www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 aug 2026, 08:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Der diskuteres i selskabet. Hvad vejer de stammer jeg har fået kastet af hjemme. Altså hvad er vægten frisk inc vand og det hele. Så en stamme på en meter ø80 valnød eller navr hvad vejer den

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Rumfanget i cm³ er r*r*l eller her 40*40*100 = 160.000 cm³
1 cm³ vand vejer 1g, så havde den været af vand havde den vejer 160 kg.
Du er sikker gået i gang med at save planker, så læg en klods, der er lige tyk over det hele (enden af en planke) i vand. Mål hvor meget der er over vand, og hvor meget, der er under.
Tag målet under vand og del det med den samlede tykkelse. Gang det tal med 160, så har du vægten.

Eksempel:
1. Klodsen er 5 cm tyk, og der er 2 cm over vand = 3 cm under.
Faktoren er så 3/5 = 0,6 og den samlede vægt på klodsen er 160*0,6 = 96 kg.
2. Klodsen er 10 cm tyk og der er 3 cm over vand. Faktoren er her 7/10 eller 0,7 og vægten bliver da 160*0,7 = 112 kg.

En anden fremgangsmåde vil være at lave en regulær klods, veje den og dele vægten med (længde*bredde*højde) cm³. Det giver dig vægten på 1 cm³, og du skal så bare gange det tal med 160000 for at komme frem til en omtrentlig vægt på klodsen.

Valnød vejer tørret mellem 610 og 700 kg pr. m³, men dine klodser er jo netop ikke tørre, så de vejer mere. Hvor meget det er, kan du eksperimentere dig frem til som beskrevet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Man tager, med højre hånd Risørs "Træbogen" og slår op på Valnød Europæisk, som fortæller at den vejer 650/750 kg/m3,og at Naur (Mark Ahorn) vejer 600/750 kg/m3.

Ovenstående værdier er for nyfældet træ - eller træ på roden, og grunden til variationerne er jo netop årstids udsvingene i fugtindhold.

Og generelt er det vel egentligt hvad man har brug for at vide - det er s-- tungt nok i stammeform, ikk' :)

Havde du muligheden for at se BHD på stammerne er det jo egentligt ret let at finde ud af hvad de vejer, ikk'.

Regn rumfanget ud gang med rumvægten og du har totalvægten - sådan nogenlunde, og det er vel tæt nok på, ikk' :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 21 feb 2014, 22:00, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Ved beregning af en cylinder (en træstamme) skal man huske at gange med pi, arealet af en cirkel er pi*r*r eller pi/4*d*d. pi=3,14.
Jeg kan desværre ikke skrive græske bogstaver eller skrive potenser på forum.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Sorry
Så den meter ryger naturligvis op mellem 4 og 500 kg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, prøv lige at genlæse Risør.
Vægtopgivelserne er altså for tørt træ. Variationerne skyldes at træer med forskellig proveniens og vokseforhold vejer forskelligt.
De fleste tungere løvtræsarter ligger lige omkring overfladen, hvis man smider dem i vand som nyskovede.
Derfor mistede man osse en del af dem under flådning, da man ryddede de østamerikanske skove.
De gik til bunds i floderne, og bliver nu, flere generationer efter at man er stoppet med de store log drives, fisket op og brugt af tømmerfirmaer med speciale i den slags. http://www.ecohome.net/news/latest/recl ... -log-drive
Det var ikke et problem i samme grad på vestkysten, hvor det stort set udelukkende var nåletræ, der skovedes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja, det er både rigtigt og forkert. Willy Risør fortalte for mange år siden at netop den "betegnelse" var et kompromis, da det var umuligt at angive en bare nogenlunde korrekt Kg/m3 for træsorterne i bogen, simpelthen fordi de (næsten alle) ville få betegnelsen 950-1000 kg/m3 i helt våd tilstand. Derfor blev kompromiset at forsøge at angive værdien ved 18-20% fugtindhold (Det var jo dengang man stadig "ringede" Teak), men det har jo ikke den store interesse for brugere af træ, uanset om det skal ovntørres eller lufttørres.

Som det blev forklaret dengang, var det nærmeste man kunne komme var en angivelse som - troværdigt- var under fibermætningspunktet, og det må vi så affinde os med - også til trædrejning. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:

Ovenstående værdier er for nyfældet træ - eller træ på roden, og grunden til variationerne er jo netop årstids udsvingene i fugtindhold.

Det er vist ikke helt det samme, som Du skriver i din første post, vel?
Det er ihvertfald sjældent i min verden, at man ser træ på roden med 18-20% fugtighed.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Meningen var nu god nok, resten bliver vist "et slagsmål om ord", men du har da - formuleringsmæssigt ret, men mon ikke folk generelt har det lidt bedre med forståelsen når man (IMO) kan forholde sig til det.

Men igen, hvis det støder dit øje, skriver jeg gerne indlæget om, så formaliteterne er på plads. Du giver bare et pip, ikk' ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er ærlig talt ret ligeglad.
Du har bare en sjov maner med at prøve at snakke udenom, når du har skrevet noget vrøvl.
Men da jeg personligt ved hvad jeg har brug for at vide om træers vægt, kan du for min skyld forvirre folk, så meget du vil.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Jeg er ærlig talt ret ligeglad.
Du har bare en sjov maner med at prøve at snakke udenom, når du har skrevet noget vrøvl.
Men da jeg personligt ved hvad jeg har brug for at vide om træers vægt, kan du for min skyld forvirre folk, så meget du vil.

jamen, så lader jeg bare teksten stå som den står, og lever fint med din "ligegladhed". ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Havde du muligheden for at se BHD på stammerne er det jo egentligt ret let at finde ud af hvad de vejer, ikk'.

Regn rumfanget ud gang med rumvægten og du har totalvægten - sådan nogenlunde, og det er vel tæt nok på, ikk' :)

Det hedder ikke BHD.
Den internationalt brugte betegnelse er DBH. Diameter Breast Height eller på dansk: Diameter i bryst højde.

DBH er totalt ubrugelig til rumfangsberegning, idet den ikke tager højde for afsmalning mod toppen.
Derfor har man altid anvendt midtdiameter målet på en given stamme til at beregne kubikindholdet med.
Alle kubiktabeller fra dengang man brugte den slags, går ud fra midtdiameteren.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
takker... jeg tror jeg fik det jeg skulle bruge :) som var en ca vægt på en kubikmeter vådt træ... og ja det er ROCKER tungt... (naboen skal have et nyt fældejern da jeg løftede og bøjede det andet)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]