www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 09:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: 9370 Hals
Hej

Er ny indenfor "faget" men har allerede fået blod på tanden efter at have leget lidt på husflidsholdet og er begyndt at se mig om efter min egen drejebænk :D

Jeg har set på en h....... masse på nettet og er ved at blive rundforvirret, men bliver ved med at vende tilbage til JWL 1221 VS, som dels ligger i et prisleje som jeg mener er rimeligt og som også har nogle rimelige specifikationer (så langt som jeg nu kan bedømme ud fra en begrænset viden)

Derfor et par spørgsmål inden beslutningen tages:

Er det en fornuftig bænk til pengene ?

Den har så vidt jeg har læst mig til været på markedet knap 2 år - Er det nogle som har dårlige erfaringer med den ?

Og med fare for at starte en større diskussion - er der andre bænke til samme pris som vil være et bedre køb ?

M.v.h.
John

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hej John. Velkommen til.
Har den selv, og er rigtig glad for den.
Et forummedlem i Sæby, har den også. Den kan du sikkert fo lov at prøve.
Min var et impulskøb. Købt let brugt, via DBA. Så jeg undersøgte ikke alternativer.
Er dog sikker på, at visse personer, kunne finde på at anbefale: Axminster Trade Series AT1416VS.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg har en Axminster 1416VS, men har nok en lille tro på at det var blevet en JET 1221VS (1222VS ?) hvis den da lige var kommet på markedet på det tidspunkt.

Jeg er gevaldig glad for Axminsteren, men tror dog at Jetten - i konkurrences hellige navn måske er en lille smule bedre, længere, højere, tungere etc.

Priserne ligner jo hinanden ret meget, ikk' :)

Velkommen til forum, :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

lille spån

[quote="BjoernA"]Jeg har en Axminster 1416VS, men har nok en lille tro på at det var blevet en JET 1221VS (1222VS ?) hvis den da lige var kommet på markedet på det tidspunkt.

Jeg er gevaldig glad for Axminsteren, men tror dog at Jetten - i konkurrences hellige navn måske er en lille smule bedre, længere, højere, tungere etc.

Priserne ligner jo hinanden ret meget, ikk' :)

Hej igen

Jo prisen er ca. den samme - men motor på JWL 1221 VS er så lidt større (745W) - men jeg ved ikke lige hvor stor betydning det har ?
Jeg har dog læst mig til, at flere har udtalt at Axminster ligesom skulle efterspændes m.v. når de fik dem hjem og en enkelt har måttet skifte lejer indenfor det 1. år ! Det kan selvfølgelig være enkeltstående eksempler - for har også læst at mange er rigtigt glade for mærket, men det er måske større maskiner som man gør lidt mere ud af !

M.v.h.
John

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg måtte skifte lejer i min Axminster, men jeg tror egentligt at det e samme slags lejer som sidder i Jet-maskinen, og mon ikke jetten skal efterspændes ligesom Axminsteren, det tror jeg alle nye maskiner skal, bare for god ro og orden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Meldingerne har været meget positive syd for grænsen,
hvor der er solgt pænt af dem.
Jeg har ikke set et eneste tilfælde nævnt, hvor der har været
brug for nogen form for service efter levering.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Som allerede nævnt i et tidligere indlæg, så har jeg en af slagsen, og er rigtig godt tilfreds med den. Jeg fik den i vinter, og jeg mener, at en da var ret ny på markedet. Jeg fik den til introduktionspris (i februar hos Tempa, og gav 7200kr leveret her). Hvis du har lyst, er du velkommen her til at prøve maskinen. Jeg er hjemme i næste uge, men skal derefter på ferie i en uges tid. Send evt. en PB, da jeg ikke sidder hjemme hele tiden. Så kan du også få adr. og tlf. nr.

lille spån

kajesor skrev:
Som allerede nævnt i et tidligere indlæg, så har jeg en af slagsen, og er rigtig godt tilfreds med den. Jeg fik den i vinter, og jeg mener, at en da var ret ny på markedet. Jeg fik den til introduktionspris (i februar hos Tempa, og gav 7200kr leveret her). Hvis du har lyst, er du velkommen her til at prøve maskinen. Jeg er hjemme i næste uge, men skal derefter på ferie i en uges tid. Send evt. en PB, da jeg ikke sidder hjemme hele tiden. Så kan du også få adr. og tlf. nr.

Hej Kajesor

Tak for tilbuddet - det er flot og jeg vil muligvis gerne benytte mig af det -- vil tillade mig at komme tilbage til dig senere.
-Og selvfølgelig god ferie!

Ellers tak for respons, tror mit indtryk af maskinen er korrekt men vil lige tænke over sagen.

God weekend til alle.

M.v.h.
John

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg har selv en Axminster (1200). Men skulle jeg vælge mellem om der stod Jet eller Axminster på min maskine, så skulle der nok stå Jet. Jeg tror at finish'en er en smule bedre.
Selvom Axminsteren kan tage en lidt større diameter, så er det dog rart med de ca. 10 cm. længere emner Jet'en kan tage. .
Man skal ikke glemme at de mål der bliver opgivet er mellen centrene. Når man monterer en centrerpatron ryger der måske op til 10 cm!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

lille spån

BjørnB skrev:
Selvom Axminsteren kan tage en lidt større diameter, så er det dog rart med de ca. 10 cm. længere emner Jet'en kan tage. .
Man skal ikke glemme at de mål der bliver opgivet er mellen centrene. Når man monterer en centrerpatron ryger der måske op til 10 cm!

Hej

Ja det er jo noget som en novice som mig aldrig havde gennemskuet - ikke før emnet på 40 cm ikke kunne være der :(

Rigtig god info og væsentligt argument for at vælge Jet - takker

M.v.h.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror jeg ville tage samme valg som BjørnB. Jettens større længde er god at have.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Syvveje, djursland
Ellers må man jo investere i en forlængervange. Sådan en kan også være praktisk når der skal "skraldes ud" indvendigt i en skål. Så kan pinoldokken bare køres tilbage, istedet for at den skal afmonteres.

Mvh

FT Cocker/Peter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]