www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 14:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Promat
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Claus . Du har helt 100% lov til at have din mening om promat og alle andre bænke ... forskellighed er der masser af blandt drejere. Nogen kan lide den en bænk slibning jern sliber u name it... det er helt ok.

Jeg har heller ikke set vb36´eren live... men set spec. på den og det er noget af det man nemt kan falde for... de har tænk sig meget om.. men det er også en Bowlturners lathe... det er sådan den reklameres...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej
Hvis i gerne vil prøve at røre ved en WB36 Så kør en tur til Mors
Tage Pedersen har en stående på sit værksted og har også solgt en for 4 år siden til en landmand der gik på pension, om der er flere i landet ved jeg ikke, men hos Tage er der mulighed for at komme til at derje på dyret, har selv prøvet, min konklution:Den drejer da fint rundt :D flot farve men hvad man specielt skulle få for de mange penge den koster har jeg svært ved at se, måske en potensforlænger :?: :D det med de frokromede løsninger ud i drejebænke gør jo ikke drejren bedre eller dygtigere, det er jo manden bag maskiner der skaber resultatet, jeg besøgte for år tilbage ofte en desværre nu afdød drejer (profi) som kun havde en aksel der blev drevet af en fladrem og han kunne dreje stort set alt på denne simple maskine fra store søjler til små skakbrikker skåle fade og jeg skal komme efter dig han fortalte at han som 9 årig havde fremstillet sin første drejebænk ud af en trædesymaskine, hans filosofi var at hvis bare der var noget der kunne rotere så kunne man dreje på det han havde kun hovedrysten tilovers for alle de fornemme løsninger, ja det var nu hans betragtning men langt hen ad vejen vil jeg i dag nok give ham ret.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ja erik du har jo ret... det er drejeren der gør det, og jo bedere man er jo ringere udstyr kan man dreje på... men det er nu for en begynder ikke nemt når udstyret kaster rundt med tingene hopper og danser.... det er noget nemmere at blive god på godt udstyr... det jo også nemmere at lærer at køre bil i en bil der kan dreje til begge sider og bremse hehehehe

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
ja Erik det har du ret i
men der jo ikke noget som en 4224 :lol: vel :mrgreen:

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Frørup
EM
Du har fuldstendig ret. Kan det køre rundt så kan det bruges. vi skal jo bare se hvad de gamle romer kunne med deres bue drejebænk, og se de "kinisiske kugler" de kunne lave i elfenben og ligende.
Nu er VB36 min drøm, lige som nogle har en farrari eller ligende. Jeg vil dog aldrig købe en VB36 på klods eller selv om jeg vandt en million i lotto. Puljen skulle være noget større en bare en mill før jeg vil gøre det.
Den er meget lækker men også meget dyr, og til hobby brug kan det slet ikke betale sig at købe den. Jeg roser den til skyerne, men sandsynligheden for at jeg kommer eje den er lige så stor til at jeg vinder 25 mill i lotto her på lørdag. :)

Men faktisk er vi i vores forening (Odense Husflid) igang med at bygge en drejebænk med trævanger og fodpedal som de gamle symaskiner. Vi står meget tit i den Fynske landsby og drejer, og vi ville jo gerne være så autentiske som overhovedet mulig. men også for at give folk lov til at prøve at dreje selv. Det må de nemmelig ikke på vores el drevende maskiner.

Claus

Hej
Det med hvad bænk man har er jo i og for sig ret ligegyldigt bare man hygger sig med det man nu går og roder med og man har lov i fred og at have alle de drømme man vil om WB36 - Promat og hvad de forskellige mærker nu engang hedder men alligevel er det jo ikke helt sådan, der går ikke mange minnutter når to eller flere drejere mødes inden spørgsmålet lyder hvad for en bænk har du :?: :?: Den ene har måske det der i folkemunde kaldes en kineser og en har Promat en anden feks. en Vicmac efter få min er der straks dømt rangorden,uanset at ham med den såkaldte kineser måske er dobbelt så god en drejer som de to andre til sammen :D men sådan er vi mennesker jo, jeg hved ikke hvad man skal kalde det men er det et eller andet form for prestige gen vi er udstyret med :D prøv at bemærke det næste gang i møder drejere den er næsten sikker hver gang. :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Jeg kan anbefale Promat. Flinke at tale med. Pris er i overkanten. Jeg tror at der er sat nogle rigtige gode lejer i dokken. Det er altafgørende. De kan tåle lidt slag og sådan.
Jeg har selv en Promat 300/300 og kan lave ca. 60 cm . i lgd. Ok for mig. Ønsker ikke at lave længere.
jeg har haft flere bænke og ender nok op med den her.( 69 år) Den er med variabel hastighed fra 50 omdr. (Gevindskæring) og op til 3000 (Polering)og kan rotere begge veje. God til pudsning. Jeg har fået lagt 24 inddelinger i spindlet (Index) Jeg kan finde på at bruge en lille overfræser på pudselandet. (hvis interesse så kan jeg lave et par billeder?) Bænken er ikke fastgjort i gulvet og det er med vilje. Hvis den skulle rokke så er det jo om at stoppe og få løst problemet. Ellers er det i grunden bare om at køre op til vibrationerne kommer og der er hastigheden. jeg kunne ønske mig at der var en stopkontakt/regulering så man ikke skulle uden om en farlig roternde skive /klods. Jeg skal have mont. et nødstop. Bag ved!!!!
Jeg har også en lille Kinamodel fra Linå Mc 1018 som jeg bruger til julemarkeder og sådan, Ok lille maskine til den pris. Når jeg kommer tilbage til promaten så er jeg bare hjemme.
Ved start sprayer jeg vangerne med WD 40 og sørger for at holde dem glatte. så glider det hele jo i olie.
Jeg kan jo lave op til 600 mm Ø men det meste jeg laver er små ting. Men det er den også helt super til.
Jeg har en web adr- http://www.picasaweb.google.dk/vagnorama tryk på første billede>
ønsker til fremover Wacumchuck??? Jeg mangler en Wacumpumpe( er dyr)
de bedste hilsner til forum fra Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Vagn.
Vi har før snakket vacumpumper på forum'et, se evt. her:
viewtopic.php?f=6&t=199&st=0&sk=t&sd=a&hilit=vacumpumpe&start=0

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Vagn A

Hvor er det flotte ting du laver. og du har en super HP.
Ang.Vac pumpe må der stå tusindevis på nedlagte landbrug som du vil kunne få for at pille dem ned, mon ikke skrothandlerne også har et lager, måske er der nogen imellem med en faset motor.

Venlig hilsen
eljensen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jens Reinholdt og andre.

Klynkedrejere eller ej ... så er det i mine øjne surt at man enten skal opgive nogle bestemte projketer,
eller at tingen går i miskmask fordi bænken er en dårlig kvalitet.
Jeg er grundlæggenden enig på mange områder, og har skrevet de samme ord i en anden tråd. "Man bliver
ikke en dygtig pianist, fordi man har et Stenway flygel." På den anden side er det nok en god ide, at klaveret stemmer hvis man skal øve sig på det. :D :D :D
Der er ikke nogen der siger noget om at man behøver at ofre 20-30 kilo på en bænk, men en vis stabilitet synes jeg nu er rart, og der er nok meget man kan gøre ved en af de udskældte kinesere for at gøre den mere stabil.

Vagn... det er flotte ting du drejer. Det ungdomsbillede af dig??? Er du enten meget høj, eller er drejebænken meget lav? :D :D :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Vagn i Hvidovre.
Det er flotte ting du laver og har lavet. Hvordan pokker har du plads til alt det??
Faldt også over et billede af fire ting i dit galleri. De er også godt drejet.
MVH
Svend Aage

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har ikke prøvet så mange forskellige bænke. men har dog haft 5 forskellige siden jeg begyndte at dreje for ca. 1 år siden- kinabænkene er nu udskiftet, på trods af at jeg med lidt besvær kunne få dem til at line op og lave gode kuglepenne og skåle. Nu drejer jeg på en gammel Kramper (3000 kr i dba)- Bænken er stabil og helt præcis, jeg vil tro at den er i samme kvalitet som en wicmarc, promat eller jet ??. Jeg har også en ramatør, den kan ikke slides op- mange skoledrejebænke kører problemløst selv efter 40 års brug(misbrug) i folkeskolen! Der er dog forskel på de forskellige ramatør modeller- den korte (70cm længde) uden "ben"- dvs. at den boltes til bordet med to bolte istedetfor med fire, er af en ringere kvalitet. umiddelbart ønsker jeg mig ikke en anden bænk, men man ved jo aldrig, måske skal ramatøren udskiftes med en lille wicmarc, som man kan tage med sig.

Ps. Som ny i forummet- Fedt forum!
Hvis I er i nærheden af Frederica, er I velkomne til at prøve mine bænke, jeg har også adgang til den lille Scheppach drejebænk (ok til prisen). En snak over en kop kaffe eller en øl kan der vel også afsættes tid til.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jamen velkommen til guntofte... tja en bænk der er i orden efter 40 års skole brug er godt bygget det er sten sikkert....

Kan jo være du bliver taget op på tilbudet om at kigge forbi :-) Nu arbejder jeg i frederecia i disse dage (bygger bådmesse) men man ved aldrig :-)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Vedr. Mit indlæg om promat. Spørgsmålet om min første bænk( Købt i Hjemmets rubrikanonncer ca. 85,00 Støbejern!) var lille eller jeg var meget høj. Jeg er omkring 194 cm og den gang da vidste jeg ikke noget om Pinolhøjde og albuehøjde hænger sammen. Så det var bare der ud af med Teaktræ og alm. jern af samme stål som stemmejern og ellers et par gamle file. Det blev også derefter.
Min personlige mening om dejeværktøj er det skal være HSS. Da jeg var ung svend i 60'erne da arbejde vi meget med høvl og stemmejern i det som jeg nu ved er kulstål. Efter en hel dag lå der spåner mm. på gulvet. Men hvis jeg drejer en hel dag så er der et bjerg af spåner og de er tætpakket. Det er gammeldags jern ikke beregnet til, ved f. eks. Asketræ fremkommer der friktion så spånerne bliver varme og jeg må tage handsker på. jeg tror at emnet om slibning og værktøjstype skal debateres i et andet forum end under Promat. Men prøv at at file i siden på et stemmejern og så i et HSS jern. Du kan ikke file men slibe i HSS. Tak for tilbagemeldinger. jeg vil skrive en artikkel om slibe sten mm.
Vagn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]