www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 13:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Promat
lille spån

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
I min søgen efter en drejebænk, ser det ud til, at en Promat 300-300 tilsyneladende er en fornuftig bænk (- jeg skal ikke lave meterlange emner).

Er der nogle der har erfaringer med denne?

Anvendes den trinløse regulering af hastighed i praksis eller er 4/8 hastigheder nok "i dag brug"? - der er dog en vis prisforskel...

Hvor køber man den billigst:)?

MVH

Jesper

Titel: Re: Promat
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jesper.

Variabel hastighed kan absolut anbefales. Det er tusind gange nemmere altid at finde den rette hastighed til
lige netop det emne der er spændt op i bænken.

Jeg vil tro den er billigst ved Promat.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jesper.
Promat har en 250-300 8K til salg for en kunde til kr. 15500 incl. udstyr.
Her er linket: http://www.sitecenter.dk/promat/brugerdefinerethtml/

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

lille spån

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
Tak Kaj og Bjørn

Den omtalte bænk var desværre solgt Bjørn :cry:

/Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Promat er en rigtig god bænk.
Jeg har haft 4 af slagsen, og har flere gange her på forum manet til ikke at gå over åen efter vand. Dvs. hvorfor købe en udenlandsk bænk, når der findes et udemærket dansk produkt.
Det er immerhin nemmere at få lavet en stump til bænken på fyn end i Australien.

Trinløs er det eneste rigtige, nu hvor det er til at betale.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Så så Stig du er nok misunderlige hvad:D :D :D (glæde ejer af en Vicmarc 300 ;) )
spøge til side, Promat er en dejligt maskine som også jeg vil andbefale til enhver som ønske sig en kvalitets drejbænk,
MEN er der ikke nogen forum medlemmer med en Promat drejbænk op i nord jylland som du kunne prøve, det er en gode sjat penge du skal ud og brug og jeg er sikker på du ikke køber en bil uden at prøvekøre den godt først, som alternative kun du prøve en vicmarc hos Allan i Silkeborg, eller tag en tur over åen til SJ (GRÆVINGE op ved SJ øje) jeg er sikkert på Jørgen Nordskov er til snak med han har 2 forskellig vicmarc og 5-6 forskellige Promat til undervisnings brug

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Frørup
Jeg har så desvære ikke ret gode erfaringer med promat.
Jeg syntes de er for dyre og for upræsise. Jeg har set mange hvor medbringeren og modpinolen ikke var centreret godt nok, og da det er en maksine på den forkerte side af 10K så skal det være i orden.

Jeg ville heller ha en Wivamac DB1000 hvis jeg havde råd til det. Sådan en koster 16K som ikke er så meget mere end promaten, og her er der ligeledes trinløs indstilling, samt at kvaliteten er noget bedre.

I kan se den her
http://www.toolpost.co.uk/pages/WivaMac ... athes.html

Claus

moderator
Brugeravatar

Ja, jeg bor i Nordjylland... så dem der har lyst er velkomne til at prøve min Promat.

Der er ingen problemer med centrering af bænken.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Heller ingen problemer med centrering af bænken hos mig. Det er godt nok en den gamle lavede, men alligevel.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Ny bruger
Brugeravatar

Nu skriver jeg heller ikke at det er alle promat der har det på den måde. Men da jeg arbejder i en husflid forening har vi en del promat, samt vi ser en del promat med det problem og andre.
Det er så udtalt på lige præcis promat, og selvfølgelig ser jeg også det på andre, men ikke i den grad.
Når promat ligger i den prisklasse som den gør, så undre det mig bare at man så ikke kikker på andre bænke.

nu nævnte jeg WivaMac som er en af mine små drømme. Nu har jeg kunne læst at der er flere der kender Leif Andersen på bækkevej i Frederitslev. Jeg har stået mange gange og drejet på hans bænk inde i hans værksted.
Jeg har også drejet på Promat, og det er ufattelig forskeld, og det falder ikke ud til promat side.
Alene benene gør at WivaMac står 3 gange så solid fast som promaten, og den måde at motoren er ophængt så tæt på akslen som mulig, gør at du får stor kraft som stadigvæk er nem at skifte mellem hastighederne.

Dem der har mulighed skulle prøve den nede hos Leif.

Claus

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Delvist enig claus... jeg kommer selv på en aftenskole for hyggens skyld... der har de promat.. grunden til at det er hyggen er at bænkene er så mørbankede at det er svært at lave noget der er i orden, de liner ikke op nogen af dem, og det er i øvrigt ikke rigtigt for vi har lige fået en ny som er helt i orden.... maskiner på sådan en skole får mange mange klø, men det tror jeg mange brugte promatbænke gør/har fået... de er meget populære i danmark fordi den er dansk og godt lavet.

Jeg er enig med dig i det med undervognen på Michales bænke, dem er jeg heller ikke helt tosset med, men det er jo til at bestille/bygge et super understel til dem.

Jeg har ikke prøvet bænk hos leif men ville da godt prøve sådan en på et tidspunkt...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Rasmus
Du har ret i at på en aftenskole får bænkene ganske mange tæsk, men formanden i vores forening Ejler lundskov holder vores i tip top stand. Jeg er nemmelig ikke enig at det er hyggelig at bænkene ikke kan det jeg gerne vil de skal kunne, grundet at de ikke er ordentlig centreret.

Men jeg ved at leif gerne vil lade dig prøve en af hans maskiner i værkstedet. Men pas på man bliver hurtig forelsket. dog vil jeg sige at hvis jeg havde pengene så havde jeg købt mig en VB36. Kender du den?

Claus

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Uha uha VB36 .... en hver skål drejers drøm....
Speks på den er for vilde... men jeg har jo gjort det og har købt en PowerMatic (jet) 3520B.... jeg kan jo ikke sige den slår den anden.. men hvis knu jeg siger den kan hvad den skal hehe

Du er velkommen til at komme og prøve hvis det kunne have din interesse... (nu har du jo ikke skrevet i din profil hvor du holder til......)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Det er alle drejers drøm sådan en VB36. Har du skrevet der over og fået tilsendt en promotion VHS hvor de går i detaljerne med VB36 hvad den kan og hvorfor den er så god. Når man ser den skal man bruge en spand og masser er servietter til at tøre mundvandet op med.

Nu har jeg opdateret min profil, men jeg bor i frørup, men jeg er da altid villig til at afprøve en bænk, så sig du bar tid og sted. :)
Claus

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

super ... Frørup... som nede i nærheden af ørbæk....

Så kan vi sagtens finde ud af noget inde længe :-) Evt kan vi lave en sammenligning med de andre modeller..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hybertz1967 skrev:
Det er alle drejers drøm sådan en VB36. Har du skrevet der over og fået tilsendt en promotion VHS hvor de går i detaljerne med VB36 hvad den kan og hvorfor den er så god. Når man ser den skal man bruge en spand og masser er servietter til at tøre mundvandet op med.

Claus

Nej, ikke alle drejeres. Den er i mine øjne ret ubrugelig til drejning af småting og langsdrejning i det hele taget.Alt for klodset at stille om på. Til gengæld er den god til det, den er bygget til: skåldrejning.

Jeg må som Stig sige at ikke alle drømer om WB36, det skulle da lige være hvis man fik mareridt over at havde betalt så meget for noget der kan så lidt :D drømmer man om store skåle skulle man i stedet overveje en rigtig bænk :D der både kan langdrejes på og bovles på alt efter hvad man lyster.Og så cirka til det halve og ovnikøbet et par hundrede kilo mere stabil.
Vedhæftet fil:
picturebigbovl.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af dc-olduser 09 feb 2009, 19:17, rettet i alt 1 gang.

Ny bruger
Brugeravatar

Der er jeg ikke enig med dig stig.
Det er en skål drejer hvis du lader være med at sætte vangen på den, så er den en ren skål bænk.

Men med den korte eller normale vange, så kan den alt det alle andre bænke kan. Faktisk hvis du ser promo vidio filmen, så snakker de meget om længde drejning og hvordan den ALDRIG vil midste centreningen feks.

Selvfølgelig vil jeg også sige hvis du kun drejer kuglepenne så er det ikke bænken for dig, men alt andet så er den bare flere lvl højre and alle andre bænke.

Claus

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Drejers-Corner skrev:
Jeg må som Stig sige at ikke alle drømer om WB36, det skulle da lige være hvis man fik mareridt over at havde betalt så meget for noget der kan så lidt :D drømmer man om store skåle skulle man i stedet overveje en rigtig bænk :D der både kan langdrejes på og bovles på alt efter hvad man lyster.
Vedhæftet fil:
picturebigbovl.jpg

Ja Erik
det er en fin bænk :lol:

moderator
Brugeravatar

Jeg synes lige jeg vil kaste et par ord ind her.

Lige som Stig har jeg en Promat, og har ingen problemer med centrering overhovedet.
Der er dog en ting der burde være logik ... når man flytter motordok og pinoldok mange gange frem og tilbage,
uden smørelse og vedligehold, så opstår der slid.
Vis mig en drejebænk med 5 år på bagen, der er godt brugt, til både langsdrejning og drejning af skåle, og hvor motordokken er flyttet frem og tilbage mange gange, der ikke kan have problemer med centreringen.
Lad nu være med "at gå over åen efter vand."

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
I er nogen klynkedrejere, er I.

Der er jo længe til jeg fylder 60 og skal have en ny drejebænk, og i mellemtiden må jeg leve med de skavanker, som min mere og mere slidte MC 900 havde fra starten, og dem, der er kommet til med tiden.
Den bænk har virkelig problemer med at medbringer og medløber kan være ude af linie.

Men man har jo lov til at bruge hovedet og lidt fingerspidsfornemmelse, når nu maskinen ikke virker helt optimalt.
Når jeg f.eks. skal dreje bundtappen på er næsten færdig skål væk, tjækker jeg lige hvordan medløberen skal "nulres" på plads, så centeringen er helt på linie. Ellers går det ikke.
Og jeg er ikke ked af min maskine, fordi jeg kender dens fejl og begrænsninger.

Så jeg vil opfordre til, at man stopper klynkeriet og lærer at bruge det værktøj, som man har.

Endelig tror jeg, at jeg til den tid vil købe en Promat, for Gislev ligger ikke mere end 1/2 time væk - på cykel.
Og så kan man jo med meget kort varsel troppe op i mandens værksed og rive ham eventuelle mangler i næsen.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kaj Petersen skrev:
Vis mig en drejebænk med 5 år på bagen, der er godt brugt, til både langsdrejning og drejning af skåle, og hvor motordokken er flyttet frem og tilbage mange gange, der ikke kan have problemer med centreringen.

Okay måske ikke lige motordokken, men pinoldokken kan jeg godt vise dig. Kom til Vorbasse og se min 30 år gamle Union Graduate, så skal du se en gammel bænk, der stadig kan centrere.

Øh Rasmus: Pas nu på inden du skamroser din bænk :P Jeg har hørt hvordan den står og motoren klaprer, bænken ryster og i det hele taget er den ved at byde op til dans - uden at have noget træ på! Jeg vil ikke sige et ondt ord om Jet, for jeg har ikke selv nogen erfaringer med dem, men øh den bænk der troede den stod fast - den glemmer jeg ikke så let.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jens Reinholdt skrev:
...... mellemtiden må jeg leve med de skavanker, som min mere og mere slidte MC 900 havde fra starten, og dem, der er kommet til med tiden.
Den bænk har virkelig problemer med at medbringer og medløber kan være ude af linie.

Fuldstændig enig, jeg kan roligt sige at hvis man f.eks drømmer om at lave noget specielt på en kineserbænk nede fra Carstens trædrejerbutik, så glem det - min den linede op i 14 dage og da stålet er blød som smør i bænken er den nu umulig at line op. Den kan stort set kun bruges til lidt skåle i dag og den 1½ år gammel.
Jeg har ikke oplevet de problemer med Promat.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Peter jeg tør godt rose bænken. at jeg har en med en defekt er noget andet... bænken design osv fejler slet ikke noget...
men der kommer et længere indlæg om det senere...

Ny bruger
Brugeravatar

Hvis du gerne vil se en velholdt drejebænk, så skal du komme til Odense husflid og se vores dreje bænke. Som jeg skrev i et tidliger indlæg så bliver vores bænke veligholdt.
Men jeg vil så også sige at hvis du har givet over 10 K for en bænk, og efter 5 år er blevet så slidt at centreringen er ved at smutte, så har du måske købt en kinisisk med for dårlig stål.
sådanne har vi da også, men det er sidste gang vi køber sådan en, det føles som om der er mere veligeholdese i dem end drejetid.

Claus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Claus, hvad er dine erfaringer med VB36'eren? Har du drejet på den, eller bare set fabrikkens dvd. Har du læst hvad Richard Raffan har at sige om den, han mener det samme som jeg, for besværlig til langsdrejning.
Iøvrigt hat jeg aldrig drejet en kuglepen i mit liv, kun et par tusind skåle og et lignende antal langsdrejede effekter; bordben, balustre etc.

Ny bruger
Brugeravatar

Nej jeg har desvære ikke den ære at har drejet på den ikke engang set en "live"

Men ikke at forklejne Raffan på nogle måder som jeg selv syntes er en af verdens bedste drejer, men han er og det siger han selv flere gange i hans videoer, han er og bliver en produtions drejer, som arbejder på en lidt anden måde end vi gør det. Jeg kan ærlig talt ikke se hvorfor han syntes den er besværlig, jo det eneste jeg kan måske se er at armen til landet er måske en smule mere omstentlig at flytte end et land på alm vange. Men da den er mere fleksibel en alle andre, så denne lille forsinkelse / besværlighed kan man godt leve med. Der er jo altid en trade off mellem kvalitet og bruger venlighed.

Men jeg har læst utroligt mange bedømmelser om den, af bruger, artikler, osv, og alle siger det samme, at det er verdens bedste dreje bænk, og fordi en enkelt uanset hvor velanset vedkommen er, så sætter det ikke ridser i lakker på min mening om den.

Claus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg hører til gruppen med billigbænke (læs kineser). Den opfylder det behov jeg har i øjeblikket. :lol:
Hvis/når jeg skal skifte den ud vil jeg nok også komme i tvivl om den skal hedde Promat, Nova, Ramatør, Beaver, Jet, Vicmarc, Vivamark, eller noget andet. :roll:
Men hvis jeg skal ofre 10-20.000 kr på en drejebænk så vil jeg meget gerne have en dansk leverandør, der skal overholde den danske købelov.
At basere sit køb på hvad man mener i England, Tyskland, USA eller Canada om en bestemt drejebænk, er måske en smule unfair overfor Promat'en, da de næppe kender noget til dens eksistens. ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Ny bruger
Brugeravatar

nu har jeg også en billig bænk fra det kære kina, men der gik ikke lang tid før jeg blev led og ked af den. Har brandt en motor af, og den har en tildens at virke i kontakten efter et stykke tid, og så skal jeg blæse kontakten ren, før den virker igen.
Har fået den fikset et par gange, så den køre bedre.
Men nu er den dage solgte, jeg har fået mig en promat, gud bedre det :) Men jeg har fået den gratis, så tikker kan ikke tillade sig at være kræsen.
Men hvis jeg skulle købe en ny så er der ingen tvivl i mit sind, efter at ha drejet på bægge, at det bliver til den wivaMac om jeg så skal leve af havre gråd et år.

Man kunne være grum at sige at grunden til at de ikke kender promat, så skyldes nok at de ikke er gode nok til at de vil kende dem, men er godt klar over at firmaet er et lille firma, og anoncer verden over er utrolig dyre. Men jeg er IKKE glad for promat, men det har vel skindet igennem :)

Claus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg er i samme klub som bjørn B , i den "billige" ende
det er den 4 bænk jeg har og absolut den beste af dem alle.
jeg behøver ikke mere for at lave det jeg skal,
jeg skal ikke leve af det, kun ren hygge da jeg er gået på efterløn.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]