www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 06:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Skrabere
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
I det sidste nummer af American Woodturner er der en meget interessant artikel om skrabere.
Allan Lacer og Jerry Wright har slebet ens skrabere på forskellig måde og brugt dem på endetræ i Liriodendron tulipifera ( tulipantræ) som er notorisk for at flosse.
De har så fotograferet træprøverne i 200x forstørrelse for at se hvilken forskel, der er.
Konklusionen er tofold: polering af overfladen på skraberen inden slibning er utrolig vigtig, faktisk vigtigere end noget andet.
Den bedste "æg" fås ved at slibe skraberen, polere ruæggen væk og så lægge en skrabeæg ( burr) med enten en honedims til ziehklinger (burnisher) eller en rund diamantsliber.( diamond hone).
Den vinkel skraberen er slebet i, har ingen betydning. Den skal bare være så flad at fasen aldrig kan komme i kontakt med emnet.
Håber I kan bruge de oplysninger til noget.

Titel: Re: Skrabere
lille spån

Geografisk sted: Nyborg
Citat:
Den bedste "æg" fås ved at slibe skraberen, polere ruæggen væk og så lægge en skrabeæg ( burr) med enten en honedims til ziehklinger

Regner med det er det samme som en sieklinge, (ziehklinge).. Bare en anden måde at stave til det...

Sieklinge, til at fjerne "rejst" træ mellem lakeringer..

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg ved ikke helt hvad der er det ene og det andet.

For mange år siden, lærte jeg at man kunne lave en zih-klinge af et stykke knækket/brudt glas.
Til overflader virker det ganske fint...
Det kan måske være lidt farligt med et stykke glas på en skål der snurrer rundt...

lille spån

Geografisk sted: Nyborg
Den sieklinge jeg kender, har brugt den på arbejde. Er et stykke fladt jern. som er 1 mm tyk. der er den slibet sådan at vinklen er 90 grader. Derefter tager man et jern og skraber hen over kanten, sådan at kanten "bøjer" op og derved laver en slags æg.

Så derefter kan man skrabe lag og andet af træ, så længe det er på langs af årene kan man ikke se det...

Søgte lige lidt rundt for at finde et billede. Fandt ud af at det er det samme.. Ziehklinge og sieklinge

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hvorfor skal man bruge en rund diamantsliber til at lave en skrabeæg? Kan man ikke bruge en flad?
En honedims til at sætte en Ziehklinge op med har, så vidt jeg ved, 3 flade sider.
Det er lidt underligt med det skraberi. Jeg har i mange troet at skraberi er bandlyst for drejere. Jeg har selv brugt skrabejern, men troede egentlig at alle profferne klarede sig næsten uden. For et par år siden fandt jeg så ud af at alle bruger skrabejern. På mit woodturningscruise så jeg hvor meget det blev brugt.
Guruen Ricard Raffan har selv udviklet et skrabejern som han bruger rigtig meget. Det er et meget kraftigt skrabestål på 9 mm's tykkelse, som både kan bruges til shearscraping og til udhuling af skåle, når de er meget dybe og andre tyndere jern har svært ved at klare det. Det er selvfølgelig meget tilfredsstillende at gøre det med et bowlgouge -men også meget sværere.
Bjarne

Senest rettet af Bjarne 10 dec 2008, 00:02, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, der er mange "kloge" hoveder der har forbudt/forbandet skrabere når man drejer.
Og hvorfor det? Aner det ikke. Det var Stig der fortalte mig det i Oddense,
og jeg tror Stig er enig med mig i: "Hvorfor ikke skrabe, hvis det virker og du kan
spare en masse tid med sanpapir?"
Jeg bruger selv skraberen rigtig meget... og bruger det store skrubbejern til at at skrabe og sjearscrape udevndigt på skåle... så jeg er meget tilhænger af at skrabe. Som møbelsnedkeren i gamle dage brugte zie-klingen til at gøre en overflade perfekt med, i stedet for alt for meget sandpapir og sliberi.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Lige et par ting.
Jeg tror, at ziehklinge er det tyske navn for det pågældednde stykke værktøj. Der er rigtig meget af håndværktøjet til træarbejde, som har tyske navne. Vistnok tilbage fra den tid, hvor en håndværker gik på valsen.
Jeg har også lært, at skrabning er fy-fy, men ser jo, hvor meget det bliver brugt rundt omkring. Bruger det selv, når det ikke kan være anderledes. Der er jo ingen, der kan se på det færdige arbejde, hvordan det er gjort, og træet er sikkert ligeglad.
Så er der spørgsmålet om sjearscraping. Jeg har ikke helt forstået, hvad det er, men måske er der en venlig sjæl, som kan forklare det?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Rigtigt! Det tyske Ziehen = at trække, og det er jo netop det man gør med sin klinge.
Vedr. Shearscrape Betyder det at man holder skrabejernet i en vinkel på 45-50 grader i stedet for at det ligger fladt på anlægget. To shear = at klippe, så måske synes man at jernet virker som en saks når træet passerer i en vinkel på 45 grader?

Hilsen Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror personligt at modviljen mod skrabere blandt danske drejere til dels skyldes Leif Andersen og Sannie Jepsen, som var meget mod brugen af disse fortræffelige redskaber.
Jeg citerer: "Skrabestål er noget vi anvender meget lidt. Den rigtige måde at dreje på, er at skære. Det giver også den bedste overflade og sparer meget pudsearbejde. Som så mange drejere har sagt det:"Drejerens dygtighed kan ses på spånerne, er der fine lange spåner, kan han sit håndværk. Er der bare smuld.......""

Magen til vrøvl skal man lede længe efter.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Ja det er sørgeligt at de skrev det i deres bog, så vidt jeg kan forstå har man endda brugt bogen til uddanelse af sløjdlærer - sørgeligt. tsk tsk. :( :(
De kunne nok bare ikke selv finde ud af at skrabe, da de skrev bogen, hi hi :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hip-Hip Hurra,

Her gik jeg og troede at jeg enten var miljøskadet (er uddannet som maskinarbejder for et par generationer siden), eller simpelthen aldrig har fundet de vise sten omkring det der med at bruge alt andet end skrabere.

Skrabere i mange afskygninger er mit foretrukne jern, og de hugger aldrig i, og man kan lave de fineste/flotteste spåner og den fineste/flotte/glatte overflade, og man kan skrabe så fint at man næsten ikke behøver pudse.

Fint, fint ;) :D :D :D :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Selvfølgelig bruger vi skrabere, men som regel bruger jeg dem kun til at pudse det sidste efter med. De færreste vil nok bruge dem som eneste jern.
_________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
BjoernA skrev:
Skrabere i mange afskygninger er mit foretrukne jern, og de hugger aldrig i

Hmm jeg har et par skrabere, men har aldrig rigtig lært at bruge dem..Jeg har dog lært at passe på. Der fulgte en med min Promat bænk. Den er lavet af et stykke massivt konisk stål på omkring 1". De sidste 10 cm er så slebet flade på oversiden og i enden er den slebet som en skraber. Jernet er sammenlagt 1 m langt og vejer et par kg. Jeg formåede at få det til at hugge i i bunden af en ret stor skål jeg var ved at udhule. Smerte i mine ribben!! Men det var trods alt det eneste jern jeg nogenlunde kunne styre derinde. Jeg kunne ikke få anlægget tættere på end 10 cm fra bunden og det er bestemt ikke godt med et lidt for kort 16mm U-rør.

Jeg må have fat i en ordentlig skraber og prøve det sådan for real.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej igen,

Begejstringen fik mig nok til at udtrykke tingene lidt for 4-kantet. Skrabere er godt til mange ting men er jo ikke det eneste.

Til alt det grove bruger jeg både 1" rør samt forskellige mindre rør (12 ned til 6 mm) alle slebet "fingernegl" til kurver, bortset fra 1" rørret som er slebet til "skrub-drejning"

Rør = U-jern. ved ikke hvad der er den korrekte betegnelse.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Bjørn A har nok fat i den lange ende her:

At bruge u-jern, når der skal fjernes en masse gods.
At bruge en skraber til at glatte overfladen, både m.h.t. oprifter og små toppe og riller.

Det har taget mig et par år at finde ud af at få skrabere til at virke; hovedsagen er at lære at lave en ordentlig æg.
Jeg sliber min rundnæsede skraber med bunden i vejret, så der kommer en ruæg på oversiden af stålet.

Prøv lige en gang at nærlæse, hvad Stig skrev om hvordan æggen på en skraber kan laves. Det er nyttig viden.

Venlig hilsen Jens

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg læste selv artiklen med stor interesse... jeg skraber ikke så meget, men det er mest fordi det er mindre ting jeg har lavet det sidste lange stykke tid og der kommer man ikke til bedere resultat end med en helt ny lækker slebet mejsel. og på skåle har jeg brugt det til sider og bunden når jeg ikke kunne andet.... men som konsensus ser ud til at være er det ikke midlet men målet der tæller i det vi drejer.... om man skraber skrubber skærer eller sliber sig til den overfalde man vil have er 100% skide lige meget, bare overfladen er i orden når man er færdig.

jeg har leget mere med min termit til at skære bunden på saltkar og mindre skåle, der bruger jeg ringen til at skære og skrave med...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
:D TILHÆNGER :D - det er resultatet der tæller. Jeg er også selv helt tosset med termitten - men når jeg har lært at skrabe og passe min jern ordentlig så bruger jeg også det hvis det er nødvendigt. Det er målet ikke midlet ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jens Reinholdt skrev:
Det har taget mig et par år at finde ud af at få skrabere til at virke; hovedsagen er at lære at lave en ordentlig æg.
Jeg sliber min rundnæsede skraber med bunden i vejret, så der kommer en ruæg på oversiden af stålet.

Det er var så interessant ved artiklen, var nærbillederne taget i fotomikroskop af træstykkerne, men også æggen på de forskellige skrabere.
200x forstørrelse, så ses detaljerne altså.
Æggen på en skraber, som var slebet, lignede nærmest en bjergkæde set i profil. Det er altså ikke den midtjyske højderyg, jeg mener, men snarere "the Sawtooth range" i Idaho.
Resultatet blev derefter.
Når den ved slibning frembragte ruæg var fjernet og en ny skrabeæg blev honet( presset) frem, stod denne pæn og glat.
Det er også derfor, det er vigtigt at den del af et drejejern, som danner æggen( toppen på skrabere, indersiden af gouges) er så glat som muligt.
For nogen år siden til et AAW seminar satte nogen af de bedste drejere i verden( David Ellsworth, Richard Raffan, Stuart Mortimer etc. De RIGTIG tunge drenge og piger!!!) sig i en gruppe og diskuterede slibning.
Deres konklusion var at det vigtigste for dem var polering af ægfladen inden slibning.

Må jeg ikke anbefale at de,der har råd, melder sig ind i American Association of Woodturners.
Deres blad, som kommer 4 gange om året, er den bedste trædrejningspublikation overhovedet.
I år har de haft 3 banebrydende artkler: En ofte citeret ( af mig) om giftigheden af forskellige finishes( de er IKKE giftige!!). En om hvilke træsorter, de kære pennedrejere er ved at udrydde og nu denne om slibning.
Serien fortsætter iøvrigt med mikrofotos af andre jerntyper.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan ikke være mere enig med stig ! hvis i syntes i har råd med jer ind i AWW.. deres blad er fremragende.. øsnsk jer det evt i julegave :-)

mhs til slibing og æg... jeg har fået et nyt mantra... Once you go Black you never go back... jeg har købt den special sten der findes til tormek og OH MY F....ING GOD !!! hvem sagde slibning med vådsliber var langsomt... det tager nu kortere tid med den end med tørsliberen... og jernene er så skarpe man skal have solbriller på for de ikke skær i øjnene... hehe....

jeg vil sige jeg har lige lavet lidt ændret vinkel på mit DT. 13 mm u dvs ny fas hele vejen rundt, det tog ikke mere end et minut eller 2, og man kan barbere sig med den.... resultatet på det knastørre kirsebær jeg er ved at lave til sjalringe... en overflade der siger måske skal den have korn 600 og op... !! YIKES

fordelen ved vådsliber og læder poler skiven er at fas og æg er som et spejl samt at ægen er meget mere ens. der er nogen billeder på tormeks hjemmeside af closeup, og det er lige præcis det samme som i AWW artiklen.

lige min 2 øre :-)

ps : hvis der er noge der vil låne blade kommer i bare forbi... men det kræver et besøg hehe...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fint. Så fik jeg styr på noget omkring skrabejern, men der melder sig hele tiden nye spørgsmål.
Hv d er termitten? sikkert ikke et insekt!
Hvad koster et medlemsskab af omtalte amerikanske selskab?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Rasmus
hvad heder den sten som du har til tormac, jeg har lige slidt mine først sten op :oops: så jeg skal købe en nye sten :o :cry: :D :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Hej

Her er en beskrivelse af de forskellige stentyper Tormek leverer

http://www.tormek.se/sv/accessories/grindstones/

Hej,
En termitte er et ringstål. Et skaft med udskiftlige ringe af hårdmetal
i 3 størelser.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Hvad koster et medlemsskab af omtalte amerikanske selskab?

Der er forskellige priser, alt efter om man er professionel eller amatør.
Check deres hjemmeside: http://www.woodturner.org
Det er iøvrigt en god side at have liggende under bogmærker og så lige kigge på en gang i mellem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hey jeg har lige opdaget, at jeg har 4 gode skrabere, 2 gode mejsler og 2 stikstål liggende, som jeg ikke vidste jeg havde. De fulgte med min promat bænk, men dengang viste jeg ikke helt hvad jeg skulle bruge dem til, så de røg i en kasse. Man har lov at være heldig ikke?? og jeg har oven i købet lært at bruge dem.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
det er ikke så overraskende Peter :D du forkommer for at være noget af en værktøjs freak ;) ;) bar jeg hade sådan en kasse :mrgreen: :mrgreen:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

den hedder SB-250 Black Silica eller noget i den stil... og det er et MONSTER... jeg smiler hver gang jeg bruger den... NAMME NAMME

sådan et mejsel lige fra sten og polerskive er bare GUF

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg synes, at termit er et sjovt navn til et ringstål. Jeg har et af dem, men bruger det ikke så meget.
Jeg har noteret mig woodturning.org, og vil se lidt på det.
Tak for oplysningerne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Kaj S.

Du skrev: woodturning.org, hvis det er det Stig kom med et link til, så er det: http://www.woodturner.org

Der skal ikke meget til før det går galt. Hvis man f.eks på et tidspunkt skrev: http://www.odensebibliotek.dk røg man ind på en sexside :oops:
Jeg ved ikke om det stadig er sådan, jeg har heller ikke lyst til at prøve.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Jeg synes, at termit er et sjovt navn til et ringstål. Jeg har et af dem, men bruger det ikke så meget.

Jeg har et og bruger det ALDRIG, så du er ikke alene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]