www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Nye chucks ?
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
På skolens drejeværksted har vi Nova-chucks til alle 1 bænke.
De trænger efterhånden til at blive udskiftet, men jeg er i tvivl om til hvilke, da de "gamle" - dem med en pind og en krog måske faktisk holder længst, da de "nye" - Super-Novaer ret hurtigt bliver slidt i den bøsning, hvor man strammer med et Unbracho-lignende håndtag.
Til gengæld er det jo en fordel, at man med Super-Novaen kan nøjes med et spændeværktøj, hvor man med Novaen skal bruge to.
Nogen forslag til, hvad der fremover skal skiftes til ? -de bliver jo virkelig brugt, og ikke bare af en mand, men af rigtig mange, hvorfor omhyggeligheden med dem nok ikke er så stor.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hvis budgettet kan klare det, Oneway Stronghold.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Henviser til mit indlæg i ovenstående emne "Charnwood"

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Oneway Stronghold med #2 kæber - eller hvis bænkene ikke er så store, Oneway Talon.

De holder meget bedre fast på emner, som ikke liiiiiige er drejet til den rigtige svalehale diameter, firkantede emner.

Mine to har gjort det godt i 20 år nu, og der kommer en til her til Jul, så der ikke skal skiftes kæber så tit.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hvis I har diverse Nova-bakker eller andet Nova-tilbehør, lyder det
da som en god idé at overveje SuperNova2. Både mekanik
og faste dele er af høj kvalitet.

Skal du alligevel starte fra bunden, er valget mellem Nova,
Oneway og Vicmarc vel nærmest en smagssag. Bryder mig
ikke om nøglerne på Oneway, men det er da også det eneste
seriøse, jeg kan finde at kritisere.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lars har ret om nøglerne på Stronghold og Talon - Firkant eller skskant nøgler er nemmere.

På den anden side, så holder Oneway kæberne altså suverent bedre fast end svalehalerne gør.

Priserne på Oneway er også høhjere end nogen af de andre.

Desvæærre så passer Oneway kæberne ikke på de andre - det ville ellers have været ideelt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Man kunne på et tidpunkt få oneway kæber til Vicmarc, hvis man stadig kan det, vil det være en god mulighed.
Jeg er enig med Jesper, de bider så meget bedre, at de er de mest velegnede til begyndere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Måske var jeg ikke præcis nok i mit første indlæg; det er ikke så meget et spørgsmål om, hvor godt chuck'en/kæberne holder fast på materialet.
Det væsentlige er det daglige slid på dem, som for Novaens vedkommende resulterer i at spændekrogen bøjer og - væsentligst - at hullet bliver større og større eller i hvert fald mere og mere slidt i kanten, så pinden ikke længere kan få ordentligt fat.
For SuperNovaens vedkommende er problemet, at "hullet"/"bøsningen" i patronen hurtigt bliver så slidt, at spændehåndtaget bare drejer rundt uden at spænde. (og det er temmelig besværligt at skifte - har gjort det flere gange, men ikke en løsning i længden).
Så jeg søger altså en chuck, som ikke bliver så hurtigt slidt ved brug. Min egen OneWay fungerer fint - og er faktisk også nemmere at holde ren med et pust fra en kompressor - men hvordan den vil reagere, hvis det ikke bare er mig, som er omhyggelig, men mange forskellige brugere, som ikke altid nødvendigvis er det - det ved jeg ikke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er ikke "omhyggelig" i din forstand, og mine har holdt i 20+ år. Der er ikke noget synligt slid og de bliver gjort rene med et dunk mod en klods af og til.

Jesper

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
Hva med Axminister chuck? god pris, billige kæber, meget stort udvalg. samtidig har de den "gamle" spænde metode, tror de vil kunne holde i rigtig mange år også med elever som ikke er så kærlige.
Det er jo samme spænde måde som mange stationære boremaskiner og de holder da år efter år selv den i har på skolen
Mvh Jakob

slid, men vid at ting tager tid

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
oneway patronene er meget stærk. og holdbar.. jeg vil sige min den ene er vel 15 år gammel (købt brugt) og den får bogstaveligt talt TÆSK og den holder og holder og holder.. godt nok er hullet til nøglen ved at være blevet ovalt men det kan da fikses. en ting du skal være ops på er at stift systemet til oneway er i undervisningsøjemed en udfordring. mange montere kæberne forkert. hvis du gør det skal du overveje at lade en smed fræse spor ved alle bakker, så stiften kan sidde i alle.

på den husflid jeg er tilknyttet har de besluttet at købe den billige noname fra hamderikkevilhandlemedmig i broby. jeg tror de ender samme sted som du er med slitage de har kørt en efterårs tur og allerede er der flere der er slidt... vicmarc er nemme at have med at gøre hvad skift af bøs angår, og holdbarheden er også i orden. Du siger ikke skifte indsatsen, men det kunne være en mulighed at få lavet en der er i et hårdere matriale ?? så den holder bedre..

du kan slå på tråden hvis det er så kan vi dele erfaringer....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Til almindeligt hobbybrug er f.eks FOX 4000 typen fra Poolewood. UK ganske fortrinelig, og IMO behøver langt de fleste hobbydrejere ikke bruge kæmpesummer på chucks generelt. De få proffer som stadig findes i Danmark har selvklart glæde af de patroner som også nævnes, og de vil jo nok vælge at skifte lidt tigere ud i bestanden end vi hobbyfolk. Ja, jeg har en Vicmac VM100 som efterhånden er 15-20 år gammel, og den virker som den dag jeg købte den, men jeg har også 3 stk FOX 4000 som virker ganske ok, og lige så godt som Vicmac'en.

vedr. kæber: IMO er det ret ligegyldigt om en type kæber holder marginalt bedre end en anden type. Man kan da bare sætte pinolen imod hvis man er i tvivl, og indtil der er balance i klumpen, ikk :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bare et par uddybende kommentarer:

1. Der er to riller i en Stonghold patron, som modtager stiften fra én af bakkerne. En lang rille til personligt brug og en kort rille til undervisningsbrug. Den korte forhindrer at bakkerne stikker for langt ud over selve patronen og smækker eleverne over nallerne.

Drejere som mener at de selv kan bestemme hvor langt bakkerne må komme ud har fjernet stiften, så der ikke er nogen indbygget sikkerhed. Bedøm selv. Mine stifter sidder der endnu.

2. Det er vigtigt at bakkerne holder godt fast. især for ubefarne. Jeg har været til mange demonstrationer - af erfarne folk - hvor svalehalebakkerne ikke har holdt ordentlig fast, og emnet har fløjet sig en tur ud mellem tilskuerne. Det er vist nok ikke så smart, vel?

Svalehalebakkerne KRÆVER en vis nøjagtighed i formningen af tappens diameter. Oneway bakkerne er meget tilgivende i det område. Svalehalerne er IKKE gode til at holde på firkantede emner - Oneway er. Især er de nyere (patenterede?) Profiled Tower Jaws helt suveræne. Se beskrivelsen her:

http://www.onewayeuropa.com/chucks/acce ... 2_jaws.htm

Der er en anden fordel ved Oneway patronerne: De har alle en bøsning, som passer til det gevind du har på bænken. Hvis du skifter bænk, kan du bare skifte bøsning, du behøver ikke at skifte patron.

Men de er dyre.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jespers argument med kort rille til undervisningsbrug er virkelig relevant.

De gange, hvor et emne er hoppet af for mig med svalehalebakker, er der
kun ét fjols at give skylden.
Hvis dimensionen på svalehalen er rigtig og forholdet mellem emnets længde og
diameter er fornuftig, hopper det ingen steder. Det vil det vel være i de fleste
undervisningsituationer.

En undtagelse var at jeg havde overset nogle fine revner, der burde have fået
mig til at mistænke, at emnet var ustabilt at spænde op. I præcis det tilfælde tror
jeg at Oneways skarpe riller ville have fastholdt emnet.

Men ifølge Darvin skal der jo sorteres nogen af os fra en gang imellem.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvorfor mon en trædrejebænk (også) er forsynet med en pinol ????????? ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pinolen (medløberen) er ivertyfald ikke brugbart til at udhule dåser eller dybe skåle med. Ej heller midten af flade emner. Eller boring med Forstner eller andre bor, selv om boret nok hjælper til at holde emnet på plads

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]