www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 23:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Taarbæk/Klampenborg
Fik lavet to dåser til te af noget godt angrebet birk. De er hhv 180 x 95 og 140 x 85-95 mm.
Finish består af:
1) Slebet op til korn 1000
2) fik et par gange sanding sealer efterfulgt af
3) en slibning med 1000 igen, hvorefter de fik
4) en gang danish oil udvendig og food safe parafinolie fra Chestnut indvendig
5) efterfulgt af lidt sekundlim til at dække de værste huller
6) efterfulgt af slibning korn 1000
7) efterfulgt af udvendig og indvendig polering med brunt ( strengt taget skal det brune bruges efter korn 400, men jeg brugte det for at "gnubbe" de resterende råd-huller ). Derefter
8) udvendig polering med hvidt og
9) polering med kanaubervoks.
10) Da tebokse jo skal hånteres ofte endte jeg med at give dem en gang renaisance voks udvendig.
11) til slut en gang foodsafe olie indvendig der blev poleret godt ind i træet.
Ikke underligt det tager tid :-).

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Oprindelig polering til 1000 er måske at overspille rollen noget :) Især i frønnet træ, hvor du nemt kan have 1 mm oprifter.

Det kan ihvert fald ikke rigtig ses på billederne. Ikke at de ikke er fine, det er bare ikke til at se.

Du kunne nok spare en del tid ved følgende sekvens:

Slib til 240 eller noget i den retning. 1 gang sanding sealer. Slib til 400. Påfør hvilken finish du nu har lyst til og poler den til du får den glans du ønsker.

Som såkaldt "food safe" og i dåser til te eller andre ting der ikke skal tage duft eller sporer fra træet, ville jeg foretrække shellak. nemt og hurtigt - det tager ikke mere end 10-15 minutter mellem lag påført med klud. Kom en dråbe olie på kluden, så kan du polere det mens det tørrer. Du kan spise bivoks, Carnaubavoks og shellak til frokost uden at tage skade - men drik ikke den spritopløste shellak, please.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Uanset hvad Jesper siger , er det et flot stykke arbejde.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
Uanset hvad Jesper siger , er det et flot stykke arbejde.

Tak Steffen :)

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg syntes Jesper beskriver tingene meget fint. Dine the dåser er flot lavet, men er "gået død" i al den overfladebehandling. Gløden er væk, dybden er væk, transparensen er lav, og det selv om du har lagt et gevaldigt stort stykke arbejde i det.(Bare min oplevelse)

Kigger du lidt mere på de 2 øverste billeder kan du også se nogle svage trykmærker, som med den gevaldige behandling bare bliver fremhævet - ikke dækket/fjernet.

Vedr. Food safe - husk lige - det betyder ikke DUFT SAFE, og jeg turde ikke komme the blade i de to dåser - thens fine olier vil harske gevaldigt hurtigt, og then smage "underligt" - nok lidt i retning at "svampet".

Der er meget få træsorter som direkte kan anvendes til kontakt med the, Bøg er en af dem - vel at mærke hvis der ikke findes svamp eller bakterier i træet.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Tak for jeres svar. Det lyder som en god ide med shellac og helt sikker også at stoppe ved korn 400 højst. Mere er spildt arbejde hvis man også polerer.
1) Blev lidt bekymret for at food safeolie fra Chestnut (= parafinolie tror jeg) kan afgive sporer og gøre teen harsk. Kan man give shellac ovenpå?
2 ) Bjørn Hvordan/ hvorfor spolerer poleringen gløden og dybden ? Skulle de have haft flere gange olie inden? Jeg synes selv at renaisance voksen giver en lidt for mat/kønsløs overflade. Kunne man med fordel have afsluttet med olie i stedet for voks. Den hvide polering skal på efter korn 600 eller den brune, så allerede efter den er vi oppe på omkring korn 800, men det burde da ikke skade gløden, eller?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Steen,

Ad spørgsmål 1: Du kan i bund og grund bruge shellak oven på alt - undtaget måske en eller anden vandbaseret lak. Du kan også bruge alt oven på shellak - også vandbaserede materialer. Når shellakken er tør, er der ingen lugt ved den.

Til ydersiden, du kunne bruge en variant af følgende:

https://www.youtube.com/watch?v=taJbBmcaAZQ

Brug tungolie eller valnødolie i stedet for linolie (ellers ville BjørnA slå mig næste gang jeg møder ham) og lav selv shellakken med blond dewaxed shellak og en sprit med så lidt vandinhold som muligt - karburatorsprit eller bioætanol beregnet til brændere.

Hvis det ikke skal være helt så højglans, så er kombinationen sanding sealer/H-olie OK, men der er en duft ved H-olien.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er utroligt svært at få alle aspekter til at "gå op i en højere enhed", men følgende er generelt helt afgørende. (meget generelt, der er en masse "vinkler" som også skal tages "i ed").

1: Den vigtigste er TRÆET. Træets evne til at reflektere lys/bryde lys. Generelt - jo lysere træsort desto sværere er det at få glansen højt op, jo mørkere træ desto lettere er det at få glans på.

2: Befugtning : Træets evne til at optage et opløsningsmiddel (Også vand) OG frigøre de naturlige pigmenter i cellestrukturen.

2.1 Glød : Er egentligt en del af træets befugtningsegenskaber, men er afgørende for "det som øjet ser" F.eks er de fleste lyse - eller råd angrebne træsorter mange gange svære at få gløden frem i. Træ som i forvejen viser "varme farvetoner" er nemmere at få gløden frem i.

3: Transparens : Det valgte materiales (Lak, voks andet) evne til at lade LYS passere - begge veje, ned til træet OG ud igen med mindst mulig brydning/diffusion.

4: Antal påførte lag : Jo flere påføringer man laver jo flere brydningsovergange skaber man , og desto højere bliver diffusionen af lysets refleksion - og overfladen kommer nemt til at fremstå "kedelig".

5: Lak typer: De fleste moderne lak typer består at alkyd/vand opløselige molekyler, som har tendens til at "sprede" lyset i lak filmen (Diffusion) og dermed reducerer både glans, glød og transparens.

Shellak - opløst i alkohol (Vandfrit) er nok en af de eneste lak typer som:
1: Giver en meget høj glans,
2: kan blandes til høj tørstofindhold,
3: Ikke skaber grænselag,
4: Er stærkt filmdannende,
5: Har en rimelig resistens

MEN - tåler ikke vand og fedtede fingre

Der findes et "utal" af højglans lak typer på markedet som kan anvendes, men de kræver alle at lagtykkelse bliver ret stor, og at (IMO) overfladen kommer til at fremstå som et "lag plastik".

6: Voks og Diamond typerne : ALLE - også Canaubervoks - og alle de såkaldte polerbare vokser betår af IKKE OPLØSTE MOLEKYLER, og giver dermed typisk en lav gennemsigtighed i den påførte film. Selve poleringen sker kun i de aller øverste lag af voksen, og selv om glansen ser ok ud, er transparensen, glød og befugtning meget lav, og overfladen skal vedligeholdes jævnligt, ellers kommer den til at se "kedelig ud" ret hurtigt. Lagtykkelse har tit og ofte tendens til at blive for tyk, og derved kommer et drejet emne let til at se "fedtet ud"

6.1 Jo lavere smelte temperatur en voks har desto mere fleksibel er den, og desto mere har den tendens til at "flyde" ved varierende temperatur.

7: Kombinations af lak, voks, diamond typer etc. : Kan sagtens lade sig gøre. Start ALTID med det hårdeste materiale i bunden. (Kan være lak/Shellak, H-olie etc), Hvis ønsket, kan man så anvende voks, Diamond typer etc ovenpå, MEN, Det afhænger gevaldigt meget af smag og behag. Nogle ønsker en FYLDT overflade andre (også jeg selv) ønsker at man får indtryk af at det er træ vi arbejder med, og dermed at træets porrer etc. står skarpt.

8: Hærdende olier : Der findes mange forskellige - og de har alle forskellige egenskaber, men de HÆRDER på en eller anden måde. (Det kommer for vidt at komme nærmere ind på dette her)

9: IKKE HÆRDENDE OLIER : Der findes rigtig mange, og de fleste har tendens til at HARSKE, og de vil fremstå som "flydende" længe efter påføring, og kræøver alle regelmæssig genopfriskning.

10: GULNING : Lystes UV-stråler indvirker mere eller mindre på den valgte overfladebehandling, og både TRÆET som overfladebehandlingen ændre farve over tid.

Ovenstående er kun en minimalt indtryk omkring overfladebehandling. :) :) :) jeg har "rodet" med emnet i mange år, og finder det lige fascinerende nu som for 30 år siden. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bjørn. Tusind tak for at sætte nogle grundlæggende ting på plads. Meget, meget nyttigt. Tak igen :-)
Sten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg ved ikke en dyt om finisher, så jeg vil holde mig til det rent drejemæssige.
Det ville IMO se bedre ud, hvis alle dine sorte riller var samme bredde.
Eller det på en eller anden måde fremgik, at de ikke var samme bredde, fordi det var en del af designkonceptet.
Som de er nu, ser det i mine øjne ud, som om drejeren ikke kunne få dem ens.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Grundliggende kan jeg godt lide den enkle form og træet er smukt.
Jeg ved at du kun har drejet i kort tid og synes det går godt.

Mere af det.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Steen,

Her er næsten alt du kan/skal vide om shellak:

http://woodcentral.com/articles/finishi ... _574.shtml

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Kan ikke helt følge med i den megen snak om finish, men jeg
synes, formen på dåserne er meget vellykkede og træet gør
dem mægtig dekorative.

VH,
Lars

spånbunke
Brugeravatar

Hej Stig. Jeg prøvede at lave et designkoncept på dem. :-)
Mht bredden af de brændte linier på den høje dåse har jeg bygget den tynde og den tykke symmetrisk op foroven og forneden, men måske skulle de være vendt mod hinanden så de to tynde vendte mod hinanden fra top og bund og de to tykke var hhv i top og bund. Det kan du godt have ret i ville nok være mere ægte symmetri. Så tak for kritikken som gav mig den erkendelse :-)
Den lave dåse er bygget op med en tyk foroven og en tyk forneden og så en dobbelttyk der danner en tydelig samling mellem låg og dåse. Den synes jeg er meget vellykket.
Skønt at få sirlige kommentarer :-)
Sten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er svært at se den slags ordentligt på et billede.
Jeg var interesseret i, om det var et designkoncept eller ej.
Det ved jeg så nu, at det var.
Super!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Dine tedåser er rigtig flotte. Deres enkelhed er meget tiltalende. Enkelt design med stramme enkle linjer er en del af den nordiske designtradition. Det er nemt at tro at enkel er det samme som nem, men det mener jeg langt fra er tilfældet.

I mine øjne stiller det enkle design behårde krav til "pynt" og præcision. Ud fra billederne fejler din præcision ikke noget. Jeg vil foreslå at du arbejder lidt videre med din ide, både med form, men især måske med de brændte pynteringe. De brede pynteringe bliver for dominerende i mine øjne. To tynde pynteringe vil måske gøre sig bedre.

Snyder billedet, eller er dine dåser ikke helt cylindriske?

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke
Brugeravatar

Hej Jørgen. Tak for de konstruktive ord. Den lille dåse med fladt låg er ca 10 mm smallere i bunden end i toppen. Mht liniernes bredde kan jeg godt se at den brede linie i den øvre ende nok skulle være droppet, mens jeg godt kan lide at den tykke i bunden giver en anelse tyngde . Jeg har p.t. 2 stålwirer. Den ene er ca 0.5-0,6 mm og den anden er 1,7 mm ca. Er der nogen der bruger andet end wire til at brænde ringe. Jeg bruger en klud når jeg brænder på fx en topkant.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]