www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 09:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Viborg
Ja her er der jo ikke meget pænt at sige, men måske kan I gøre mig klogere (igen).

Mit første forsøg på et håndtag endte skævt. Bogstaveligt talt. Ikke en god ide at bore i frihånd 10 cm ind i enden af et stykke træ ... nå pyt, der var træ nok til to håndtag om end lidt kortere.

Andet forsøg: Jeg valgte (også af nød) at lave håndtaget netop så kort, at det kunne gå i bænken med en borepatron. Succes! Hullet var bestemt lige, drejningen gik ok, ferrulen blev banket på og pudset, og endelig fik hullet en god portion trælim. Så blev jernet banket ind og det gik fint ... lige indtil der kom en boblende lyd fra træet og kort efter piblede den hvide lim ud som det ses. Aaarrggghh!!!

Nogle ideer til hvad der gik galt? Slog jeg bare for hårdt? Har limen medvirket til for højt tryk i hullet, fordi luften ikke kunne komme ud? eller noget tredje?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bortset fra at jeg personlig aldrig ville have valgt hvid trælim til det, så har jeg svært ved at se problemet.
En ordentlig limning er stærkere end det omgivende træ, så tør limen af og kom i gang med at bruge skaftet, når limen er hærdet.
( Det er lige der, trælim er noget skidt, for hvis du har en større mængde søppende rundt i skaftet, tager det en evighed før det er tørret op/hærdet, en tokomponent type kan bruges efter 10 mnutter)

Næste gang så lav et større hul, brug noget bedre end trælim ( Araldit eller plast padding) og PRES jernet i.

En anden ting er at det IMO er en fordel at lave enden på håndtaget afrundet uden kanter.
Det gør det lidt mere brugervenligt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Som Stig sagde, og så næste gang, drej det sådan at det får en "bule" nær ferrulen og er lidt tyndere i midten. Så kan du føle hvor du har hænderne på skaftet uden at skulle kikke.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

lille spån

Hvis trælim er vel bedre end brunkagedej :-)

Jeg tørrer mine øjne, spiser en kiks og lever med det indtil videre. Nu er det jo også 'bare' et stykke værktøj og ikke noget, jeg stiller på en hylde i huset.

Mht. formen har I sikkert ret. Jeg tænkte ikke lige over det med at kunne mærke, hvor hånden er. Jeg kunne bare godt lide tykkelsen og pinden var ikke tykkere. Det er jo som bekendt lidt sværere at gøre en tynd pind tyk end omvendt.

Træet er i øvrigt fra en gammel ødelagt væv. Genbrug er jo godt for miljøet (og gratis tørt træ er mit favoritmateriale!)

lille spån

Så fik det flækkede håndtag en ven uden revner og mere form. Til gengæld med en genbrug messingring med patina (dvs. hak og slagmærker!) Ringen er i øvrigt halvdelen af en loddemuffe. Meget billig og virker som skabt til formålet.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bedre, og du har også fået angelen godt begravet i håndtaget.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Geografisk sted: Knebel, Mols
Dejlig enkel og funktionel. Det med at holde det helt enkelt er nok lige en tanke jeg låner:)
Jeg skal også have lavet et par skæfter når jeg finder noget der kan bruges som ferrule. Jeg har kun en stump messingrør i Øretlille.

lille spån

Christian: Loddemuffer er billige. Så vidt jeg husker, er den jeg fik 22mm, men de findes i andre størrelser i VVS-butikker. Tror den koster omkring 15 kr, og den var nem at dele i to. Der er noget tekst og streger på - den er jo ikke født til 'udstilling' - men det kan slibes væk (det gad jeg så ikke.)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er de her osse!

http://www.leevalley.com/US/wood/page.a ... at=1,41504

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
5 dimensioner:

http://www.lavprisvvs.dk/shop/kobber-lo ... 8842p.html

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ø 12 mm er måske liiiiiiige lidt småt.

Men køber du et 3/4 tomme rør, så kan du dele med dine venner og have ferruler for livstid.

Om der er nogen, som vil have en stump 5/8" rør at skære af, så kom bare forbi her. Jeg har nok en 2-3 længder liggende, så der er ferruler til flere livstider.

(De passer ikke til danske rørsystemer)

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
så burde der være nok til de fleste

http://www.vvs-eksperten.dk/roer1/kobbe ... rd-5m-28mm

Personligt bruger jeg en stump forkromet bordben der bliver skåret et lille stykke af. Ellers har jeg lavet håndtag i 3/4" vandrør og banket en stump træ i begge ender. Den snedige ville nok spørge til hvordan drejet jernet så kommer i efter træet er banket ind - Der er da boret hul først :lol:

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Senest rettet af martin_r 30 maj 2015, 20:15, rettet i alt 1 gang.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ebdrup- et sted midt på Djursland
Bauhaus har aluminiumsrør i meterstykker indvendig 18mm udvendig 20mm.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]