www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Fårevejle, Nordvestsjælland
Hej !
Er der drejere herinde, der har erfaring med brug af drejejern med platter.
Hilse Hans Kurt. :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Dem er der masser af, men du må nok præsicere dit spørgsmål noget for at få et brugbart svar.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Agerbundsen skrev:
Dem er der masser af, men du må nok præsicere dit spørgsmål noget for at få et brugbart svar.

Jeg skal købe flere drejejern, og har set på et par sæt med forskellige størrelser og faconer på platterne (trædrejerbutikken) er det det rigtige at købe, eller er almindelige jern at foretrække ? Håber mit spørgsmål nu er mere præcist.

m.v.h. Hans Kurt

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hans Kurt B skrev:
Agerbundsen skrev:

Jeg skal købe flere drejejern, og har set på et par sæt med forskellige størrelser og faconer på platterne (trædrejerbutikken) er det det rigtige at købe, eller er almindelige jern at foretrække ? Håber mit spørgsmål nu er mere præcist.

m.v.h. Hans Kurt

jeg vil foreslå at du tager en tur ind til Rømersgadetræf, vist nok den 4/12. Der ligger "bunker" af værktøj, og du vil møde en stor flok trædrejere som alle har en god - og fornuftig mening/holdning/erfaring med - så at sige enhver form for jern til vor skønne hobby - og gør det lige inden du smider en masse penge efter noget som måske kunne være gjort bedre - hvem ved ????? :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Hej Hans Kurt.

Hvad er det gerne vil dreje?

Selv om du køber et drejejern til platter vil du ikke kunne undvære "alm." drejejern.

Jeg har 2 sæt drejejern til platter, et fra Trædrejerbutikken og Crown Revolution ½" fra Promat i Gislev på Fyn til 1375,- kr.

Jeg fortrækker Crown Revolution, her du får flere slags platter end til det Universaljern fra Trædrejerbutikken, der findes endda flere platter end dem der følger med startsættet.
Jeg bruger det en del og har slebet nogle af platterne til (ekstra) så de passede til de ting jeg skulle dreje.
Håndtaget fra Crown Revolution ½" kan også bruges til de drejejern fra Thompson som Agerbundsen en gang imellem bestiller hjem.
Dem kan jeg også varmt anbefale.

Men som BjørnA skriver skulle du tage en tur ind i Rømersgade tirsdag d. 2/12. og høre hvad der er af input inden du køber drejejern af forskellig art.

Som du måske også har erfaret, er der mange delte meninger om hvilke jern der er bedst.

Jeg håber det giver et svar på dit spørgsmål.

Glad bruger af Axminster 1628

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenløse
Det sæt i trædrejer butikken til 2300kr er faktisk rigtig godt

Ny bruger

Hej !
Tak for de gode råd, har siden jeg skrev indlæget været på 2 drejekurser, har der fået lidt mere viden den vej. (kan anbefales)
God Jul.
hilsen Hans Kurt.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: frederiksværk
jeg bruger meget hårdmetal især til tørt træ , for at få ballance i den ret store modstand har jeg lavet håndtag hvor de første 30 cm er massiv alu , dernest 20 cm massiv stål de kan så forlænges med enten 20 cm alu eller stål ... ved et anlæg som feks er 15 cm fra emnet ( af pladsmangel ) kan jeg flytte vægten så meget bagud at jeg får en behagelig arbejdsgang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

boegemusen skrev:
jeg bruger meget hårdmetal især til tørt træ , for at få ballance i den ret store modstand har jeg lavet håndtag hvor de første 30 cm er massiv alu , dernest 20 cm massiv stål de kan så forlænges med enten 20 cm alu eller stål ... ved et anlæg som feks er 15 cm fra emnet ( af pladsmangel ) kan jeg flytte vægten så meget bagud at jeg får en behagelig arbejdsgang

Du er s-- godt nok modig. Husk det gamle råd : Kraft x arm. Det er jo enorme kræfter du beder træet/patronen/skruerne om at overføre/optage med så langt et håndtag. Husk lige at tage en hjelm på, med briller, og sørg også lige for at tommelfingeren ikke ligger ovenpå håndtaget hvis/når jernet hugger.

spånbunke
Brugeravatar

bjørn a.
det kører nu meget godt , jeg har da prøvet at få remmen til at glide , men vægten i håndtaget gør jo netop at det ikke hugger.
min bænk har 1,5 hk og jeg har aldrig haft problemer med at spænde emnet forsvarligt op
har netop drejet en skål på ø 230mm i tørt robinnie uden de mindste problemer :) ( den var ikke grovdrejet )

vh jan ( godt nytår )

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fint jan, når det går godt er alting jo godt, det er jo bare når det lige pludseligt sker, så sker det altså - og så slår det s-- hårdt. jeg havde engang en god ven i Australien, som "glemte" at passe på sig selv. han fik en klods i hovedet - sådan lige pludseligt, og så var han død. Motoren på hans Vicmac var 2 hk, og det var nok. Han havde - ligesom dig, tendens til meget lange håndtag, men, enhver sin lyst. ;)

spånbunke
Brugeravatar

avs ! det var godt nok trist :(
da jeg startede for 2 år siden skar jeg begge sener over i venstre lillefinger :evil:
siden synes jeg at jeg er blevet ret forsigtig , men måske skulle jeg sætte en stang op så emnet kun
kan flyve lige op eller bagud
tak for info

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tre ting, Jan:

Glædelig Jul og Godt nNytår.

Når du nu er her på forum og stiller spørgsmål, skulle du ikke lige fylde din profil ud med hvor i verden du befinder dig? Det får mange flere til at komme med gode råd, forslag og tilbud.

Det lyder som alt for meget arbejde at dreje en hel stor Robinie skål med platter. Du vil finde det meget nemmere med et ordentligt drejerør.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

jesper
profil opdateret ;)
og jo det tager lidt ekstra tid når træet er tørt , men jeg har fået så meget , af kolleger, venner og tilfældige , at jeg simpelthen
ikke har kunnet nå andet end at skære op og forsegle :) , og jeg er stort set ikke i garagen om sommeren da er det vores have og fisk jeg bruger tiden på :)
skålen blev i øvrigt færdig i aftes og har ligget til rygning i nat .... pæn mørkegrøn farve med hvide markeringer fra "underbarken " :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så glæder vi os til nogle billeder.

Du skal ellers regne med a det grønne bliver brunt i ret kort tid.

Jesper

spånbunke
Brugeravatar

jeg ville skam gerne ligge billeder ind , men jeg kan ikke ? når jeg trykker på img skriver den bare img/img :evil:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]