www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 18:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Knebel, Mols
Jeg overtager min svigerfar's gamle drejebænk til september:) Så skal jeg og min hustru til at lære hvordan det nu foregår. Det glæder vi os meget til.

...og inden i bliver for ivrige med at få detaljerne på bænken skal jeg nok lave en tråd når den ankommer, med den store udredning og foto-dokumentation.
Men her er lige en teaser:
Vedhæftet fil:
Img_2890.jpg

I forventningens rus har vi købt en Tormek T3 med drejejerns-kit til. Den kørte lige en tur med et par høvlblade (i jiggen) og en enkelt kniv (frihånd) i går og det gik jo fint. De er blevet godt skarpe.

Nu kommer jeg så til at se at der er noget som hedder en stenjusterer og den ændrer korn på stenen op og ned. Er sådan en nødvendig hvis jeg skal bruge den til mine drejejern, knive (køkken og fiskedolk) og måske til en saks i ny og næ?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Ny bruger

Geografisk sted: Rødovre
Velkommen til!
Jeg har været i præcis samme situation, og investerede også i en T3 med drejejerns kit da jeg startede med at dreje. Jeg troede ikke det var nødvendigt med en stenjusterer mht skarphed på jernene, og mener stadig ikke der er nødvendigt. Problemet er at det er svært at slibe ens over hele stenen, så med tiden kan man komme til at lave en fordybning på midten. Til at starte med kunne jeg bruge en stenjusterer til at rette op på dette, men til sidst da mine mejsler blev underligt skæve, måtte jeg investere i en stenafretter TT-50. Dermed var problemet løst. Til gengæld har jeg nu en rimelig slidt stenjusterer.... Så min anbefaling vil være at købe en stenafretter istedet, hvis du kan se at stenen bliver ujævn. Det andet er ikke nødvendigt til at starte med.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
den skal man da have, og koster den ikke kun 50-60 kr ?

spånbunke

Tak for velkomsten:) Jeg håber at blive en regelmæssig gæst og der kommer uden tvivl en masse spørgsmål som jeg kan finde svar på herinde.

...og tak for jeres svar.
Det er lidt modstridende informationer, men det afspejler jo nok at der er lige så mange meninger som der er mennesker.:)

Den koster 125,- plus forsendelse. Ikke noget der vælter budgettet, men jeg har en illusion om at jeg lader mine indkøb blive styret primært af behov, sekundært af lyst og tertiært af en kombination af lyst og tilgængelighed/pris. Ellers ville jeg nok gå amok i både afretterhøvl, båndsav, spånsuger og alt muligt andet som jeg endnu ikke aner om jeg får brug for, lyst til og tid til at bruge.

xang1972: Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der gør at du mener at man skal have den. Kan du evt. uddybe hvad du har oplevet af fordele ved at have den og ulemper ved ikke at have den?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Stenjusterer SP-650 koster 125,-
Stenafretter TT-50 koster 325,-
Efter min mening er SP-650 ikke pengene værd, men det er TT-50.
Den kan udover at rette stenen af, også justere grovheden.
Hvis stenen ikke er lige, får man ikke det fulde udbytte af diverse slibejig.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bare nu for at der ikke går Tormek i det hele, så må det nævnes at en almindelig tør bænksliber med de rette sten klarer jobbet lige så godt - eller efter min mening, bedre og hurtigere.

Jeg har dukket mig. :D

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Jesper, nu drejer denne tråd sig om TORMEK, derfor TORMEK snak ;)

spånbunke

Helt uanfægtet om en tør bænksliber kan det samme, så er vådsliberen indkøbt og så skal den også bruges. :)

Jeg kører på med den lidt og anskaffer mig en afretter når stenen bliver lidt slidt og skæv.
Inden da skal jeg jo lige have indkøbt "et par" andre ting som en ansigtsskærm, god lampe, kasser til andet grej på værkstedet (så det ikke bliver dækket i støv), et par skabe (igen det med støvet) og så noget til at tage det groveste støv og spåner.

Puha - det griber om sig allerede inden bænken er ankommet, men så får jeg i det mindste ryddet op på værkstedet. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Skynd dig ud og få købt ansigtsskærmen ind du starter med at dreje. En klods sendt ud i universet med 300km/t gør at pænt nas at få sat fast mellem øjnene.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Christian TH skrev:
Helt uanfægtet om en tør bænksliber kan det samme, så er vådsliberen indkøbt og så skal den også bruges. :)

Jeg kører på med den lidt og anskaffer mig en afretter når stenen bliver lidt slidt og skæv.
Inden da skal jeg jo lige have indkøbt "et par" andre ting som en ansigtsskærm, god lampe, kasser til andet grej på værkstedet (så det ikke bliver dækket i støv), et par skabe (igen det med støvet) og så noget til at tage det groveste støv og spåner.

Puha - det griber om sig allerede inden bænken er ankommet, men så får jeg i det mindste ryddet op på værkstedet. ;)

Med hensyn til kasser, kan jeg varmt anbefale de gennemsigtige fra JYSK - prisen er noget af den bedste. Hvis du så sætter en label med indhold på i BEGGE ender, er tingene nemmere at finde.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg synes tråden bærer præg af en generel sammenblanding af en stenjusterer og en stenafretter.

Stenjustereren ændrer stenens grovhed og altså hvor hurtigt den sliber materiale væk. Når stenen er justeret til maks finhed tager den ikke ret meget af, og det kan være en fordel hvis man vil slibe knive med tynde blade. Jeg har én, men bruger den ikke ret tit.

Stenafretteren retter stenen af så den får en jævn overflade, men den ændrer i princippet ikke overfladens grovhed. Jeg har endnu ikke haft rigtig brug for den.

Generelt køber jeg helst ikke i sæt, men venter indtil jeg får brug for en given del eller et givet stykke værktøj. Den enkelte ting bliver nok lidt dyrere, men jeg kan godt lide at jeg ved hvad jeg har, og især hvorfor.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer

BowAndFiddle skrev:
Stenafretteren retter stenen af så den får en jævn overflade, men den ændrer i princippet ikke overfladens grovhed

Der tager du fejl Jørgen. TT-50 kan ændre overfladen ganske meget, afhængigt af, hvor hurtigt der drejes på den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Hej Finn

Det tager jeg (næsten :) ) til mig. Jeg forstår godt at føres afretteren over stenen med passende stor hastighed, så vil der blive "gravet nogle render" der bevirker at stenen hurtigere sliber mere materiale af. Men at stenen i sig selv skulle ændre grovhed, hmm.

Hvor om alting er, så kan dette gå hen og blive et spil om ord, og den diskussion synes jeg ikke er værd at tage.

Personligt ville jeg tøve med at bruge afretteren til at ændre stenens grovhed med da det forekommer mig at der "forsvinder" en hel del sten i processen.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Ny bruger

Hej med jer dette er første gang jeg skriver jeg overvejer at købe en T3 og har bemærket at der står maskinen kun må køre i 30 min. og så skal holde pause
er det er problem ved alm. brug ?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
koglehuset skrev:
Hej med jer dette er første gang jeg skriver jeg overvejer at købe en T3 og har bemærket at der står maskinen kun må køre i 30 min. og så skal holde pause
er det er problem ved alm. brug ?

ikke for mig, men jeg er jo også kun en "hobby" bruger..

spånbunke

Nu har jeg skærpet alle mine høvljern, en fiskekniv, en mejsel samt mine stemmejern på den. Det kunne jeg sagtens nå at gøre på under 30 minutter, så jeg oplever det heller ikke som et problem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]