www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 20:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 429 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Næste
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Ide! Hvis du er i skoven med familien og du keder dig!!

Hilsen Henning Vester

http://uk.youtube.com/watch?v=_Fn9VaAXz ... re=related

PS: Husk snor og et jern

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
svend erik 39 skrev:
Hej Steen
Jeg er ny bruger og har prøvet at surfe lidt rundt, hvor jeg er faldet over dit indlæg fra den 5. april. Så vidt jeg kan se er din bænk mage til min. Det er en KRAMPER fra Rud Kramper & Co i Horsens - en maskinfabrik, der lavede maskiner til jernindustrien, men de lavede også nogle får trædrejebænke. Min har nummer 157 9238, det er hugget ind i vangen yderst til højre. Jeg formoder at den er fra 9. februar 1938?
Du kan forøge drejediameteren ved at fjerne det løse stykke af vangen. Jeg har drejet "trisser" på op til 60 cm i diameter.
MVH

Svend Erik 39

hej Svend
at den er fra 1938 passer nok ikke min har nr. 10048-434 og den er købt i 1972 / 73 fra ny
og den kører som en drøm :)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej med jer!
Jeg har fulgt debatterne her på forum i nogen tid, ind imellem er der da noget "kød på"!
Jeg har drejet i ca 4 år efterhånden, og er 100% selvlært, så det har da kostet både sved og en hel masse træ til brokkassen!
Når jeg en dag får lært at sætte billeder ind skal i selvfølgelig også få isenkrammet at se, - jeg startede med en Harald Nyborg drejebænk, som jeg arvede efter min svigerfar, den fik lov til at arbejde, men stabiliteten manglede når der blev lavet store peberkværne ( 80 cm ), så jeg anskaffede en MC900 ovre fra Carsten, den kunne heller ikke holde til ræset, efter 2 år var hele vario system nedslidt, landbrugslejerne som kineserne bruger kørte rundt i remskiverne, så der skulle nye remskiver og lejer til, det ville tage et halv år at få dem frem, hvis jeg ikke ville betale fragten, så jeg købte en Novo ved Allan (Sminge), så nu er jeg kørende, - den kan over det med 1,5 HK motor og skåle op til 70 cm.
Jeg har derudover en mini MCer, den bruger jeg nu hvor jeg går til drejning i den lokale Husflidsforening, den er nem at have med og den gør det såmænd godt! Båndsav og afretter/tykkelseshøvl og rundsav er der også i værkstedet, som er min Toyotas drømme holdeplads ( den er forvist til udendørs aktiviteter) og et par spånsugere er der også blevet plads til, så alt i alt er isenkrammet sådan set ok, det er bare manden som skal lære at tage den tid det tager, det kan godt gå lidt hurtig ind imellem.
Det var så min åbningssvarda, håber ikke fremtidige indlæg kommer til at fylde så meget.
Godt nytår til jer alle
Børge

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jamen velkommen frem fra under spånbunken børge :-) og det lyder til at du har samlet dig en del lækkert maskineri sammen :-) Vi glæder os til at se billeder af det..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger

Hej
Jeg er ny her på http://www.woodturning.dk, har som tysker altid været på http://www.drechselnundmehr.de. Det er fedt at der findes tilsvarende her i DK. Jeg bor i Odder og har drejet i 4 år. Det hele startede med et par weekender hos Per i Bogense og siden da er trædrejning blevet min "hovedhobby". Det er nok de store skåle jeg mest er interesseret i og derfor altid på udkig efter nogle store klodser. Derfor læste jeg med store interesse at der bliver byttet en del træ indbyrdes af folk fra hjemmesiden. Jeg har vedhæftet et par billeder af mit værksted. Jeg drejer på en Jet 1642 og er meget glad for den. Efter i flere år at have renoveret rundt på huset kunne jeg overbevise konen om at det nu var værkstedets tur til at blive shinet up - ok. - det er ikke altid ryddet op... :roll:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Hej Matthias

Det er da hyggeligt at høre, at der er nogen som bor i nærheden og som også interesserer sig for trædrejning.
Jeg bor i Hundslund - så det er jo ikke langt væk fra din bopæl. Jeg har i øvrigt aftale med et par venner som skal fælde træer her i 2009 om at få dels Kirsebær og dels Birk og forskelligt andet - så måske vi skulle kigge på det sammen?
Jeg er selv ny her på forum - og har kun drejet lidt igennem årene - jeg skal på kursus hos Per Froholt i februar.

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Mathias og Mogens.
Hvis der mangler en hjælpende hånd ved fældning, af omtalte træer, vil jeg da gerne give en hånd. (Måske falder et stykke i min bagagerum). Jeg er nybegynder fra efteråret. (skulle først bygge hobbyrum. Pensionist fra 1 maj).
For tre år siden fældede jeg et Japansk kirsebærtræ. Det gemte jeg for måske at blive drejer. Forleden skar jeg en skive af, men det var ved at rådne. Men noget kan nok bruges. Jeg har lavet et par kuglepenne af det, og de har en flot farve og glød.
MVH
Svend Aage Sørensen

Ny bruger

Det vil da være hyggeligt at tage i skoven sammen. Jeg er klar! Mangler altid træ. Hilsen matthias

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Der er mange fantasiske dygtige drejere her på forum, og de har mange forskellige bænke fra den største prof. jet til store og små kinesere, og det har tilsyneladende ikke den store betydning for kvaliteten af det der laves, jeg startede med lille kineser, men har nu været så ufornuftig købe en Jet 1642, en fryd for øjet, og en dejlig bænk at arbejde med, men jeg tror nu ikke jeg er blevet en bedre drejer af den grund.

Der bliver også talt en del om lejer, da jeg var på arbedsmarkedet gik man ud fra det kun var omk 90 % at lejerne der holdt den lovede levetid, det er sikker blevet bedre nu, men jeg tror nu at mange lejer bliver ødelagt under montagen, de bliver banket på plads med en hammer, måske på yderringen, selvom om der er stram pasning på inderringen, og måske overholdes de angivne tolerancer ikke på aksel og yderpasning, hvis et leje varmer er det det der er gal.
Jeg har selv en bænkboremaskine der rumler som et godstog, der er ingen tvivl om der er slået mærker i lejets løbebane under montagen, der ingen slør i spindlen, så de bliver nok ikke skiftet med det første.

Venlig hilsen
eljensen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Matthias.

Jeg kan se at du har en bænk mage til min, det anlæg du har for enden af bænken er det et du selv har lavet, eller et det et du har købt, evt, hvor og pris.

Venlig hilsen
eljensen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det kan simpelthen ikke passe at der ikke er nogen der vil vise deres bænke frem !! der er kommet masser af nye og der er masser af gamle der mangler af smide et billede af dem selv og der snurredyr op på siden ...

Kom så.... i sving med jer... ingen svar uden fotos!!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej en ramatør drejebænk er det noget der kan bruges har muligvis en jeg kankøbe er der noget man skal være opmærksom på.
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
En Ramatør er en rigtig stabil bænk. Den er udført i støbejern.
Den kører med et specialgevind på spindelnæsen, så hvis du skal bruge tilbehør med andre gevindtyper (og det skal du jo nok), skal du have lavet en adapter. Det er vist ikke alle værksteder, der kan lave det særlige gevind, men du kan sikkert få det lavet hos Promat eller hos Sminge.
Som standard er den laveste hastighed ikke særlig lav, hvis jeg husker rigtigt, er det 700 omdrejninger/min.
Jeg tror du vil blive glad for at arbejde med den.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Hvis du læser lidt om den her.http://www.sminge.dk/pdf/Sminge07_delkatalog_1_drejebaenke.pdf
Laveste hastighed er 825 omd. og er ikke særlig lav. Med en pinolhøjde på 15 cm. er det lige lovlig meget. En 750 w motor synes jeg også er lige i det mindste når der kommer en stort skrubjern på en våd klods.
Det største preblem er spindelnæsen. Hvis den ikke er med m33 så vil en ny aksel være det bedste. Det er tit svært at få en adapter til at centrere rigtigt uden at den vil slå lidt ved drejning af større emner.
Hvorfor kan en begynderbænk ikke være med en pinolhøjde på 30 cm med en 1,5 hk motor og frekvensomformer og spindelnæse på m33.

Nu råber alle PRISEN!!!

Ja man kan godt lære at cykle på en gammel jernhest, men skal man gøre noget ud af det og vil cykle langt, så kræver det noget helt andet grej. Sådan er det også med drejebænke.
_________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nu er det jo nok ikke for ingenting du kalder dig 'Hatmand'. Det er jo klart at du og Drejers-Corner gerne vil have store bænke (læs: Over 410 kg.) :D
Men hvis du kunne skrumpe ambitions niveau'et lidt, så har Axminster en der næsten matcher dine krav (model 1200): 2 HK, M33, 25 cm pinolhøjde (det giver immervæk en skål på 50 Ø), frekvensomformer til ca. 10.000,-. :mrgreen:
Det besynderlige er at Trædrejerbutikken siger at det er nøjagtig den samme som der ligger i hans kineserserie. :mrgreen:
Men han har ikke taget den hjem!!!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
En ramatør er en dejlig drejebænk- Jeg har en selv. Den er svær at slide op, men da mange brugte er gamle skoledrejebænke, skal du kontrollere om den stadig centrer ordentligt. Det er ikke noget problem at få spændepatroner og lignende til at centrere- de nødvendige dele har Allan (Sminge).
Jeg har selv to adaptere, der virker upåklageligt.
Ps. De ramatører jeg har set, er udstyret med 1hk motorer - Hvis bænken er rimeligt velholdt og koster under 5000 kr, er det svært at finde en ny bænk i samme kvalitet og størrelse- uanset mærke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Helt enig. En Ramatør er en virkelig god og stabil bænk. Det er Sminge, der idag har forhandlingen af den, så alt hvad der skal bruges af tilbehør og reservedele kan fås hos Allan i Sminge.
Det eneste problem, der (måske) kan være er pinolhøjden, men hvis man kan klare sig med en drejediameter på ca 30 cm er man rigtig godt kørende.
Bjarne

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Nu er det jo på ingen måde for at nedgøre Ramatøren på nogen måde. Støbejerns drejebænke er så godt som uopslidelige, og heldigvis er det muligt stadigt at få reservedele til den.
Som der bliver nævnt er drejediameteren på 30 cm. er man tilfreds med det, så skal slå til hvis prisen er rigtig.

Min erfaring siger blot, at en dag kommer det helt automatisk, at lysten til at dreje noget større er der, men grejet er ikke til det.

Husk på at det er en fritidsinteresse, og de må gerne koste lidt penge, (ligesom en fed ferie) det skal være sjovt, det er lysten der driver værket. Du skal helst have det med drejebænken, som ved den første forelskelse, du skal glæde dig til, at i skal ses igen.

håbløs træ krammer

Man skal selvfølgelig være glad for sin drejebænk, men hvis behovet for en større´drejebænk opstår-Hvorfor så ikke være glad for to drejebænke??

Jeg bruger min ramatør til kuglepenne og peberkværne (den er genial til at bore huller) og hvis jeg vil lave noget størrere bruger jeg min kramper.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg viser gerne min drejebænk frem - og gerne meget detaljeret.
Bænken er en gammel Union Graduate, som nu skal opgraderes med forskelligt "kit" købt i England.
Det er ikke lige til for en alm trædrejer at få alt indmaden på plads.
Bjarne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hej Bjarne

Hvor stor er den nye motor?
Nu kan jeg se du har købt frekvensomformer også. Så kan jeg anbefale at få lavet en ny akse, så du kan køre med M33 gevind på begge sider af vangen. Det bliver du glad for i længden.

Jeg går og leger med tanken om at sænke den lange vange på min Union, for at få 50 cm over vangen ligesom der er på ydersiden. Hvis jeg gør det, så er det for at kunne sætte pinolen på den anden side, når jeg rådrejer, og for at kunne stikke store skåle ud med det store buede stikstål, som jeg ikke har endnu, og ikke kan bruge med kun 45 cm over vangen. Der ligger også en fordel i, at jeg kan have pinol på, når jeg vender skålene om. Jeg kan rent teoretisk sagtens gøre det, for jeg har hævet hele bænken med 11 cm, og det kan jeg jo bare fjerne under benene i den ene side, men hvor store er mine chancer for at den kommer til at centrere? Hvis jeg skal have det lavet, så bliver det Michael der skal lave det, og han skal også hæve min pinol med tilsvarende højde. Er det en dum idé eller hvad?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det kommer til at koste..

Hej Peter
Du spørger selv:Er det en dum idé eller hvad?

Ja Peter en rigtig dum ide :D :D Du skal tænke på at bænken er lavet i støbejern og den måde vangen er befæstiget på motor delen på kan man ikke bare sådan ændre på , efter min mening vil sådan en omforandring ende op i noget makværk som du aldrig bliver glad for og bænken resikere at miste sin værdi hvis du en dag vil skulle sælge. Du skal huske på at sådan en bænk ud over brugsværdien også har historisk værdi, man skal behandle et sådant klenodie med respekt. Jeg kan fornæmme at du ikke har ro i sindet inden du kan dreje ting med mindst 3m i diameter eller det der er større :D :D så du kan lige så godt bruge pengene på at investere i en rigtig stor bænk i stedet for at poste en masse kroner i den gamle som efter min mening i den sidste ende vil være spildt.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

erik skrev det jeg mente helt ud.. spar sammen, køb et ordentlig monster... jeg faldt over en video af en på et tidspunkt den ser jeg lige om jeg kan finde til dig.. den kan du spænde eriks eller min bænk op i :-)

Hej Peter
Jeg hved godt at jeg var en af dem der varmt anbefalede dig at købe Unioen, men havde jeg vist på det tidspunkt hvad dine abitioner gik ud på havde jeg bestemt rådet dig anderledes beklager.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Peter.
Jeg bestilte en 1hp motor, men af en eller anden grund sendte de en 1,5 hp til samme pris - og jeg tror ikke jeg vil klage.
Min maskinmesterven, som skal hjælpe med at samle bænken igen er lidt langsom, men han er fantastisk dygtig til sådan noget som det her. Hvis jeg skal bruge en ny aksel med 33-gevind, laver han en til mig.
Derudover regner jeg ikke med at ville ændre på konstruktionen. Jeg tror bænken dækker mine behov, når jeg har fået opdateret den.
M.H.t. konstruktionsændring har du vel kigget på den nye Union Graduate, hvor pinolhøjden er ændret. Den koster jo kun 30000kr, så du kunne jo skifte!
Det bliver sikkert først til efteråret jeg rigtig kommer igang med at dreje på den opgraderede bænk. Sæsonen går på hæld og jeg trænger til at få savsmuldet blæst ud af ørerne. Så jeg cykler lige en tur til Prag, og bagefter sejler jeg til Femern og Rygen - men så skulle jeg også være blæst så ren, at der er plads til nye drejetanker.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Bare rolig Erik og Rasmus.

Jeg vil ikke ændre på konstruktionen, blot lave et mellemstykke, der kan sættes på og dermed sænke vangen. Alt hvad jeg har lavet på bænken kan pilles af, og hvis jeg sælger den, kan køber blot lade være med at montere det. Jeg har ikke i sinde at ændre på selve konstruktionen overhovedet. Og Erik måske har du ret i, at jeg skulle have haft en anden bænk, men nu har jeg fået den her, og jeg er egentlig blevet ret glad for den på mange punkter, selvom den har visse begrænsninger. Blandt andet, at jeg ikke kan få anlægget mere end 15 mm under center, men det er til at leve med. Jeg har ikke tænkt mig at bytte den, med mindre jeg kan få noget på størrelse med din i stedet, og det har jeg ikke just råd til.

Er det i øvrigt synd at male den rød?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer

I Vorbasse mener jeg at der skulle ligge en krigshavn, i gamle dage var kanondækket på krigsskibene malet røde så blodet ikke kunne ses og skræmme sømændene- er det der du har din inspiration til en rød drejebænk fra? eller er det et forsøg på at tyverisikre den.

Jeg kan ikke finde ud af at placere en smilie der blinker, men hvis du skulle være i tvivl , så syntes jeg det eneste røde i et værksted burde være skaftet på de gamle bacho stemmejern.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Fundet... skal bare lige have en 7´er i lotto så tager jeg en til det nye værksted... hihi seriøst uhyre...

http://woodworker.com/cgi-bin/FULLPRES. ... howsingle=

hent videoen den er super

Så det er bare sådan en du skal have dig peter :-)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
[quote="Rasmus"]Fundet... skal bare lige have en 7´er i lotto så tager jeg en til det nye værksted... hihi seriøst uhyre...

http://woodworker.com/cgi-bin/FULLPRES. ... howsingle=

Den er da minder og letter, en den man allerede har, så jeg vil ikke bytte :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 429 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]