www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 21:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeg er igang med at lave mit spånsugningsanlæg og kom så til at tænke på, hvor tæt skal samlingerne mellemrørene være? Jeg synes nemlig ikke min spånsuger bare tager en håndfuld spån og kører igennem.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Helt tætte, faktisk bør du nok dække samlingerne med gaffertape, så der ikke kommer "falsk luft" ind noget sted i systemet. Hvis samtidigt din suger ikke har "alt for god kapacitet" - ja, så kan den nok kun flytte lidt støv - ikke tungere spåner.

I industrien regner man med at der skal en lufthastighed på ca. 30 m/sek til for at være sikker på at spånerne kommer væk. Motorens HK har selvfølgelig stor indflydelse på både kapacitet og hastighed, men for os Amatører er det nok ikke så vigtigt, bare spånrne kommer i sækken, Ikk' :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Geografisk sted: Horsens
Hej på tråden, jeg og også ved at lave et lille anlæg med spioerrør, jeg mister sugeevne hvis jeg sætten en overgang på og bruge min støvsugeslang, syntes ikke det hænger sammen da den burte suge helt vildt,

Jeg har også tapet alle samlinger

vh Karsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Husk lige på at forholdet mellem sugerens kapacitet (M3/min - Hk) og sugerørets diameter - og dermed sugehastigheden betyder en masse, og, hvis man får tilsluttet en rør dimminsion som er for lille, så forsvinder kapaciteten lynhurtigt da der simpelthen ikke kommer nok luft igennem.
PS: jeg kan ikke huske hvordan man beregner disse forhold korrekt, så jeg er ikke den rette at spørge. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Åh jeg kan heller ikke huske det helt præcist. Men i generelle vendinger kan jeg sige at en almindelig støvsugerslange med sin lille diameter udgør en stor strømningsmodstand. Adskillige spånsugere kan flytte en masse luft, men de kan ikke klare et forholdsvist stort tryktab. Hvis du korter din støvsugerslange op vil du få en større gennemstrømning fordi den korte slange trods alt har forholdsvis lille strømningsmodstand. Det bedste råd er at du må eksperimentere lidt mere med diametre og især længder.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
BowAndFiddle skrev:
Åh jeg kan heller ikke huske det helt præcist. Men i generelle vendinger kan jeg sige at en almindelig støvsugerslange med sin lille diameter udgør en stor strømningsmodstand. Adskillige spånsugere kan flytte en masse luft, men de kan ikke klare et forholdsvist stort tryktab. Hvis du korter din støvsugerslange op vil du få en større gennemstrømning fordi den korte slange trods alt har forholdsvis lille strømningsmodstand. Det bedste råd er at du må eksperimentere lidt mere med diametre og især længder.

precist..
En spåndsuger er stort luft flow, lav suge tryk..
En støvsuger er lille luft flow, højt suge tryk.
Der kan du ikke "bare" blande rørene mellem dem, og forvendte at al spiller som det skal.. Et højt luft flow skal have store diameter rør...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]