www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 13:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
SLIBEVINKLER

Der har været en del spørgsmål om slibevinkler i forbindelse med nye Thompson jern og fra nye drejere. Vedlagte pdf filer viser både den officielle holdning fra Doug Thompson og den måde jeg personligt sliber mine jern.
Der er ikke noget religiøst om de omtalte vinkler. De behøver ikke at være nøjagtige inden for få grader, men bør opfattes som + eller – 5°. Altså 60° betyder fra ca. 55 til ca. 65°.

For nu at angive vinkler i noget son KAN måles, så er de alle den vinkel der dannes mellem jernets centerlinie og fasen der er slebet. Den kan måles fra bunden af udhulningen på rør og fra toppen af skrabere. På mejsler, den kan direkte måles mellem de to faser.

BOWL GOUGES – DREJERØR TIL SKÅLE.

Min praksis er at både V-form og U-form rør slibes med en 60° vinkel. Jeg sliber vingerne ca. dobbelt så lange som Thomson viser. Det gør dem bedre egnede til at ”Shearscrape” (Kom så med et forståeligt udtryk på dansk). Jeg runder ofte hælen væk på mine U-rør når den er i vejen invendigt i skåle. Det er bare i hånden, og der skal bare være omkring 2 mm tilbage af den oprindelige fas.

SPINDLE GOUGES – DREJERØR TIL LANGSDREJNING.

Jeg er ingen ørn til langsdrejning, så jeg finder det nemmere ved at slibe mine spindle gouges med 50° og detail gouges med 40°, så man kan komme helt ind til bunden af detaljerne. En øvet langsdrejer vil sikkert bruge 40° til alle spindle rør.

SCRAPERS – SKRABERE.

Jeg sliber og polerer overfladen på skraberne før de bliver taget i brug, og sliber fasen med 70°. De to underste hjørner slibes af, så skraberen ikke hænger fast i landet ved shearscraping. Det skulle nok helst være en runding med r = 3 mm, men det tager noget tid at sliber, så det bliver efterhånden som en hænger fast at der bliver slebet noget mere.
Jeg kan ikke forstå at der skulle være nogen forskel ved brug af ”Negative Rake” skrabere, men der er mange professionelle drejere som er glade for dem.
SLIBESTEN/SLIBNING
Jeg har en Baldor 4-polet bænksliber med ¾” aksel og 200 mm slibesten. Den kører med ca. 1420 o/m. Den venstre slibesten er en Norton 3X klon, blå korn 80, som bruges med en Oneway Wolverine platform indstillet til 70° til alle skrabere og ellers ”anden” slibning. Den højre sten er en 200 x 40 mm CBN (Cubic Boron Nitride) ”sten” korn 180. Den bruges til alle rør med en Wolverine slibelære som vist på Thompsons sider. Vinklerne er ændret ved at ændre længden røret stikker ud fra slibelæren. Den side bruges også til mejsler, som slibes i hånden a la Captain Eddie Castelin. Det giver en konveks overflade, som er nem at styre.
Jeg bruger ikke honing til noget som helst.
Min CBN sten var købt som et forsøg. Den er virkelig god, men er ikke prisen værd. Havde jeg ikke den, ville jeg have en Norton 3X 200x25 sten på højre side. Så ville det nok være godt at hone mejsler.
SPECIELL JERN.

Da jeg har en del ”gamle” jern tilovers efter at have standardiseret på Thompson jern, er nogle af dem slebet specielt til hekt specielle formål:

GROVDREJNING AF STORE EMNER I VÅDT TRÆ:
Jeg har to Crown PRO-PM fra den gang at powder metallurgy jern først kom i brug for >15 år siden. De har en mellemting mellem V og U profil og havde problemer med at brække små stykker af skæret til at begynde med. Sikkert en fejl i hærdningen. Nu da de er slidt ned forbi de problemer, så er de slebet med meget lange vinger på 60° og har den fordel at hulningen ikke er så slem til at fylde op med våde slibrige spåner. 5/8” er det bedste og mest brugte.

DREJNING I BUNDEN AF SKÅLE

1. Gammelt HSS Crown V-rør, slebet med 70°+ konventionelt – altså ingen vinger, fasen er en ren konus. Det kan komme langt ind i en dyb skål med fasen i kontakt med emnet.
2. Gammel HSS Crown deep Vee 3/8 bowl gouge, V’et er næsten 75% af diameteren. Slebet med 60° med små vinger og hælen rundet af så fasen kun er 1,5 mm lang. Super til at tage bitte små spåner i bunden af en skål.
3. Thompson No-Flute Gouge. Slebet med 70° og hælen rundet af. Den kan skære en pæn overflade med fas kontakt i midten af en skål som ellers giver problemer. Det er meget begrænset brug, og efter min mening ikke værd at købe.

GENERELT

Det er absolut ikke meningen at ovenstående skal være den ”eneste” eller ”bedste” måde. Det er bare hvad jeg gør – og

Vedhæftet fil:
Thompson1.pdf

Vedhæftet fil:
Thompson2.pdf

Vedhæftet fil:
Slibevinkler.pdf

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Flot beskrivelse, jeg har down loaded dine slibevinkler. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
Hvor er det bare utroligt, hvad der findes af viden og hjælpsomhed på dette forum.
Stor tak til dig Jesper, for en meget instruktiv og lærerig beskrivelse.
Glæder mig til i morgen, øv idag, skal have prøvet nogle af dine tips igennem.
Stort tak.
Ses
Jan

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Jeg var ovre hos Jesper og hente mine jern da de var kommet hjem og fik en undervisning i at slibe jernene og fik dem slebet som han
synes de skal slibes. Han skal have stor tak for sit arbejde. Jeg har kort prøvet et par af jernene og det er en fornøjelse at dreje med dem.

Jesper, jeg fik et par stykker træ med hjem fra dig, Ask og ????. Hvad var det sidste stykke.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Robinie, hvis jeg husker rigtigt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Tak for opsummeringen.

VH,
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]