www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Hej Carsten!

Først og fremmest tillykke med dit flotte byggeri - Havde det været her hjemme så skulle jeg såmen gerne komme og lave dig tømrerarbejde færdigt - men vær nu ikke så ked af at din tømrer rejste, det kan være det var klamphuggeren, der gik sin vej - og så kan du være heldig som i tv-udsendelserne, at der kommer nogle ordentlige håndværkere - og laver dig værksted færdigt - Det krydser vi fingre for :)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Det lyder til at håndværkerne ikke er ret meget bedre i Danmark, og så har jeg sikkert været heldig for jeg har jo selv købe alle materialer, og har heller ikke betalt for mere end der er blevet lavet for.

Ja det er jo altid godt at vide hvor skadestuen ligge, - kunne jo være man fik brug for et lille besøg i fremtiden!!!

Det havde sikkert været godt hvis jeg bare havde haft min hat på, og selvfølgelig bedst med en hjelm, men det er jo ikke sådan en man bruger mest når man går og små bygger sådan lidt for sig selv.

Der var måske også lidt klamphugger i ham, og helt sikkert meget bedre til at spille golf, som han gik meget op i at snakke om, men det han fik lavet inden han rejste er jeg nu godt nok tilfreds med.

Tusind tak for tilbudet, - det kunne være meget hyggeligt og rart at få besøg af en der vist hvordan man brugte en rundsav og elektriskhøvl, men uheldigvis er til jo ikke lige rundt omhjørnet jeg bor.

Jeg har lige haft besøg af den nye tømre med hans folk, og de vil starte på mandag, - senest tirsdag, så det er vist meget godt.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Hvad hedder den træ art, du bruger tilbyggeriet. Jeg kan ikke huske om du tidligere har nævnt det, men fordi det er mørkt træ det hele du bruger, kan det jo godt være forskellige slags. Så jeg går ud fra, når der skal lægtes til teglstenene, og beklædes sider, er det af samme art som det øvrige træ.
Skal der tagrender op lige som her i DK. Herhjemme er det jo ikke ualmindeligt, at man samler regnvand til at vande forskellige ting i haven eller drivhuset.
Vandet var noget stift her til morgen, der er lovet frost lige så langt metrologerne tør sige noget. Så den står på vinterdæk og kølervæske lige i øjeblikket.
Men-men alle de besværligheder er du jo helt fri for Carsten.
_________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Jeg ved faktisk ikke hvad træet hedder, hverken på Dansk eller Engelsk. Det har selvfølgelig et navn på Thai, som jeg vil holde mig fra at stave. Når man køber det går det bare under navnet ”hard wood”, og det er det, både hårdt og tungt!!! Det kommer fra et ganske almindeligt træ har i Thailand, vi har selv et par stykker stående i haven.

Hele værkstedet bliver bygget i det samme træ, der er kun gulvet som bliver teak parket.

Jeg har tænkt lidt på om jeg skulle sætte tagrender op, men jeg er ikke sikker på om det vil se særlig godt ud, men tagstenen vil blive lagt så der kan sættes tagrender op, og det med at samle regnvand til haven har jeg ikke brug for, jeg tager vandet fra den lille flod der løber nede i baghaven, hvor jeg har lagt et 3” rør rundt slags hele muren, til at pumpe vandet rundt i haven, så der kan vandes i den tørre periode.

Ja det med stift vand er ikke det jeg bekymre mig mest om, - lige nu her klokken 19.00 er temperaturen 27ºc og vil nok falde til omkring 24ºc i løbet af natten, og selvom det nok lyder tosset, - så føles det faktisk køligt om morgenen.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Carsten

Jeg kom til at se lidt nøje på billederne af dit værksted, jeg han ikke se nogen tværafstivning på spærene, det skal der være her til lands, men måske er et ikke nødvendig hos jer, hvis der ikke stormer så meget.

Venlig Hilsen
eljensen

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Nej de bruger ikke så meget afstivning som der skal bruges i Danmark, jeg kan egentlig ikke helt forstå det for det stormer du ret så kraftigt, specielt i regntiden kommer der nogle voldsomme vindstød. Så jeg har alligevel valgt at lave to afstivninger i tagkonstruktionen.

Så har jeg også fået lavet den endelige aftale med de nye tømrere, det tog lige lidt længere tid at blive helt enige om prisen, men det faldt på plads her i dag, og de starter i morgen tidlig. Det er åbenbart rygtes at jeg er lidt krakilsk med kvaliteten, så de ville ikke give en fast pris, men arbejde for en dags betaling, det er også meget bedre, for så kan jeg jo også stoppe dem hvis jeg ikke er tilfreds, - så egentlig en meget god løsning.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Ved du om der skal plader på taget før den endelige tagflade lægges? I DK bruger vi jo tit undertag af f.eks. krydsfiner. Så er det jo ikke nødvendigt med vindafstivning af tagfladen. Det samme kan gøre sig gældende for væggene (så det ikke tilter som et korthus)
Carsten du kunne jo lige gå lidt mere i dybden med konstruktionsopbygningen, hvorledes overføres træk og tryk (vind) fra tagfladen. Jeg tænker her på forankring af tagfladen ned i en rem, der videre er foankret ned i fundamentet? Prøv at forklare det så godt kan, så kan jeg da komme med lidt kvalificeret kommentare (bygningskonstruktør) og det er jeg sikker på at alle de gamle tømmere og øvrige fagfolk vi har på forummet også kan komme med. :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke
Brugeravatar

De sidste dages raporter fra Bankok`s lufthavne har vel ikke haft indflydelse på byggeriet.

Jeg går ud fra at det er verdenspressen der blæser sagerne op, og lokalbefolkningen ikke mærker noget til urolighederne.

Men ellers er det jo julen der stunder til, og det første lys i adventskransen der skal tændes.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Jeg håber du er OK ude i Thailand, og ikke alt for berørt af den tumult der er i øjeblikket.
Hvordan går det med værkstedet? Er der kommet gang i byggeriet igen, eller ligger det stille?

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Så bliv jeg igen lidt mere stabil på internettet. Det her været noget ustabil den sidste uges tid, jeg har kun kunnet være logget på i et par minutter af gangen, så er jeg blevet smit af igen. Jeg kan nok ikke give urolighederne her i Thailand skylden, for de lader vist også til at være ovre for denne gang, vi har godt nok ikke mærket noget til urolighederne, men har dog godt hørt lidt om dem.

Jeg har haft besøg af bygningsingeniøren der har beregnet konstruktionerne i mit hus, og han sagde ok for stabiliteten i mit værkstedsbyggeri, det skulle nok kunne holde til de værste storme der kunne tænkes at komme, så det gjorde mig lidt mere rolig.

Byggeriet skrider ellers rigtigt godt fremad efter de nye tømrer startede for en uges tid siden, og jeg er ganske godt tilfreds med kvaliteten. I morgen skulle de så begynde at lægge tegl på taget, og mon ikke det vil være lukket i løbet af et par dage.

Maskinerne er også være kommet til Thailand, nu hænger de bare i tolden, men skulle vist blive givet fri inden ret længe

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Carsten

Man har svært ved at holde på mundvandet når man ser sådan et byggeri, hvor er det flot, der får du mange dejlige timer, er jeg overbevist om.

Venlig hilsen

eljensen

spånbunke
Brugeravatar

Er det uroen i landet der gør at internettet er udsat for breakdown, eller er det bare tilfældigt.

Selv om alt går på god gammeldags måde med at tappe samlinger og tingene er skruet sammen med boldte, så ser jeg alligevel at de bruger sømpistol til at lægte. Flot effekt der er lavet på beklædningen på gavlen.

Bliver hver lille tagsten skruet eller sømmet fast. Jeg mener at have læst et sted at den slags tagsten kalles "Kattepander eller kattetunger" men elles er teknikken vel den samme som med skiffer-plader. Du har en høj rejsning så du skal nok få et tæt tag.

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Det ser godt ud... og det ser ud som om det håndværksmæssige er i orden.
så skal du snart i gang med at installere noget maskineri.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Mit internet er igen ok, - langsom som tidligere men det virker, og det var bare en dårlig undskyldning at det skulle have noget at gøre med urolighederne.

Håndværkerne får lov til at låne lidt af mit værktøj, så vi kan se at blive færdig, og sømpistolen var vist en ret go hjælp, for der er brugt 2500 søm. Det er ikke sådan noget værktøj de har, det de kommer med er en hammer, to stemmejern og så ellers et par håndsave som de sidder og sliber i hånden.

Tagstenene ligger løst på lægterne, og er kun holdt fast i toppen og siderne. Det lader til at være godt nok for det er noget de har brugt i mange år. Jeg ved ikke hvad de hedder, andet end på Thai, som skulle betyde noget i retning af ”fruen i huset”, men det kunne da godt ligne katte tunger, så det ville da være et ret godt navn til dem.

Ja jeg er meget glad for de nye tømrer, så det var godt de første ikke ville mere, men der går nok alligevel en lille måned før jeg kan begynde at installere maskiner, for nu er resten af byggearbejdet mit, og så er der jo kun to hænder, men jeg glæder mig til at komme i gang.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Det ser rigtig godt ud!
Det bliver en flot tagbeklædning når de er færdige. Det kan godt undre mig, at de ikke fastgører nogen flere af de enkelte plader inde i selve tagforløbet. Det er også det normale, at vi herhjemme bruger rigeligt med bindere i de yderste rækker hele vejen rundt.

Det ser ikke ud til i ligger inde for vejrliget. Her til aften kom der en ordentlig gang sneslud så det er efterhånden bedst at være indendørs.

Nå ja! den danske verdens presse melder også nu om mere rolige forhold, men mens Fredrik og Mary var der på stats visit, var der jo også en del mere fokus på landets tilstand.

Men eller er det jo den mørke tid, og her op til jul kappes mange om de mest tåbelige lyssenerier. En i nabolaget har hejst noget diodelys op i flagstangen der blinker i alskens farver.
Bare julemåneden snart var ovre, for det er næsten til at blive idiot af at se på.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Det undrede også mig at tagstenene ikke skulle skrues fast på en eller anden måde, men det skulle de altså ikke, de bruger også nogle tilsvarende på templer, og der har ofte nogle gigantiske overflader, så det er sikkert godt nok at de bare ligger løs.

Nej det er ikke vejrlig vi lider under, det er det mest pragtfulde vejr lige for tiden, - kunne egentlig godt minde lidt om en Dansk sommer når den er bedst, så det er dejligt at gå ude og arbejde. Hvordan går det med dit byggeri, lider det under vejrliget, eller godt det?

Så er det ovre med håndværkerne, de blev færdige i fredags, og nu gælder det bare om at arbejde alt det jeg kan, men det er nu vidunderligt at gå alene og nyde hvordan det stille og roligt bliver færdig. I dag har jeg sat vægebeklædning op på den ene langside, - fik dog ikke lige taget billeder inden det bliv mørkt, men de kommer en af dagene.

Hilsen - Carsten

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Hej Carsten.
Et enormt dejligt sted du har "banket" op. Som træskulpturmand kan jeg se, synes jeg, at der kunne være en spændende bærende skulptur i det ene hjørne. Der er jo en flot skulpturtradition der i landet, så mon ikke du bare skulle skifte en stolpe ud,.......hm. Det kunne jo være til drejersymposiet eller hvad der måtte være om føje år !! Jeg var til VM i skulpturudskæring i Dresden i maj i år. Der havde de en enorm bjælkehytte, hvor flere af de bærende stolper var flotte naturalistiske/organiske træskulpturer, fantastisk.
Du siger bare til (o:
vh. Allan
http://www.skulpturvaerkstedet.dk

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Det ser bare kanon lækkert ud dit nye værksted.
Så vidt jeg lige husker fra dine tegninger, skal vægene beklædes og der skal isættes vinduer og døre.

Prøv lige at forestille jer at der blev sat glas i hele vejen rundt i stedet for beklædning... sikke et arbejdslys
der ville være i dagtimerne. Øhhh, det kan være det skal være brudsikkert glas, når Carsten begynder at kaste
med skåle og alt muligt fra hans maskineri :o :o :o :o

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
kaj ellers skal det bare være små nok fag, så de ikke koster så meget at skifte.

Og det kunne være det lækre arbejdslys... men nok lidt hårdt ved trælageret

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Det er nok ligegyldigt hvad man gør - Det er svært at få rigtig meget dagslys, med de udhæng - og glas hele vejen rundt, så bliver det nok måneskinsarbejde - man kan udføre i det værksted - Jeg mener, det er nok ikke morsomt at opholde sig i et drivhus en de varmegrader, der er på de kanter.... :)

Men det ser godt ud efterhånden Carsten - spændende at se det færdige resultat... :)

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det kunne godt være fristende med sådan et par dekorerede stolper, tror nu bare ikke lige det vil passe til stilen på mit værksted, men jeg har da nogle træfigurer der er lavet her i Thailand.

Ja det bliver noget mørkt inde i værkstedet, så jeg skal have installeret noget godt lys til at arbejde ved.

Så blev der også lukket inden jul, nu er der så bare en gang malerarbejde, og så lidt lofter, og paketgulvet, så begynder det at hjælpe.

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Hvad så... er der ved at være gang i maskinerne?

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Der er ikke helt kommet gang i maskinerne endnu, der var tilsyneladende to eller tre i restordre, og skulle nu være på vej herud, så de skulle komme engang i februar, men til gengæld er jeg blevet færdig med værkstedet, og lakere gulvet for sidste gang på fredag.

Jeg skal nok tage nogle billeder og lægge ind, men min ældste datter er på besøg så der er lidt småt med tiden. Håber på at maskinerne er kommet til Thailand når hun tager hjem til Danmark igen i midten af februar så jeg kan komme i gang med det der var meningen med det hele.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Ja så blev værkstedet langt om længe færdig, og jeg fik taget et par billeder. Nu mangler der så kun en lille udbygning til udsugning og kompressoren, og så ellers maskiner, og dem skulle der gerne komme nogle af inden ret længe. Har bare haft lidt problemer med at få slibe og poler maskinerne fra Creusen, men det tror jeg også lykkes nu, vil bare tage 45 dage inden de kommer, hvis jeg ikke ville betalt mere i fragt end maskinerne koster, og det er der vist ingen grund til!!

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

FUCK DET ER FEDT!!!!!!! jeg er hammer hammer hammer missundelig.... bare det var mig.... nå hvornår er det vi skal komme til forum møde i dit værksted ?? hihi

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det var dog imponerende :!: :!: :!:
Jeg er heller ikke misundelig, nej nej slet ikke :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tillykke!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ja jeg glemte :mrgreen: ..... Men HA!! jeg har noget du ikke har carsten....... Spåner til knæene... (mumle mumle) det er så lækkert et værksted, jeg ville være helt bange for at skramme det... mindst en 20-30 sekunder... hihi

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Carsten.
Tillykke med resultatet. det er bare så flot. Nænner du at bruge det? :lol: Hvornår holder du house warming?, og hvornår mødes forummedlemmerne til undervisning hos dig?
Endnu en gang tillykke. Glæder mig til at dine maskiner.
MVH
Svend Aage

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Carsten.
HÅRK DET ER BARE FLOT :!: :!: :!: :!:
Du milde Moses. Tillykke med resultatet. Vi er mange der glæder os til at se dine fine maskiner fuldende projektet - og som Rasmus skriver: en hel masse spåner på gulvet.
Misundelig - overhovedet ikke ( næsten )
Go' vind fremover, og bliv ved med at berette fra din side af jorden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Misundelsen kender ingen grænser, sidder her og savler
når jeg ser mine 6 - 7 km/2
det er bare s.... flot.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]