BjørnB skrev:
Anders:
Peter kastede 2 hypoteser op med hensyn til hvad du havde gjort: Blandet eddikesyre med ståluld og amoniak sammen. Eller først eddikesyre og så amoniak?
Så skrev du: Peter: Det er lige præcis det jeg har gjort. Hva' gjorde du så?
phnpen skrev:
De to væsker ville jeg nu heller ikke umiddelbart blande, men det lyder heller ikke som om det er det Anders har gjort. Sådan som jeg forstår det, så har han først givet det oxideret jern- og edikesyreopløsning, og derefter har han givet det salmiakspiritus. Hvis det er det han har gjort, så er den reaktion der er sket først en oxidering af jernet i stålulden og bagefter en "salmiakdampning/brænding" af træet. Det tror jeg ikke er noget kemisk sats. Men hvis der er tale om en kemisk cocktail, så er jeg lidt mere skeptisk. Ikke at der er noget af det, der kan sige bang men alligevel..
Sådan som jeg forstår det, så har han først oxideret det med eddikesyreopløsningen, og derefter givet det ammoniak. Jeg håber ikke jeg tager fejl.
Kathe L skrev:
Nu skriver I f.eks. at det er slemt at blande eddikesyre og salmiakspiritus sammen, men ikke hvorfor - hvad kommer der ud af det? (jeg har glemt hvordan man gør med at afstemme kemiske processer)
Først kunne jeg ikke lige gennemskue reaktionen, men da jeg kom i tanker om, at ammoniakvand jo er NH4OH og ikke bare NH4 gav det pludselig mening. Nu er netop det ikke at vide hvad der sker er vel også et problem. Lidt roden rundt i kemibogen gav et reaktionsskema der ser sådan ud:
NH4OH + CH2COOH <=> (skulle have været ligevægt) CH3COONH4 + H20
Det giver en empirisk formel der ser sådan ud C2H7NO2.
Gode gamle google gav et navn Ammonium Acetat og så videre til Wiki..
http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_acetateDer står at det bruges som afiser (underligt med et smeltepunkt på 112 °C), og jeg kan ikke umiddelbart se, at det er farligt.
DOG vil jeg lige nævne, at det ved opvarmning let omdanner sig til Acetamid der er giftigt ved indånding og kontakt med huden og derudover er påvist kræftfremkaldende på dyr. http://en.wikipedia.org/wiki/AcetamideJeg tror det er de færreste, der gider rode rundt for at finde ud af hvad der sker, og hvis de ser, at man kan blande de to stoffer og få Anders' resultat, så hælder de bare skidet sammen.
Selvom jeg har skrevet, at det ikke UMIDDELBART er farligt, så var det IKKE en opfordring til at blande noget man ikke kender. Det kan virkelig gå galt.