www.ashleyiles.co.uk/Catalogue.pdf[url]
[/url]

VH,
Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Takker og bukker! Jow, det er sådan noget jeg øver mig på....

Tak for linkene til stål handlere, indrømmet jeg er mere til gamle, brugte og dermed i en helt anden prisklasse værktøj ;-)
Jeg har i øvrigt kapret et par store gamle file, nu venter jeg bare på at Stu får repareret vores esse, så jeg kan få dem smedet om! Har i tidens løb lavet meget værktøj af filestål, det er rigtig godt til skærende værktøj! Meen, det er nok ikke lige op over.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ved godt, du er professionel udi metal, men pas nu for
hylan på dig selv med det filehalløj.
Skal nok holde udkig efter hengemte kulstofjern.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kathe,

Det kan godt være at du har helt check på smederiet, men generelt er det en meget dårlig og farlig idé at lave drejeværktøj af gamle file. Det høje kulstofindhold gør dem sprøde, og de mangler legering af andre metaller for at give dem den sejhed, som er nødvendig i drejestål.

Generelt er anbefalingen: Lad være.

Der findes så mange andre muligheder, hvis du absolut selv skal smede. Gamle vognfjedre for eksempel.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg mener nu at hvis man afspænder stålet efter hærdningen er det ok, det er i hvert tilfælde sådan jeg har lært det i sin tid, men er det forkert afmarcheret?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kathe L skrev:
Jeg mener nu at hvis man afspænder stålet efter hærdningen er det ok, det er i hvert tilfælde sådan jeg har lært det i sin tid, men er det forkert afmarcheret?

Det kræver i hvert fald en professional forståelse og kontrol, som ikke er for hobbydrejere i almindelighed.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det har du ret i, men nu har jeg lavet en del mere værktøj i tidens løb end jeg har drejet, det er en del af mit fag. F.eks. har jeg smedet hamre som jo også skal afspændes for ikke at revne i brug når man slår på metal, ligesom skærende værktøjer skal for ikke at æggen splintrer. Jeg lover at tage gode briller og skærm på...;-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kathe.
Jeg har fundet et skrubjern i ikke-HSS
og har følgende forslag:
Hvis du lover at holde fingrene fra
gamle file i ét år fra dags dato, sender
jeg jernet til dig kvit og frit! ;)
Opfat det venligst som en måde at sige
at jeg gerne ser at du forbliver i et stykke.

VH, Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

:D Det er så i orden Lars! Men derefter.... :twisted:
Tusind mange tak!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du får post en af dagene.

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Den gang da jeg gik i skole lærte jeg ellers at file var fremstillet af almindeligt ulegeret koldarbejdssål.

Denne type stål bruges traditionelt til lang række håndværktøj og også til skærende værktøj, såsom knive høvle, stemmejern og også drejejern.

Der er ikke meget forskel på stållegeringen af det stål som bruges til file eller til stemmejern.

Når gamle file knækker meget nemt, er det fordi en fil er fyldt med brudanvisere (skarpe indadgående hjørner), sliber man tænderne væk fra en fil, vil den ikke knække lettere end et stemmejern.

Har man så godt styr på sin smedeproces, at man får et færdigt emne hvor filetænderne er smedet væk, så vil dette emne være lige så godt som andet stål.
Det som er udfordringen ved at smede af gamle file er at forhindre afkulning, samt at have styr temperaturen.

Man kunne jo eventuelt overveje at udskifte den traditionelle martensithærdning med en mere moderne bainithærdning, som giver et stål både er hårdt og sejt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Erlinger, med al respekt, så har du ikke ret: se kommentarer til dit oprindelige inslag:

Erlinger skrev:
Den gang da jeg gik i skole lærte jeg ellers at file var fremstillet af almindeligt ulegeret koldarbejdssål.Rigtigt, men ikke helt. Det er en legering af jern og kulstof

Denne type stål bruges traditionelt til lang række håndværktøj og også til skærende værktøj, såsom knive høvle, stemmejern og også drejejern.Ikke rigtigt, se næste sætning

Der er ikke meget forskel på stållegeringen af det stål som bruges til file eller til stemmejern.Ikke rigtigt, skærende værktøj har andre metaller indlegeret til at give sejhed og slidstyrke, såsom vanadium eller krom.

Når gamle file knækker meget nemt, er det fordi en fil er fyldt med brudanvisere (skarpe indadgående hjørner), sliber man tænderne væk fra en fil, vil den ikke knække lettere end et stemmejern.Desværre heller ikke helt rigtigt. File er hærdet til en grad, som er meget hård og sprød, det går ikke med andet værktøj.

Har man så godt styr på sin smedeproces, at man får et færdigt emne hvor filetænderne er smedet væk, så vil dette emne være lige så godt som andet stål.
Det som er udfordringen ved at smede af gamle file er at forhindre afkulning, samt at have styr temperaturen.

Man kunne jo eventuelt overveje at udskifte den traditionelle martensithærdning med en mere moderne bainithærdning, som giver et stål både er hårdt og sejt.

Det kan selfølgeligt lade sig gøre at udgløde file og slibe dem plane, og derefter hærde og temperere dem. Da den jern/kul legeringen ikke er nem at kontrollere som amatørsmed, og du nok ikke kan tilsætte andre legeringsmetaller, kan du ikke komme nær den hårdhed du får i moderne legeringer, så hvorfr gøre det? Hvis du absolut vil lave dine egne værktøj, så kan du nemt anskaffe stålkvaliteter, som er mere egnede og ikke så risikable. Moderne HSS stål begynder som austenit og hærdes/tempereres så vidt som muligt til martensitformen.

Advarslerne her er tiltænkt uerfarne amatørsmede, hvor risikoen ved at bruge gamle file er enten noget ubrugeligt juks eller noget direkte livsfarligt.

Jesper

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hvis jeg skulle lave et værktøj som amatørsmed, ville jeg vælge et ulegeret værktøjsstål. Alt stål indeholder kulstof, og bliver ikke betragtet som et legeringsstof, kun mængden varierer.

Ulegeret værktøjsstål er stål med et kulstofindhold på ca 0,8-1,2%.

Det er det letteste at smede og hærde og er den ståltype, som er mest tolerant med hensyn til varmebehandling. File er lavet af ulegeret værktøjsstål.

Traditionelt har håndværktøj været lavet af ulegeret værktøjsstål, da det ikke bliver varmt under brugen

Meget værktøj i dag er beregnet til at blive brugt i en maskine, hvor stålet bliver varmt under brug.
Derfor er det nødvendigt at bruge andre legeringer, som er mere varmebestandige og slidstærke.

HSS stål er beregnet til at arbejde i metal, hvor stålet bliver meget varmt, op til 600°C

File er lavet af ulegeret værktøjsstål og hærdet til ca 62-64 Rc.

Stemmejern, knive og høvle er lavet af ulegeret værktøjsstål og hærdet til ca 59-61 Rc.

Den eneste forskel er ved anløbningen, her er file typisk anløbet ved 150°C, Stemmejern, knive og høvle er typisk anløbet ved 250°C
File, stemmejern, knive og høvle er fremstillet af det samme materiale og hærdet på samme facon, men har forskellig anløbning. Der findes ikke noget særligt hårdt og sprødt filestål. Legeringen er den samme, men varmebehandlingen er forskellig.

Når jeg kalder stålet for koldarbejdsstål så er det for at angive den ståltype vi snakker om, koldarbejdsstål er også en type værktøjsstål. HSS er derimod varmtarbejdsstål.

Moderne ståltyper kræver mere præcis temperaturkontrol, som kan være meget vanskelige for en amatørsmed at opnå. Men brugbare resultater har været opnået med ulegeret værktøjsstål af smede med meget primitivt udstyr gennem århundreder.

Ulegeret værktøjsstål er vel nok den eneste ståltype, som kan smedes og hærdes alene ved kontrol af temperaturen ved at bedømme det, på farven af rødvarmen.

Derfor egner det sig særligt til amatørsmede.

Og derfor er gamle file et udmærket råmateriale, da man kan være helt sikker på at få et ulegeret værktøjsstål her.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Erling, det er også sådan jeg har lært det i sin tid - uden dog at kunne huske alle tal og værdier i hovedet. De smede jeg kendte lagde ofte filejernet i kullet i essen i lang tid, for at det kunne suge mere kulstof til sig. Det var selvfølgelig ikke målbart, men det var tydeligt mærkbart at stålet blev hårdere.
Jeg bruger en computerstyret ovn (har en lille en til glas) til temperering, og da den kan gå op til 1100 grader må jeg også kunne bruge den til hærdning. Kan ikke huske hærdetemperaturen udenad, men har det i mine annaler et sted.

Grunden til jeg ville bruge filestål er dels at jeg kender det og har arbejdet med det før, dels at en fil lige har faconen - jeg kan godt købe andet stål, men ikke så lidt og ikke i den form jeg skal bruge. Og jeg har desværre ikke mere muller til at smede sådan for alvor, kun lidt tilretning kan jeg klare.
Men nu har Lars begavet mig med et gammelt skrubstål mod lovning på jeg ikke leger med filestål i et år, så jeg nærer mig...........i mellemtiden vil jeg samle mere info om temperaturer, tider mm. :twisted:

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man behøver bare at Google lidt på Tool Steel, så finder man ud af at emnet er absolut ikke så enkelt som det beskrives her.

For eksempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tool_steel

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]