www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 08:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej!
Da jeg længe gerne har ville have en dyksav eller rundsav med styreskinne, men ikke har råd til en ordenlig en fra Festool eller DeWalt, har jeg ønsket mig en god rundsav uden styreskinne.

Fik en Bosch PKS 55A rundsav, som faktisk virker som en rigtig god maskine.
Tænke dog på om man skulle bytte den til en Ryobi RWS1600-K som har en styreskinne, den er dog ikke særlig lang.
Er ikke i tvivl om, at Bosch er et bedre mærke og kvalitet, men kan det betale sig at bytte den ud ?
Bosch'en er også på 1200watt hvor Ryobi er på 1600watt, så det er jo også en fordel.

Bosch'en koster 950kr, hvor Ryobi'en koster 1199kr, så skal selvfølgelig betale differencen.

Planen var at lave en styreskinne selv, men vil selvfølgelig heller have en "professionel" skinne.

Med venlig hilsen Nichlas Petersen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Du behøver ikke en styreskinne. Du kan spænde en passende lige liste på dit emne og skære nøjagtigt langs med den. Hvis du skal skære i plader som krydsfiner, skær først en ende eller side af, og brug den fabriksskrårne side til at skære imod.

Der findes også skinner med spændeanordninger til købs, som ikke er særligt dyre.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Den effekt der opgives er den optagne effekt, ikke den effektive. Der behøver ikke være den store forskel på den effektive effekt på de to maskiner.
En skinne er smart og hurtig i brug, men hvor tit står du og skal save lige? Jeg bruger et stykke fladjern til at styre efter. Det er langsommere at indstille, men jeg saver kun ret sjældent i plader, så den ekstra tid er uden betydning i praksis.
Hvis du er en af de mange Nichlas Petersen i københavnsområdet kunne http://www.jernpladsen.dk/koerevejledning.html være et godt sted at købe et stykke i passende længde, bredde og tykkelse.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenløse
Dyksav med skinne fra haraldskrald fungerer rigtig fint til prisen... Lånte den mange gange inden jeg købte min Festool som jeg er meeega glad for.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Nexø, Bornholm
Jeg ville nødigt undvære mit Festool grej, men der er en alternativ løsning, lav din egen føringsskinne, til en brøkdel af prisen :-)

https://www.youtube.com/watch?v=oiSz7kPwFY0#t=425

Ny bruger

Vi købte en Scheppach SC55 (dyksav med skinne) fra D&D i december og nu har jeg bygget en enorm seng til en kammerat, så den har fået sin ilddåb.
Den fungerer rigtig godt i OSB og birkekrydsfiner blandt andet.

Der er en ret udmærket skinne med, linket til købet er her:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/scheppach-dyksav-cs55-m-1400-mm-foeringsskinne-4372/

Der er en gut der på Youtube har lagt guides ud til forskellige forbedringer af både maskinen (fjederstyrke bl.a.) og skinnen (så den ikke vipper). Hans guides er vist nok lavet til en tvillingemodel med et andet navn og jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt den.

Jeg har ikke selv haft problemer med at skinnen vipper, men fjederen er godt nok lidt stram.

VH Bjarke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]