www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 05:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Ja så er mit værksted ved at være på plads, der mangler stadigvæk en ramme og en hylde rundt om bordet med slibemaskine og søjleboremaskinen samt ledninger der skal gemmesvæk osv osv.
Det lange arbejdsbord er bla. lavet så mine to børnebørn og mig kan være lidt kreative sammen med træ og ler, male osv osv ;)

Min drejebænk samt nogle Stubai drejejern kom med fragtmanden i onsdags Og i dag kom han igen med en pakke fra Poolwood, det var en Robert Sorby ProEdge Plus samt en Fox 4000 og et skrabejern fra Robert Sorby, så ny skal jeg bare finde en båndsav samt lave en svævestøvfanger/udsugning ;)

Den Robert Sorby ProEdge plus virker til at være ret simpel at bruge, jeg fik da slebet et par urør uden problemer :)
Jeg kom også igang med drejebænken en jet 1221vs. i dag, jeg har jo aldrig gået på kursus men håber at finde et meget snart, Bjørn A. Har brugt en eftermiddag på at sætte mig lidt ind i sagerne men der er jo meget at lære.
Så for at blive rigtig "Dus" Med drejebænken har jeg besluttet mig for at få drejet en masse spåner, så i dag har jeg kun drejet nogle tykke grene ned til tynde pinde og det vil jeg nok gøre i et par dage, til jeg har fået lidt mere styr på at dreje på langs så det bliver pænt lige, Og der efter tjaa så skal jeg jo nok forsøge at hule klodser ud til en skåle til jeg er "Dus" Med det.. I starten skal jeg jo bare vænne mig til at dreje i træ :)
Jeg har været så heldig at lave en aftale med en skovfoged om at jeg godt må hente de "Stumper" Klodser og tykke grene som ligger tilbage efter de har fældet en masse træer i skoven, så det er jo bare med at dreje løs ;)
Men det er dælme rart at komme igang med denne hyggelige hobby ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tillykke med det hele, og rigtig god fornøjelse med spånerne. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Rødkærsbro.
Seer godt ud og held og lykke frem over.
Bar i gang med at lave nogen spåner.
God weekend.

Mvh. David.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Det ser hyggeligt ud.
Jeg var selv tæt på at købe den søjleboremaskine en gang, den havde fået en rigtig god omtale. Af en eller anden grund fik jeg aldrig købt den alligevel :lol:

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Takskal i have :)
Jeps jeg er i fuld gang med at lave en masse spåner, det er sku utroligt så mange der kommer ud af en tyk gren.
Kai.. Den søjleboremaskine er rigtig god, det bedste ved den er nok det at man kan indstille boredybden meget præcist, laser og lys samt trinløs hastighedsindstilling er også en god ting, jeg er ihvertifalde rigtig godt tilfreds med den :)

spånbunke

Geografisk sted: Horsens
det ser godt ud! jeg jeg har også den søjleboremaskin og er virkelig glad for den!

jeg har flere gange kikket på den sliber du gar der fra sorby kan man silibe træ på den også??

VH Karsten

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej karsten.

Jeg er også rigtig glad for den søjleboremaskine, den gør det rigtig godt ;)

Jeg har ikke prøvet at slibe træ på den Robert Sorby, men du kan købe både slibe rondeller og pudse/polerskiver til den, som så sættes på der hvor selve slibebåndet er, så ja man kan godt slibe træ på den, jeg er på de få dage jeg har haft den blevet rigtig glad for den, det er bare så nemt at slibe sine jern op, selv kokkekniven fra køkkenet har fået en tur og den blev sku noget skarpere end med strygestålet ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]