www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 10:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Ladelund, 9610 Nørager
Hejsa med jer

Har fulgt med herinde i en 14 dags tid nu. Så tænkte på at nu måtte jeg lige spørge.

Jeg har købt mig en drejbænk her i efteråret. Men tænkte på hvilke jern bør man købe til at starte med. Ved jo godt at det skal være af en god kvalitet. Hvilke bør man som minimum have til at starte med?

Mvh Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Kim,
og velkommen :D
det du spørge om er self. lidt afhængige hvad du har tænkt dig at du vil drej, men er det skål
vil jeg anbefale en 10 + 13 + 16 mm drejrør i U- profil, en stikstål diamantformet 6 mm t/dybe indstik, en stikkniv, en oval mejsel 27 mm og en 24 mm skubstål, de andre på forum har nok mange andre idea :roll: :D :lol: :ugeek:
du få også brug for en kraftig skrabestål men den kan du selv lave fra en gammel hove rasp, du kan nok find en ned hos den lokal ride skole :o som du sliber som den spids end af en æg, når du bliver lidt mer erfaren kan du lave mange ting selv men det kraver du har en gode sliber, (der er skrevet en masse om sliber og slibesten her på forum) og den korrekt slibesten :twisted: :lol: :D
jeg begyndt at drej lige som dig for ca 1 år siden med de ting, at der er sneget mange andre fornøjeligheder ind i værksted undervejs snagger vi ikke så højt om her i huset (jeg har lært i det minste at overføre penge selv over internet) :oops: :oops:
hej JoeP.

Ny bruger

Geografisk sted: Nyborg
Ja det er jo et stort spørgsmål og vil nok også være meget personligt.
Jeg har jeg en stor stak gamle og nye drejestål. Og sandheden er at jeg stort set kun bruger flg. 10mm U-jern 16mm Ujern en mejsel jeg selv har smedet, og et stikstål. Ja og et skrubstål.
Jeg savler hver gang jeg ser en oval mejsel og vil også gerne have et tyndt stikstål.
Jeg køber så vidt det er muligt mine jern uden skæfte da jeg synes der ofte er for korte skæfter på de færdige jern.
Men størrelsen skal jo nok afpasses efter om man drejer kuglepenne eller store skåle.
jernene er enten fra Promat eller Hamlet
God fornøjelse
Hilsen Jørgen

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Det her, er et godt bud på et startsæt
http://www.tempa.dk/index.php?page=shop ... 1&Itemid=1
og husk nu at pris og kvalitet hænger sammen :)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja jeg har en helt del jern efterhånden... men hvis jeg skulle anbefale et start sæt ville det blive:
en mejsel, standart hamlet firkant mejsel
et 10 mm urør eller et 13 slebet med vinger så den kan bruges indvendig i skåle.
et stikstål
en spindel gouge. fladprofil til at dreje langsdrejnings detaljer med.
måske et skrubstål.

Med det kommer du meget meget langt... når du så finder ud af hvad du laver mest af er det meget meget meget nemmere at købe flere...

jeg har selv et bjerg af dem alle mulige rør og flere mejsler, en flad standart og 2 ovale små ca 1,5 cm flade og et ovalt og en mini der vel er 0,5

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg er fuldstændig enig med Rasmus. Et af hver til at begynde med. Du skal nok blive forvirret alligevel, så der er ingen grund til at have flere end det. Det drejer (!) sig om at lære at bruge de få værktøjer først, så finder du selv ud af senere hvad der kunne hjælpe mere.

Doug Thompson i USA er et godt sted at købe stålene uden skæfter. Han har en fast pris på forsendelser under en vis vægt. http://www.thompsonlathetools.com/default.asp

Kvaliteten er helt i top.

Også lige en kommentar om at lave skrabere af gamle file. Filene er alt for hårde og sprøde i metallet, så når du hugger det fast i træet - og det sker helt sikkert - er der en risiko for at stålet springer, knækker eller hvad du nu vil kalde det. Der er farer nok ved drejning, så der er ingen grund til at også risikere at få metalstumper flyvende rundt om ørene, vel?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 09 dec 2008, 10:35, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ja det er en SUPER kvalitet... jeg tabte mit 16 mm rør med Oneway håndtag.. (tungt) fra sin plads op at min støbejerns nedløbrørsting .. den ramte kanten af jernmuffen... og det var den det gik ud over ikke urøret...

jeg var så imponeret over det at da jeg ville tage det med over til tormekken tabte jeg den igen denne gang direkte i betongulvet.. det gik hårdest ud over gulvet. jernet havde en lille mikro skade det var det...

hans jern er HÅRDE...:-)

hvis du ender med at overveje det skrive her så er vi måske flere det skal have noget med from over there... jeg kunne eks godt bruge nogen flere mejsler (må ha flere FLERE hehe)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Du skrev ikke hvilken drejebænk du har købt. Min første (som jeg stadig har) var en 1018 som var perfekt til at dreje kuglepenne og vinpropper, yoyo'er og smykker. Til sådan et arbejde er små drejejern jo perfekte:
http://www.sitecenter.dk/promat/hamletd ... &UID=10024
Men hvis du har en større bænk, så skal du selvfølgelig kigge på jern der passer til den bænk.
F.eks: http://www.sitecenter.dk/promat/hamletd ... &UID=10007

BjørnA og jeg selv har også nogle billige drejejern fra HaraldNyborg. Disse jern har den fordel at du kan ekperimentere med fas og vinkel som du nu lyster. E.v.t. lave helt om på jernet, uden at det koster dig en formue.

Et sidste råd: Når du har fundet ud af hvilke jern du vil have til at starte med, så kig hos Promat og Trædrejerbutikken.

Både Rasmus og jeg er værktøjsfreak's om en hals. Der er måske en lille krølle: Jeg køber også gerne et stykke billigt værktøj, hvis jeg kun skal bruge det et par gange.

Held og lykke, håber ikke at du bliver alt for forvirret! :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er enig med Bjørn. Start med noget ikke for dyrt, du ender alligevel med at slibe dem om 1½ million gange inden du har lært det. Dumt at øde topkvalitet væk på den måde.
Mit personlige valg mht. typer ville være: stikstål, mejsel, spindlegouge af rullet stål, ikke slebet, da de er nemmere at slibe for en begynder. og så et par u-jern. 10-13 mm slib det ene traditionelt ( lige over) og det andet i fingernegl.
http://www.leevalley.com har nogle gode begyndersæt i henry Taylor jern. Kig på dem og bliv inspireret.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg er også enig med de to foregående indlæg. Ud over de jern Stig nævner kan du også overveje et godt kraftigt skrabejern. Det er lidt lettere at lave bunden i en dyb skål med sådan et. Hvis du altså skal lave skåle, men det gør de fleste på et eller andet tidspunkt.
Bjarne

lille spån

Geografisk sted: Ladelund, 9610 Nørager
Tak for de mange svar på hvilke jern der vil var en god start at have.

Det skal lige siges at jeg har drejet før, men dog først fået min egen drejebænk nu, købt hos trædrejebutikken (Model Wood Lathe MC 1100 B med 1100W bagudvendt motor).

Så med hensyn til slibning af jern har jeg rimelig styr på.

Har dog et jern købt ved trædrejebutikken "Universalt skrabe jern", men har til at starte med lånt drejejern på den skole hvor jeg arbejder. Men det er jo bedre at have sine egne jern.

Når man f.eks. ser på drejejern hos froholdt så står jerne fra hamlet opgivet i tommer, så hvad er hvad i forhold til størrelse og hvad er forskellen på drejerør og U-jern.

Og hvor handler i selv jeres jern?

På forhånd tak

Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg køber efterhånden flere og flere af mine jern hos Dorch&Danola i Odense. Jeg har kun en grund til at købe dem der, for det er en ret dyr butik og det er, at jeg er faldet ret groft for Stubai. Jeg tror jeg er den eneste her på forum, der drejer med Stubai, men jeg er helt vild med det. Jeg har et 13mm U-rør fra Stubai, og jeg bruger faktisk ikke meget andet til små og mellemstore skåle.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

lille spån

Geografisk sted: Nyborg
hehe, det er en fin butik, min gamle makker's bror arbejder derinde.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja jeg handler også hos Dorch. de har og kan skaffe det meste, og er meget gode til at give noget rabat... desuden har de det lækreste sandpapir... men i skal sørge for at få det med lærred på bagsiden.

Er der i øvrigt nogen i odense de mangler sandpapir med lærrede kan vi sagtens finde ud af at i køber det af mig i stykker, af min en meter. jeg har 240-320-400 lige nu

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg synes de er dyre, men det er måske heller ikke så nemt at få rabat, når man kommer og skal have et enkelt jern i ny og næ! Jeg synes faktisk heller ikke de har særlig meget, men de er ret gode til at skaffe tingene hjem, hvis man mangler noget.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]