www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 07:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Skrabere
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og jeg har prøvet Termitten en gang, og jeg vil ikke engang bruge penge på at købe en.
Jeg ved ikke hvad der er så spændende ved den, andet end jeg kan huske den nemt hugger i
en knast eller knudret træ.
Så bruger jeg hellere en skraber!!!! :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Kaj Petersen skrev:
Og jeg har prøvet Termitten en gang, og jeg vil ikke engang bruge penge på at købe en.
Jeg ved ikke hvad der er så spændende ved den, andet end jeg kan huske den nemt hugger i
en knast eller knudret træ.
Så bruger jeg hellere en skraber!!!! :D :D :D

Små slag brormand :D , jeg bruger dagligt termitten og jeg er helt tosset med den. Den er krævende at lære at bruge, men når den er blevet tæmmet så taler resultat for sig selv. Jeg har brugt den i alt slags træ Elme maser, robine, guldregn, naver, egeknuder osv. og den hugger aldrig i for mig.
Når man anskaffer sig en termit så følger der en indlægsseddel med, der anviser hvordan den bruges, den skal følges. og så skal den slibes, der følger en hvid slibespids med som skal op på en hel del snoninger før den er effektiv, så man skal bruge en fræser eller en de små mutislibere (dremel el. lign). Husker man at slibe den så hugger den ikke i, hvis man altså bruger den rigtig. :D :D :D
Princippet i det snit/skær man laver minder om at skære med et mejsel og sådan et kan jo også hugge i, så det er øve øve øve øve ;) :D :D :D ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Her er et eksempel på en skål, som næppe kunne laves uden skrabning, med mindre selvfølgelig, man ville bruge ½ dag på at slibe.
Det er en standard salatskål, men lavet af forhugget på en elm, vi fældede ved Jomfruens egede slot. Kævlen blev solgt på auktion i Tyskland for 28.000,-.
Den opmærksomme drejer vil bemærke at pga. forhuggets trekantede form, er skålen lavet i langsdrejning.
Normalt ville jeg aldrig lave så stort et emne ( 40 cm dia.) i langsdrejning, men her var ikke anden mulighed, og jeg syntes min makker skulle have et minde om træet, det var ham, der førte saven.
Skålen er "tømt" med backhollowing med spindlegouge og v-jern og så shearscraped flere gange.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
backhollowin på så stor en skål må have været spændende... flot som sædvanligt...

hvordan man ender ved målet er underordnet, bare resultatet er godt... en skål der er grim som pis men drejet med den rigtig teknik er ikke flottere på spisebordet end en der er hakket savet skrabet flået pudset i form men lavet helt færdig med en perfekt overflade....

og Shearscrape er godt... rigtig godt... uden det ville jeg slet ikke være kommet nogen vejne med den store rådne elmeknude jeg har i bænken lige nu... når den er done tror jeg din udfordring står for tur.... (måske)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
stig bredsgaard skrev:
En elm, vi fældede ved Jomfruens egede slot. Kævlen blev solgt på auktion i Tyskland for 28.000,-.

Det var godtnok noget af et træ efter danske forhold. Hvor stor var diameteren og alderen på kævlen.
_________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hatmand skrev:
] det var godtnok noget af et træ efter danske forhold. Hvor stor var diameteren og alderen på kævlen.
_________
Hatmand

DBH var på 240 cm, alderen ved jeg ikke noget om.
Vi fældede en på Sorø Akademi for nogle år siden, som var langt større: 13,4 tons i "kævlen", ren maser, solgt for 65000 til tysk finerværk.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]