Jeg har fået krejlet 3 stykker 30 mm mahogni køkkenbordsplade på hhv 3 m, 3m og 2 m længde, de er 65 cm brede og med 5 cm brede stave i fuld længde. der er desværre 2 udskræringer (vask og kogesektion).
Nu tænker jeg så at lave en stak simple skrærebrætter i fornuftig størrelse men er lidt usikker på om det er en god ide. Jeg tror såmænd nok at det bliver godt i mahogni, men det er mere overfladebandlingen af bordpladen som bekymrer mig lidt. Samt en bunke kuglepenne af afskæret

Nu er spørgsmålet så hvordan det forholder sig med overfladebehandlingen - jeg antager at bordpladen er olieret, idet lakerede køkkenbordsplader vist ikke er så udbredte i Danmark - så langt så godt.
Spørgsmål 1:
Kan den være behandlet med en olie som ikke er så godt at have på et skærebrædt? Det virker iøvrigt ikke som om olien er trængt voldsomt langt ned i træet og jeg tror jeg kan nøjes med at tage den øverste mm af inden jeg olierer den igen. Jeg antager at risikoen herfor er begrænset eftersom en køkkenbordsplade jo ofte anvendes til at håndtere madvarer på - men min viden om behandling af køkkenbordsplader er begrænset.
Spørgsmål 2:
Er det nok at slibe den eller skal den en tur igennem en afretter?
Spørgsmål 3:
Hvad skal den så behandles med til sidst?
Nogle olier bedre end andre?
Rasmus