www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 09:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
Hvad bruger i til slibning af jern ?
Er relativ ny i faget, så jeg prøver mig stadig frem med både vådsliber, bænksliber og båndsliber....
Har tilmed købt en holder til U-jern fra trædrejerbiksen...
Men jo mere jeg forsøger mig frem med underlige StormP-opstillinger, jo mere forelsket bliver jeg i Robert Sorby's ProEdge system.
Har set den opsat i Rømersgade.... Og omtalt af i hvert fald én bruger som anbefaler den varmt.
Havde lige et "close call" i dag, hvor jeg ramte stenen på bænksliberen med holderen til U-jernet, og Stig's skrækhistorie om
sprængt sten dukkede kortvarigt op på lystavlen ;)
Efterhånden er der jo kastet en del "småbeløb" efter forsøg, og spørgsmålet er, om ikke de 28-2900 den koster fra England er giver godt ud ?
Der er jo en verden til forskel på at dreje med halvskarpe jern, og nogen som sidder lige i skabet mht slibning...

Mvh, Kim

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Onkel Harald har bænk/båndsliber til 449kr. -og så er det en Ford men man skal lave et bedre land men det klarerman nok også.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Jeg købte den Creusen DS7500 med 150x40x15 sten, der var til salg i Vallensbæk. (1750 omdr.m). Dertil købte jeg Thormks tilbehør til bænkslibere hos D&D + diverse dele til at slibe jern og mejsler. Med de lave omdr. gør at der ikke slibes ret meget metal at når der slibes, men blot skærbes. Jeg er meget glad for denne investering.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Stil landet på din bænksliber i den rigtige vinkel, og slib på fri hånd.
Bliver stålet blåt, så slib det blå stykke væk (lær at køle i vand i tide).
Efter et par stål, har du lært at slibe på gammeldags vis, og enhver nyere opfindelse vil være en fin ide.

Jeg er godt klar over, at dette er et råd fra en gnaven gammel mand, men der er altså ikke noget galt i først at lære håndværker "at slibe", og derefter at finde diverse smarte hjælpemidler.

Så mit svar på dit spørgsmål: "Hvad bruger i til slibning af jern" er "min erfaring", og det kan du sikkert ikke bruge til så meget.

Bortset fra det, har jeg en 10" Tormek, som er ekstremt hurtig og sparsommelig at slibe diverse jern på, hvis de blot skal slibes i samme vinkel, og en 8" bænksliber med et 10" CBN (diamant) skive, som jeg er ved at lave hjælpeværktøj til. (Sidstnævnte snupper 5 mm af længden på 10 sekunder, hvis den får lov. (Købt til Tormek'en, - dårlig ide)) .

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kim, der er to, næsten religiøse, meninger om slibning af drejejern: Vådslibning, som Tormek og diverse kloner og tørslibning. Min personlige indstilling er at tørslibning virker hurtigst, så er det sagt.

Tormek har diverse Storm P anlæg til at indstille slibevinkel og holde jernene, så du altid har den samme vinkel - så vidt jeg hører fra brugere, virker de fint.

Den ideelle bænksliber har to 200 mm dia. sten og en firepolet motor, så den kører med lidt under 1500 omdrejninger. Det giver en rimelig flad fas og slibehastigheden er kun lidt under den du får med en 3000 omdrejninger 150 mm bænksliober. De grå carborundum (?) sten maskinen kommer med er noget møg til at slibe HSS stål med. De er for grove og sliber for varmt samt slides meget. I den dyre ende, så er en CBN (Cubic Boron Nitride) sten super, men mindre kan også gøre det. Blå AlOx (Aluminium Oxid) sten holder længe og er beregnede til at slibe hårdt stål. Lidt billigere er de hvide AlOx sten som også sliber fint, men slides hurtigere end de blå.

Korn 80 på begge sider er OK, men du kan vælge et grovere korn på den ene til at forme stålet med og den fine til at slibe skarpt med.

Erlings idé med at slibe i hånden er ikke tosset, men det tager forholdsvis lang tid at lære at slibe i hånden uden at jernene bliver forskellige hver gang. Oneways Wolverine virker meget fint, og det er ikke svært at lave en selv - check Capn. Eddie Castelin på YouTube. Der findes også kloner i handelen.

Hvis du skal ud og købe bænksliber, så tjeck akseltykkelsen. 10-12 mm er for lidt, da den hurtigt bliver skæv, hvis den ikke er det til at begynde med. På en 200 mm bænksliber, så er 15 mm aksle et minimu, 19-20 mm (3/4")er meget bedre. Du kan godt regne med at de land som den kommer med er noget møg, ug at du skal lave nogle nye, som er større og mere solide.

Mit personlige system er en 20 år gammel bænksliber med 3/4" aksel og alt på maskinen i støbejern. En korn 180 CBN sten på den ene side og en blå korn 80 AlOx på den anden side. Der er Wolverine skinne på begge sider. Landet på AlOx stene er (næsten) permanent stillet til 70° til skrabere og CBN stene er brugt til slibning af rør. Der er en klods med tre afstande fra bordkanten, så jeg kan hurtigt vælge hvor langt røret stikker ud af slibelæren, så jeg får 60, 50 eller 40 graders slibning.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg sleb i frihånd i mange år, og var egentlig ganske godt tilfreds, dog med den "anke" at stålene "forsvandt" lidt for hurtigt.

Fik så anskaffet mig en Sorby Proedge sidste år, og så blev verden lysere og uendelig meget nemmere. Alle mine jern blev slebet op til en ens profil på et korn 60 bånd, hvorefter et korn 120 (li-typen) blev sat på til finslibningen, og det samme bånd har nu været i gang siden, og, bare det at alle vinkler og faser er ens - på både skrabere som u-jern ect, er en stor lettelse. Og man undgår "hulningen" som opstår når man sliber på en 150 eller 200 mm sten, og, man er nogenlunde fri for at slibe "bunden" på et u-jern væk for at kunne komme ind i bunden.

Men, som Jesper skriver: Der går religion i sagen.

Bortset fra det er Sorbymaskinen fremstillet i en særdeles god kvalitet (IMO)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hej Kim :)

Som du ved så har jeg selv købt den Robert Sorby ProEdge og Jeg er super glad for den, den er rigtig nem at slibe dine jern på det er næsten umuligt at slibe dem forkert, du skal bare lige indstille lanet rigtigt eller den der pind til at lave Fingernail slibning.
Jeg er glad for jeg købte den maskine med det samme da jeg er sikker på jeg har sparet mig selv for både tid, penge og frustrationer over forkert slebne jern.

Jeg købte den hos Poolwood til kun ca.kr.3500,-

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]