www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 20:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Hej herinde

Jeg er helt ny, og er først ved at lære alle fagudtryk at kende. Jeg er dog helt sikker på at jeg vil begynde at dreje træ, og har brug for konkret vejledning fra andre end sælgere med egne interesser :)

Jeg overvejer en holzmann D460FXL kontra en JET 1220 alternativt en Nova Comet. Kan i hjælpe mig med at besvare følgende:

- Hvad retfærdiggør at JETen koster 2000 kr. mere, på spec. ser de (i min uerfarne optik) meget ens ud. Jeg har dog hørt meget godt om JET
- Jeg ønsker at starte med små skåle men vil gerne have fornuftig motorkraft fra begyndelsen af, med mulighed for at tilkøbe et forlængende stativ, er de ikke begge (alle tre) et godt bud?
- Hvilken forskel vil jeg opleve maskinerne imellem

Jeg vil sætte stor pris på jeres svar, og sikkert komme med flere uddybende spørgsmål efterfølgende :)

VH Erik

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Hej Erik

Gå op i Højre hjørne under søg, valg af drejebænk er der masser af indlæg om.

Er selv begynder og brugte at læse i diverse tråde her, inden anskaffelse af diverse udstyr/drejebænk, det kan man få meget god viden af.

Mit råd til dig

1- køb kvalitet fra start af, noget skrammel bliver du hurtigt træt af, gælder både drejebænk, jern, spændpatron m.m.
2- når du vil dreje skåle skal du huske at maskinen skal kunne trække fra helt lave omdr./ min. ( hvilket er under 100 omdr./min. )

mvh. GLhandyman

giften

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8783 hornsyld
Hej Erik

Jeg har ikke den store erfaring, men jeg har dog en nova comet.
den har jeg været meget tilfreds med, indtil for en måned siden, hvor der gik noget elektronik.
Jeg ringer til Allan fra sminge, som bestiller noget nyt, og nu er der gået en måned, og Allan har ikke modtaget noget endnu, selvom han har rykket flere gange.

Og det har da noget at sige, hvis leverandøren ikke vil sælge reservedele, men kun sælge nye bænke.

Jens

mod det du tror på

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Prøv at kigge lidt på hvad du ønsker at lave hen ad vejen. Typenumrene på nogle af de forskellige dejebænke giver en god indikation omkring pinol højde (max drejediameter) og længde (max emne længde indikation)

For eksempel er en Jet 12 21 bygget med en pinolhøjde på 12" og en Axminster 14 16 med en pinolhøjde på 14". de har henholdsvis en max længde på 16" og 21". Jeg har selv en Axminster 1416VS og er glad for den, dog måtte den gerne have haft Jettens længde ;)

Check generelt disse mål på andre maskiner du kigger på, og check også om du får en frekvensomformer med til prisen. Dvs at maskinen er udstyret med en vekselstrømsmotor, ikke jævnstrøm.

Frekvens omformeren er meget "ønskværdig" at have på maskinen, så man kan valgfrit indstille omdrejningshastigheden i stedet for at skulle skifte remhjul i tide og utide.

Snak med nogle drejere i det område du bor i, der er mange som har tilsvarende maskiner og som også er glade for en snak og besøg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Assens kommune / Vest Fyn
Hej Erik

Jeg har en af de omtalte maskiner, nemlig en holzmann D460FXL den er født med frekvensomformer, og jeg købte den med ekstra vanger så jeg kan tage 1000 mm i længden og Ø 330 mm. Jeg har til juni haft den i 3 år hvor den er i gang over/ minimum 10 timer i hver uge, (tit over 25 timer)
og aldrig haft den mindste smule bøvl /fejl på den.

Det ikke fordi der kommer mig ved MEN hvis du havde udfyldt lidt mere om dig, viste jeg om jeg skulle tilbyde du kunne komme forbi og prøve min drejebænk, men det ikke så aktuelt hvis du bor i Nordjylland eller Sj.land (grundet afstand)

Men det nok det bedste råd, prøv de ønskede bænke hos andre drejer, og som andre skriver se i forumet hvad andre har af erfaring, og til sidst du vil altid kunne risiker at rende ind i en mandagsmaskine, (tit på rep. værksted) så er det med bruge købeloven og få den byttet i en fart :-)
Nået af det mest irriterende er defekt værktøj. ;)

Hvor intet vover intet vinder.
Hvorfor udsæt til i morgen, hvad man kan nå i dag.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Hej med jer

Tak for de fine besvarelser, og tak for invitationen Kvisten. Jeg bor i Aarhus og kører af og til til Sønderjylland for at besøge mine forældre, så et lille smut til Vestfyn er ikke en stor omvej, om ikke andet kan man lave en hyggelig udflugt ud af det og få overdraget nogle tips og tricks. Holzmann'en trækker pga pris, Jet'en trækker pga. omdømme. Jeg må nok gøre mere ud af at sammenligne de to, da jeg ikke har råd til en 7000 kr bænk, hvis jeg skal have erhveret udstyr osv.
Hvordan kom i bedst i gang? Jeg har fået anbefalet et kursus, men det koster 1800 kr. Jeg tænker at jeg gennem trial and error (som jeg gør med alt andet) stadig kan nå at ødelægge mange ting for 1800 kr. Jeg forstår godt grundprinciperne i drejning, og at man skal være forsgtig osv. Men det jeg gerne ville vide mere om er eks. teknikker til materialebehandling. Hvad er grovdrejning, hvordan tørrer man træ, hvornår er det klar til at dreje, og hvilket værktøj bruger man hvornår. :)

VH Erik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Erik,

Start med at besøge Haedensted på lørdag, der er en masse drejere som er ret tæt på dig, som sikkert vil modtage et besøg og lære fra sig.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Du kunne jo osse bruge søgefunktionen på forum og læse om de emner, du er intereseret i at lære noget om.

spånbunke

Geografisk sted: Århus
Hej.
Velkommen til :)
Jeg er selv forholdsvis ny drejer (6 mdr), jeg har en Jet 1220 og bor i Århus - så det lyder som om jeg vil kunne hjælpe dig godt fra start.
Jet 1220 er bestemt anbefalelsesværdig, men jeg vil gerne give min højre arm for en frekvensomformer - så overvej kraftigt at spare de sidste par hundrede op, inden du køber din første bænk - frekvensomformeren til at styre hastigheden er utrolig gavnlig, uanset mærke på bænken!
Du er meget velkommen her hos mig, prøve bænken, slibemaskinen, jernene og træet. Jeg har både vådt og tørt træ på lager lige nu, og har også ødelagt meget vådt træ ved forkert tørring, så det kan vi også snakke om. Så skriv en besked hvis du er interesseret, bor ikke så langt fra Tivoli..

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Møn
Sminge har en 1221 til 7500
Mvh Flemming

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]