www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 09:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
nu har det jo sværet jul, og denne jul har jeg været gavmild mod mig selv og har fået anskaffet mig store 400mm alu kæber og ny axminister chuck. problemet er at mit værksted er meget fugtig, og opbevare derfor nogle ting inden døre. Har fået af vide, at det ikke kun er fugt som får alu til at ire, men at urenheder også kan være problemet.
så hvad gør jeg for at undgå at kæberne ire?

Mvh Jakob

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Lad dem dog få en grå, iltet overflade. Det vil ikke smitte af, så det eneste der sker er, at de ikke skinner som katteskidt i måneskin.
Klopatron, vanger m.m. af stål kan du gnide over med en klud med rapsolie eller kædesavsolie, hvis de er meget udsat.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Du kan i byggemarked købe noget kemiske granulat som siger fugt til sig og hvis du hænger det op og sætter en spand op under så løber vandet ned i spanden og når den er fuld skal du huske at tømme den.
Granulatet skal også fornyes da de opløses af vandet, men de holder da eg stykke tid.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
I princippet er der ikke nogen korrosion/rust hvis luftfugtigheden er under 50% RH (Relative humidity = relative luftfugtighed). Det kan være svært i et uinsuleret værksted uden opvarmning, men mindre kan også gøre det hvis det kun er kæber og patron du bekymrer dig for. Du kan jo opbevare dem i et isoleret skab med lidt varme - der skal ikke så meget til - en pære med nogle få watt, selv en LED pære vil være nok til at øge temperature i skabet en 15-20°.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Tak for de hurtige svar, det er sådan generalt hele værkstedet som er udsat har en del gammelt håndværktøj osv.
værkstedet er isoleret ( ikke meget) men der er ingen varme på, ved ikke om man kan holde fugtigheden nede med det gradulat?
ellers kunne det være fint som i forslår at have varme på i et lille skab
drejebænken og andet bliver smurt sundt i olie for at holde rust væk, det er nok det bedste mulighed jeg har med mindre gradulat kan klare det?? er det noget i har erfaringer med i uopvarmet værksted?
Mvh Jakob

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Granulatet (nok kalciumklorid) er efter min mening ikke effektivt for hele værkstedet. Det er alt for megen diffussion fra gulv og vægge til at det kan følge med. Den bedste strategi er ar opvarme, efterfulgt af ventilation, da selv et fritstående skur vil være varmere end udendørstemperaturen. En affugter - fungerer ligesom en varmepumpe hjælper hvis rummet er ret tæt, men det koster en del i strøm.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Det kan jo. komme an på en prøve det er ikke så dyrt det dur ikke i en jordhule men med et rum der er lidt isoleret ville jeg nu prøve.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Mit værksted er ikke opvarmet eller videre isoleret. Ovenpå værkstedet har jeg dog en isoleret billardstue og stråtag. Jeg har ingen problemer med rust, og tænder for en zibro kamin hvis fingrene fryser for meget. Har du ikke en ide om hvor fugten stammer fra?

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Blære, Års
Et bud kunne være gulvet og vægge, er de ikke isoleret kan der være meget kondens på dem

Drejer på Jet JWL-1642

Bjerg af spåner

Har fået af vide at gulv og loft ikke er isoleret, men der er lidt i væggene, tror det bliver et skab med lys i til varme.
tænker at det kolde vejr og temperatur er skylden, måske lidt kommer fra grovdrejning?
hvordan burde jern ikke rust hvis fugtigheden er lav? jeg troede faktisk også det havde noget med temperaturen om det ville ruste og ir.

Mvh Jakob

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8783 hornsyld
u isolerede gulve eller vægge kan danne en del kondens, men det vil så være fugt der er i rummet, som kondenserer på den kolde overflade, ligesom en kold øl på en sommerdag.
Men fugt kan meget vel stamme fra et gulv, hvor der ikke er et kapillarbrydende lag af en eller anden slags, eller fra ydervægge der ikke er helt vandtætte.

En anden årsag man skal være opmærksom på, er alt det vand man selv slæber ind i værkstedet, hvis man drejer i frisk træ, når jeg drejer i frisk træ, må jeg fjerne spåner med det samme, ellers løber der kondens ned af ruden, på trods af at det er termo.

Jens

mod det du tror på

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
For år tilbage havde jeg et skab i værkstedet, som var udstyret med en kasseret "hårkrøller", som brugte ganske lidt strøm. Jeg tror kun at det var 15 watt. Det var nok til at holde skabet tørt, og var fint til de mest sarte ting.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Mit værksted er ikke opvarmet og da jeg i sin tid drejede på fuld tid i perioder, stod jeg med regntøj på, når jeg grovdrejede. De, som har besøgt mig, har sikkert bemærket "stalagtitterne" over drejebænken.
Det har aldrig været et problem med andet end vangerne på drejebænken, og de skal bare have en gang WD40 eller lign. regelmæssigt.

Bjerg af spåner

takker for de mange råd, skal prøve og se om ikke os det er muligt at have værktøj unden det ryster
Mvh Jakob

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]