www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 20:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland
Jeg vil gerne invitere jer som medlemmer i en ny sløjdforening jeg er ved at etablere i Hørsholm.

Har du lyst til at være med og/eller komme med forslag og ideer så kontakt mig gerne - enten her igennem denne tråd eller direkte på mail.

Se vedhæftede informationsbrev som er et forslag til hvad og hvordan en sløjdforening kan gribes an.

Jeg håber der er andre som også har lyst til at mødes omkring træarbejde - både trædrejning men også mange andre former for sløjd.

Med venlig hilsen
Klaus Bang Andersen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

lille spån

Jeg synes selv det var en fantastisk idé at mødes med andre og lave træarbejde sammen, men hvis antallet af tilbagemeldinger afspejler interessen, er jeg nok alene om at synes om idéen ;-)

Jeg vil dog gerne høre lidt om hvad der holder folk tilbage - er det afstanden, prisen, besværet med at skulle tage afsted, ønske om at fokusere på trædrejning, tiden eller er det bare svært at se en idé i at gøre noget anderledes der allerede fungerer godt hjemme i eget værksted?

Kan jeg lokke nogle synspunkter ud af jer?

Jeg ser en forening som en god mulighed for at få sat aktiviteter i form af kurser og temaweekender op med et indhold der passer til de ønsker og behov jeg har og som jeg ikke synes bliver dækket med de eksisterende tilbud.

Kommentarer er meget velkomne - også dem der påpeger svaghederne ved idéen!

Mvh
Klaus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Klaus

Ideen er helt fin.
Penge kan være et problem og det samme med transport og tid.

Blandingen af træarbejdeemner og teknikker kan jeg godt lide.

Hvor kommer det til at foregå?
Hvad er der af værktøj?
Hvor kan tingene opbevares når man er igang med at bygge et sofabord til 27 plus "sjasselonger"?

Hvor meget skal man investere i minimumstid?

Som anarkistisk utilpasset trætosse er det vigtigt at det hele ikke drukner i foreningsfnidder. Har jeg oplevet flere gange.

Et sidste forbehold er tiden når man som mig har så meget at gå op i.

Hold ud lidt endnu, nogle gange skal ideer bare modnes. Husk ideen er god.

Jeg har ikke meldt til eller fra (radikal vandtrædning?)

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

lille spån

Mange tak for din tilbagemelding Torben - jeg svarer/kommenterer herunder.

Forening: jeg har oplevet 2 slags foreninger - en hvor generalforsamlinger trækker ud i timevis med lange trættende diskussioner om små detaljer hvor bestyrelse eller udvalg burde have tildelt kompetancen til at træffe beslutninger. Men jeg har også oplevet en forening hvor generalforsamlingen kørte som smurt på under en time og hvor medlemmerne var aktive igennem diverse udvalg, så alt arbejet ikke hang på bestyrelsesmedlemmerne. Den sidste type er et forbillede til efterfølgelse.

Hvorfor så overhovedet oprette en forening når nu f.eks. Rømersgade og dette forum fungerer fint uden?
1) Kommuner stiller lokaler gratis til rådighed for foreninger - som privatperson er det kun muligt til enkeltstående arrangementer. Og de fleste af de tænkte aktiviteter passer godt ind i et sløjdlokale.
2) Jeg tror på at en forening, med dens demokratiske opbygning, giver større tilknytningsforhold for den enkelte samt at det kan åbne nogle døre (f.eks til instruktører, foredragsholdere, museums- og virksomhedsbesøg) at man kommer som forening i forhold til en flok personer med interesse for træ.

Jeg forestiller mig at vi skal "sløjde" i en kommuneskoles sløjdlokale - fordi det er gratis at låne og man må støve og der er plads til at mange kan arbejde samtidig. Ulempen er selvfølgelig at høvlbænkene er lavet til børn og værktøjet er sjældent i særlig god stand, så man bliver nok nødt til selv at medbringe det meste værktøj.
Der vil nok heller ikke være mulighed for opbevaring at emner fra gang til gang, men måske man kan lave en aftale om at have en aflåst værktøjskasse stående til fælles indkøbt værktøj.
Hvis der er nogen der har kendskab til mere egnede lokaler, f.eks. en faghøjskole, produktionsskole eller ældreværksteder eller andre sløjdlokaler med bedre arbejdsborde/værktøj mm må I meget gerne give mig besked.

Prisen må ikke blive et problem! Om det er 100 kr eller 400 kr om året er ikke så vigtigt for mig, men jeg ser fordele i et fast kontingent fra medlemmerne:
1) Foreningen kan lettere gøre noget for medlemmerne hvis der er penge i kassen - f.eks. til fælles sandpapir, værktøj, indkøb af planker til fælles projekter, udlæg til instruktører, gratis kaffe mm. Hermed slipper man for at skulle opkræve betaling for alt.
2) Et kontingent er med til at give et udtryk for hvor mange der er interesserede i at være aktive. Gratis medlemsskab giver en masse medlemmer som reelt ikke er klar til at deltage i kurser, temaweekender, sløjdaftener mm.

Er kontingent en hindring og hvor er "smertegrænsen"?

Transport: jeg forestiller mig at folk fra det meste af Nordsjælland og København kan komme til Hørsholm da der er gode transportmuligheder og parkeringsforhold - men jeg bor her jo også selv ;-)
Hvis tilbuddet er interessant nok ser vi jo en del der kommer fra Vordingborg til Rømersgade for en hyggelig aften.

Minimumstid: jeg forestiller mig ikke krav om minimumstid eller aktivitetsniveau, men hvis vi får sat nogle interessante kurser eller temaer op bliver det nok ikke et problem. Men enhver forening bygger jo på enten en aktiv bestyrelse eller en aktiv medlemsskare som får tingene til at ske og det tager tid - og ja det kommer også til at tage tid fra ens egen værkstedstid.
Jeg har oplevet at når jeg har været på et kursus i husflidsregi, eller i Rømersgade eller trædrejertræf i Sønderjylland, så har jeg fået mere tid til min hobby, da disse aktiviteter er planlagte og lagt i kalenderen. Derudover kommer jeg hjem med ny inspiration og fornyet lyst og ideer til endnu mere træarbejde.

Tak for opmuntningen - jeg holder ud lidt endnu. Men udsigterne er nok ikke så gode, når man tænker på hvordan det er gået med en del husflidsforeninger.

Når jeg ser hvilket aktivt foreningsliv der er i f.eks. patchwork og strik som min kone er aktiv inden for, kan man godt blive misundelig. Der er mange aktive foreninger, årlige landsdækkende træf med masser af forhandlere tilstede med stort udbud af varer.

MVH
Klaus

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge
Vi har selv et lokale til trædrejning i Vejby under Holbo Herreds Væverforening.
Der samles vi en gang om ugen vinteren igennem - men kun til drejeting.

I Søborg ved Gilleleje har de en husflidsforening. Jeg ved ikke hvor meget og hvad de har på programmet...

Så det er ikke for at tage modet fra dig, men der er foreninger her oppe i Nord der har gang i træting.

Kurt

Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk

lille spån

Hej Kurt

Tak for info. Jeg kommer til Vejby på onsdag hvor Flemming har kaldt til opstartsmøde for vintersæsonen. Jeg glæder mig til at se jeres forening.

Mvh
Klaus

spånbunke

Geografisk sted: Dragør
Fint initiativ, og jeg har savnet noget, der ligner i mine mange "danske år". (Er jo norsk)

Sløjd og trækultur, som ikke bare handler om at bygge en carport eller lave noget i sponplader, skal da absolut have al den opmuntring, vi kan stampe op af jorden.

Da jeg lærte Rømergade at kende, var det en gave fra Juntaen, og jeg er virkeligt bare så vildt imponeret over absolut ingen bureakrati, ingen penge mellem os og al den velvilje og venlighed, og det kniber lidt for mig at udnytte alle de muligher, kredsen fra Rømergade rummer.

Så jeg er en smule afventende, for som Torben, livet er jo fyldt med muligheder og det kniber meget for mig at lære at sige fra.
Men dine forslag til aktiviteter ligger definitivt indenfor mine interesser.

Venlig hilsen William

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]