www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 10:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Knebel, Mols
Jeg var heldig at komme på kursus alligevel den 23/5. Det var en lang skøn dag i godt selskab, hvor jeg lærte en hel masse. Efter de indledende øvelser med langsdrejning (jeg havde øvet mig lidt hjemmefra på den del) så sprang jeg fluks på en skål. Det viste sig at det stykke birk jeg fik havde en revne, så formen måtte tilpasses derefter. Ikke noget som en udfordring fra starten:)
Vedhæftet fil:
birkeskaal1.jpg
Vedhæftet fil:
birkeskaal2.jpg
Vedhæftet fil:
birkeskaal3.jpg

Formen er ikke min favorit, men jeg syntes jeg fik den balanceret meget godt. Jeg ville gerne have at svajet på hver side af det brede stykke (hedder det noget hvor skålen er bredest og "spids?) følger eller komplimenterer hinanden. Den blev meget tynd i bunden - nok til at der kommer lys igennem.

Jeg har fået foræret et stort stykke taks og det gav jeg mig så i kast med. Super smukt træ og noget anderledes hårdt at arbejde i. Jeg sigtede efter en rolig balanceret form som gav skålen lidt tyngde uden af den så for massiv/tung ud. Den er jeg særdeles tilfreds med.
Vedhæftet fil:
taksskaal1.jpg
Vedhæftet fil:
taksskaal2.jpg

Så var kurset slut, men for at det ikke skal være løgn var jeg stadig helt klar på mere. Så jeg tog hjem og lavede et greb i ask til et gammelt palisandermøbel vi har.
Vedhæftet fil:
askegreb.jpg
Vedhæftet fil:
askegreb2.jpg

Efter at have drejet på en jet på kurset var det en mærkelig oplevelse at komme hjem til min Arundel. Den er super til langsdrejning men hold op hvor det hele rasler.
Så nu sparer jeg sammen til en Jet:)

Tak til Finn Lading for en god dag.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det var da ikke så tosset en begyndelse.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg kan rigtig godt lide din formgivning.

Især er jeg begejstret for din birkeskål.

Når jeg ser skålen så synes jeg at det som springer mest i øjnene er din overgang til foden. Jeg ville synes den overgang ikke skulle være blød som du har lavet den, men helt skarp for at matche den "spids" du har lavet på siden.
Din pynterille øverst er virkelig pynt, men den måtte efter min mening godt have være lidt mindre, så den ikke dominerer så meget.

I mine øjne er det dog petitesser, du har lavet en smuk skål.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke

Tak skal du have Jørgen.
God pointe med at en skarp overgang til foden kunne give en fin balance. Det er min første skål og da jeg lavede foden var jeg endnu ikke blevet opmærksom på revnen som ligesom endte med at diktere en retning for formen jeg ikke lige havde forventet.
Pynterillen ville jeg nok vælge at lave som en lys rende i stedet for at brænde den. Jeg tror nemlig den dybde som olien har givet ville stå flot med en lys detalje.
Jeg har lært så meget af processen at det endelige resultat blot er en sidegevinst.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hej Christian.

Jeg syntes det er nogle flotte ting du har fået drejet, jeg kan i sær godt lide din første skål med de flotte buer, men jeg er enig i at den sorte stribe måske skulle have været lidt tyndere pga. Den er lidt for dominerende, Men det er kun en bagatel for det er en flot skål :)

Skål nr.2 Er bestemt også flot og rigtig flot struktur / tegninger træet har :)

Alt i alt rigtig flot arbejde syntes jeg ;)

spånbunke

Tak skal du have, Robin.:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]