www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Løgumkloster
ja den med varmetab havde jeg tænkt over, men det kan man betale sig fra :shock: (lad ikke de grønne læse det) det koster jo at have en hobby ;)

Det er værre hvis der kommer problemer med fruen :cry: men jeg kan jo lade filteret fra emhætten sidde i, eller udskifte det med klimafilteret fra en lastbil, dem er jeg så heldig at have en masse udgåede modeller liggende af, men jeg ved ikke hvor fint støv de kan tage, men det kan jeg sikkert læse mig til på æskerne.

Fandt lige en udsugning på lageret som egentlig skulle være brugt til udsugning i baren, men nu er det jo en sagablot at folk ryger indendørs, så den vil jeg se om ikke jeg kan lave en kasse til med filter og udgang til det fri, samt en hastighedsmåler.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der er en hel del "hovedpunkter" som du kan bruge den kommende vinter til at hygge dig med i forhold til det at filterer luft fra støv.

Ud over alle opgaverne med at filtrere fint nok, holde sig rimeligt gode venner med fruen (og naboerne), og samtidigt holde sin egen næse og lunger i nogenlunde orden, bør du lige checke følgende (grove punkter):

1: Er blæseren kraftig nok til at suge, (det lyder tosset, men er relevant for at kunne skabe et trykfald over et givet filterareal),
2: Kan blæseren Trykke over et trykfald i et given filter ?,
3: Er summen af "sug og trykfald" over filteret således at der rent faktisk flyttes et volumen luft pr. min/time, ?
4: Kan blæseren flytte et rumfang svarrende til 8-10 x rumfanget/time af dit værksted ?,
5: Er din varmeforsyning stor nok til at "genopvarme" erstatnings luften, hvis du blæser til det fri,
6: Undgå træk fra friskluft indtaget,
7: Sæt en timer på blæseren således at der kan udsuges svævestøv når luften"står stille" i værkstedet efter at du har fundet sofaen,
8: Hvis du vælger at føre udsugningen til det fri, kan det være en fordel (husk fruens skarpe blik) at montere en vandfanger (stor overflade med vand, som luften blæses på, og hvor en stor del af støvet så fanges),
9: Hvis du har naboer ret tæt på dit værksted bør du sikre dig at reststøv ikke flyver over til dem.

Der er tidligere nævnt evt. brug af axialblæsere, og ja, de flytter normalt en masse luft, men kan normalt ikke håndtere trykfald, hverken på suge siden eller på tryksiden, så det bør man checke omhyggeligt. (men de er støjsvage og energi effektive, men det hjælper ikke så meget hvis den ikke kan flytte luft/støv nok :())

PS: de fleste typer blæsere er særdeles afhængige af omdrejningstallet for hvor meget volumen de kan flytte pr. min/time, men omdrejningshastigheden betyder også rigtigt meget for blæserens evne til at overvinde et given trykfald, både på suge som på tryksiden. bare tænk på hvordan en standard støvsuger virker, den suger godt med er ikke ret god til at "trykke" (Centrifugal blæser - normalt)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Du kan da ødelægge glæden ved al DIY :D nej ok, men når jeg ligefrem ser nogle bruger blæseren fra en PC så må jeg sige det nok mere er psykisk at de får flyttet svævestøv, for den kan umuligt presse meget gennem et filter med undtagelse af det har meget stor gennemgang og derved ikke fjerne noget som helst.
En emhætte motor må da kunne flytte noget luft.

Men nu vil jeg først se hvad Rutland finder ud af, for jeg er jo til knapper der blinker og lyser, så jeg beholder helst sugeren hvis de ordner den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jandosdal skrev:
Du kan da ødelægge glæden ved al DIY :D nej ok, men når jeg ligefrem ser nogle bruger blæseren fra en PC så må jeg sige det nok mere er psykisk at de får flyttet svævestøv, for den kan umuligt presse meget gennem et filter med undtagelse af det har meget stor gennemgang og derved ikke fjerne noget som helst.
En emhætte motor må da kunne flytte noget luft.

Men nu vil jeg først se hvad Rutland finder ud af, for jeg er jo til knapper der blinker og lyser, så jeg beholder helst sugeren hvis de ordner den.

:) :) :)

Mit eget hjemmebyggede svævestøvsfilter er ca. 50 x 65 cm, og forsynet med 3 stk Onkel Harald vådrumsblæsere som tilsammen flytter 300 m3 pr. time ~ ca 8,5 x pr time(Hvis jeg husker ret). Det virker ok, men filterdugen blæserene suger igennem kunne godt være lidt finere (ca. 5 micron)

spånbunke

Lige til oplysning har jeg modtaget følgende fra Rutland:

Dear Mr Dosdal,

I am contacting you regarding the DK6680 Air Filtration Unit that has developed an issue.

Unfortunately we have been instructed by our supplier to recall all units as they have a major fault.

We will therefore refund you for this unit but as you are in Denmark you will not need to send the unit back to us.

Så nu vil jeg se om ikke jeg kan få sat en anden motor i , for filter og timer samt kabinet er jo ok, selvom det er et plastikkabinet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Havde vi 5-6 andre dog bare nået at få dem købt - gratis. Nye motorer er jo ikke noget problem at finde. :( Held og lykke med projektet. :) :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Harald Nyborg har noget de kalder en kanalventilator. Sådan en har jeg brugt i et svævestøvfilter jeg har lavet, og det virker fint og støjer ikke meget. Måske du kan bruge det.

spånbunke

Har skilt den ad og ud over navnet var står der intet andet, ingen motor data, intet serienummer, intet oprindelses land (mon ikke der skal stå Kina loL) problemet med den er at motoren er sat op i plastik, når det skifter temperatur giver plasten hvor lejerne sidder i sig, og den støder på spolen, nu har jeg fjernet 4 skruer og sat et mellemlæg i, vupti den er kørende igen (så længe det vare) prøver at samle den med den halve million skruer og ser om den kan modstå temperaturen denne gang når motoren bliver kapslet inde i kabinettet, ellers hiver jeg elektronikken ud og genanvender det i et DIY filter.

ellers vil jeg lige kigge på sådan en kanalventilator og se om den kan passes ind.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
God fighter-stil, Jan! :)

VH, Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]