|
Først lige til bjørn - den motor der sidder i de nye maskiner er ikke den same, som den der sidder i de gamle. De gamle havde en 0,75HK (550W) motor, der ikke var lufttæt (mulighed for gnister der kunne antænde hele mollevitten ifølge Michael)
Jeg fik sat en Ny motor i, og remote til frekvensomformeren er også et must, hvis du vil have en frekvensomformer. Der er to gode grunde.. den ene er, at det er farligt, at skulle om på den anden side af bænken, hvis du har et meget tvivlsomt stykke træ, der er ved at falde af, og den anden er, at du ikke kan styre frekvensomformeren uden remote.
Hvilken af motorerne du skal vælge kan jeg ikke fortælle dig, for jeg kan ikke se forskellen, men det kan bjørn. Jeg kan bare sige, at det kommer an på hvor stort du vil dreje. Bænken har en kapacitet på 50 cm over vangen ja, men du skal tænke på, at anlægget er i vejen, hvis du både skal have adapter og patron på jeg har ingen adapter, men alligevel en maksimal dybde på 15 cm (tror jeg) fordi anlægsholderen er så stor. Det troede jeg, at jeg havde løst ved at få lavet en forlængervange på 20 cm, men så er anlægget for kort til at nå bunden. Så hvis du vil dreje stort, så skal du have fat i et af de gamle af promats anlæg (helt fladt 1 cm pladestål) det fungerer ganske udmærket.. Hvis du kan klare dig med mindre, så burde det være nok med den "lille" motor med mindre du godt kan lide at tage store spåner og køre stærkt.
til gengæld kan jeg fortælle dig, at du måske kunne finde en motor et eller andet sted, og så finde en frekvensomformer på ebay.de eller ebay.co.uk eller måske finde hele molevitten der, for jeg tror der er penge at spare. Nu lige på nye motorer er der ikke noget at spare, hvis du kan snakke om prisen herhjemme, men en brugt frekvensomformer kan du nemt spare 1000 kr på..
I øvrigt synes jeg det er en ekstremt grim grøn farve de har givet den nye Graduate.
_________________ Hilsen Peter Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden 
|