Jeepster skrev:
Til Jesper
Det er ikke et vise frem indlæg, det er netop på at blive klogere på hvad jeg gør galt og hvordan jeg forebygger fremover.
/Kasper
Godt nok, men jeg kan altså ikke rigtig se flækken før på det sidste billede. Hvis flækken havde været centralt i billederne, ville det have været nemmere at få øje på og også nemmere at bedømme årsagen. Det er heller ikke helt tydeligt at det var råd du søgte, men OK.
Når jeg nu har set flækken, så ser det ud som om den begynder ved marven, som er inkluderet i skålen - men det ses heller ikke ret tydeligt. Hvis det passer, så er det en klassisk fejl. Træet kryber cirkulært langs åreringene, så hvis marven er med, må der opstå revner, da åreringene skal blive mindre - og det kan de ikke hvis nogle af dem går hele vejen rundt.
Det våde træ bør marvskæres - flækkes på langs, så alle åreringene er brudt. Så kan de trække sig sammen og træet kan deformere uden at det flækker. Det sikreste er at skære en planke ud af stammen med marven i midten og måske en 10 mm på begge sider.
Havde du ikke sagt bøg, så ville jeg have troet at det var en frønnet birk vi ser på billederne.