Ang. Filterpose - brugt til sugefilteret:
Den Robin har brugt her er mage til min egen. Jeg fik den købt for nogle år siden til mit sugefilter, men fik ikke målt diameteren korrekt, og ja, så har den bare ligget siden.
jeg har brugt en tilsvarende til mit eget svævestøvsfilter. Metoden er at anvende en filterpose som er designet til at filtrere store mængder luft - samtidigt med at støvet tilbageholdes. Det opnås her ved at trykfaldet OG luftmængden er ganske lille i forhold til filterdugens kapacitet, og selvom man nok ikke får tilbageholdt de helt mikroskopiske støvpartikler, er filteret ganske effektivt til vort brug.
Kassens mål er 80 x 70 cm, og er opdelt i 3 sugerum, tætnet med silikone mod bagpladen og filterduen. Der er så indsat en Harald Nyborg vådrumsblæser i hvert rum. De suger tilsammen ca. 300 m3 pr. time, hvilket er ok til et rum på ca. 4 x 4 x 2,5 m = ca. 40 m3. Det giver en cirkulation gennem filteret på ca. 7,5 gange pr. time, og så er luften fin og ren, og man undgår "sort næse" langt hen ad vejen.
Metoden er at man simpelthen skærer filterposen op langs sømmen, og tager bunden af (også langs sømmen), hvorved man får en god sugeflade på filterkassen.
Rengøring af filteret er simpel: Støvsug sugesiden med en støvsuger. Jeg gør det selv når jeg syntes farven har skiftet fra filterposens hvide farve til "træstøv Kulør"
(Se Robins foto - det er en fin konstruktion han har lavet

- og den virker)
PS: Denne sugekasse fjerner/tilbageholder en meget stor del af SVÆVESTØVET, men fanger IKKE PUDSESTØV - som typisk er for "tungt" til at kunne SVÆVE i længere tid - der skal man typisk bruge en anden metode (Kost og fejespån OG åndedrætsværn)