Nu kan vi jo alle sammen have hver vores lyster, men jeg forstår ikke at nogen har lyster som kræver spiseborde i Azobe. Og så i længder på op til 3 meter.
Azobe er først og fremmest en meget hård og tung træsort, som på udmærket vis klarer de påvirkninger det bliver udsat for i form af tryk, bøjning og klimapåvirkninger.
Det er bare ikke det jeg vil kalde en møbelsort, der til er træet alt for uroligt, - jeg plejer at sige at træet ikke er helt dødt, bare fordi det er fældet. Det kan vride og vende sig i takt med at fugtigheden skifter lidt, så meget så en ret planke fra starten af, kan ende med at være helt propelformet.
Hvis der er brug for en meget tung træsort til borde, så vil jeg foreslå den sydamerikanske Ipe, som er næsten lige så tung, men langt mere stabil. Men den er mere brunlig end Azobe, som er mere rødlig.
Azobe er mest brugt som havne og minetømmer, hvor det ikke betyder ret meget at træet arbejder, men det er ikke velegnet som møbeltræ,....... måske dog alligevel, som inventar til en slyngelstue.
Ellers glemte jeg helt, Azobe fås hos Hans Larsens savværk i Ølstykke,
http://www.savvaerket.dkSøg efter havnetømmer.