www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 13:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej....jeg har fået et problem med min tykkelseshøvl, måske der sidder en herinde som kan hjælpe. Jeg har en lille tykkelseshøvl -Makita 2012NB- (uden brugsanvisning) som jeg har været vældig tilfreds med indtil den pludselig begyndte at "nappe" lidt i begge ender af emnet. På de yderste ca 50-60 mm af emnet, både i start og slut, "napper" den ca. en halv mm mere af tykkelsen end på resten af emnet, hvilket betyder at jeg ikke kan køre et emne igennem med færdig længde og få samme tykkelse hele vejen, men må påregne at emnet skal være ca. 120 mm længere end færdigt mål for at kunne ende med den korrekte tykkelse. Jeg håber det er et spørgsmål om justering, men hvordan.......?? Jeg synes jeg har prøvet alt uden held....
Jeg gør nu det at jeg klæber emnet ovenpå et "offeremne" og samtidig klæber en lille klods i begge ender. De små ekstra klodser tager så "skraldet" på de 50-60 mm og dermed forbliver mit arbejdsemne intakt, men det er ret besværligt og selvfølgelig ikke en langsigtet løsning, har nogen prøvet tilsvarende eller kan hjælpe på anden måde vil jeg være meget taknemlig....

-vh-
-adam52-

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Hedensted
Hej Adam

Jeg har prøvet noget tilsvarende dog på en anden maskine.Dengang var det fremtræksvalserne der ikke var kørt hårdt nok mod emnet med det resultat at når emnet til start og slut kun blev holdt på plads af en valse kunne denne ikke give nok tryk til at holde emnet mod landet med det resultat at knivene åd mere end de skulle.Så mit råd er find en pind og prøv så at justere valserne og husk altid SKARPE knive.Pas på fingrene.

Venlig hilsen
Peter

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er sandsynligvis præcist problemet. Det der med at en tykkelseshøvl gerne vil "nappe" - sædvanligvis i udløbsenden er alment kendt, og kan sædvanligvis klares ved at få lagt fremtræksvalsen godt til - men det kan være lidt svært på en hobbymaskine hvor der typisk kun er en valse, og dermed lidt dårligt styr/hold på træet.

En anden ting på de 1-valsede hobbymaskiner er også at du nok skal passe lidt på hvor meget den skal høvle af ad gangen, jo mindre desto bedre.

En tredje ting: Husker du at afrette træet på den side som ligger mod bordet - de "små" maskiner kan have svært ved at "holde" ordentligt på træet, d.v.s at "fjederkræfterne i nogen tilfælde bliver så store at "nappet" bliver så langt som du beskriver

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Jeg høvler så vidt muligt altid med minimal spån, jeg arbejder en del i valnød, mahogni og ahorn, og så går det ikke med for stor spån, især ikke når fremtrækket på maskinen i forvejen er reduceret i forhold til proff maskiner og ja, jeg afretter inden tykkelseshøvlen kommer i brug, men jeg kan ikke umiddelbart se mulighed for at justere fremtræksvalsen, så måske er det et spørgsmål om at montere en ny valse .....?

Tak for info, det gør at der forhåbentlig snart kommer en løsning på problemet, tak skal I have.
Vh
-adam52-

håbløs træ krammer
Brugeravatar

de fleste hobbymaskiner er jo lavet af relativt tyndt pladejern, men du kan forsøge at lægge et "mellemlæg" under den fjeder som holder trækvalsen spændt, måske går det, ???? 1 mm vil gøre en gevaldig forskel. held og lykke med det. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Løft i enden af emnet - både ved indføring, men især den ende der kommer ud. Der er nok to fremføringsvalser - én før og én efter knivene. Sålænge begge to har fat i emnet er det ok. Til at begynde med og til slut har kun én valse fat, og emnet har en tendens til at blive løftet op mod knivene.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Det er nøjagtig hvad der sker Jesper, emnet "vipper" både i start og slut, men det afhjælper desværre ikke problemet ved at løfte op i emnet, det har jeg prøvet, jeg tror jeg vælger at skifte valse, og evt. fjedre og så håbe på det bedste.
Men tak for de gode forslag og kommentarer...
Vh
-adam52-

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Jeg har haft det samme problem med en Jet bord tykkelseshøvl, med 2 valser,
men min erfaring var at det var motor/valser/kniv der vippede lidt. Jeg havde
købt den hos D&D og deres undersøgelser var at det var et problem med de
små tykkelseshøvle.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer
Brugeravatar

problemet med de tykkelseshøvle er sådan rent generelt:

1: Gennemløbshastigheden kan IKKE ændres, og
2: I samme sekund de 2 knive som den normalt er forsynet med bliver bare en lille smule brugt, øges trykket imod fremtræksretningen og valsen kan ikke rigtigt holde træet på plads. Jo hårdere træ desto større "nap" kommer der generelt i enderne, specielt i udlløbsenden. (Også med min høvl, som ellers er en "semi" prof en af slagsen :() jeg har opgivet, og bruger den så at sige ikke mere.

Ny bruger

Min plan var ellers at aflægge D&D et besøg, men hvis ikke der findes en holdbar og langsigtet løsning på problemet, så er det måske ikke ulejligheden værd.
Så skal man købe en proff og holde sig langt væk fra de små hobby/bordmaskiner.....??????
Det er jo lidt træls når nu pladsen ikke tillader de store maskiner...

Vh
-adam52-

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har også en af de små høvle, og er godt tilfreds. Jeg ser ikke så meget det problem, som er beskrevet her, og mener at det mindskes, hvis man er omhyggelig med ikke at stille høvlejernene for langt frem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
prøv at kontroler om valserne har den fulde vandring og ikke hænger i tøjret skal måske renses og smøres med noget slipmiddel.

Ny bruger

Hej

En typisk fejl ved tykkelseshøvlen, eller brugen af sådan, er ofte relateret til planet, hvor træet glider på.
Mange af de mindre modeller har 4 spindler der følges via et kædetræk.
Større maskiner har en enkel, eller 2 store "støtterør" placeret midt under kutteren.

Hvis planet ændre vinkel under bearbejdning, f.eks ved belastning fra fremføringsvalserne (Se vedhæftede fil)

Håber det giver en forklaring

Dennis N Pedersen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg har kigget i manualen.
Du kan justere ind og udløbspladerne, men de nævner også, at hvis det ikke hjælper at løfte i emnet ved start og slut, så kan det skyldes at rullerne til fremtrækket er slidte. De ruller kan ikke justeres.
Vedhæftet fil:
225f377a-31b1-45aa-9c9e-2557a2396ab4.pdf

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Ny bruger

Nu hvor jeg har kigget nærmere på maskinen, er jeg ret sikker på at problemet er som jeg tidligere har beskrevet.
Maskinen her er bare bygget anderledes op.

Forestil dig at den del der kører op og ned (motor, kutter og fremtræk) ikke glider parallelt i styreskinnerne, eller hvordan det er lavet.
Dette medfører at det hele vrider en smule når emnet kommer i kontakt med første fremstræksrulle, og igen når emnet forlader maskinen og kun er i kontakt med sidste rulle.

Fremtræksrullerne burde ikke blive slidte, med mindre de har en gummioverflade.
Selvom dette skulle være tilfældet, burde der skulle slides voldsomt meget før du ville bemærke det, og jeg vil æde min hat på at det ikke er derfor.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]