www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 aug 2026, 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Finn Pet og jeg havde en hyggelig dag hos Finn på Masnedø med at skære en masse op af den store Bøg vi fældede i Lekkende skoven for et par uger siden.

Der blev mange rundeller ud af de planker som Flemming Bagers "Alaska sav" havde skåret, og vi skulle jo også lige have rådrejet en enkelt, bare lige for at se farverne og strukturen ordentligt.

Det gik gevaldigt, indtil der viste sig en "kernefejl" - og så sagde det BANG, med stort. Hele skålen gik i 2 stykker, den vejede ca. 3 kg, så der var saft og kraft i flyveturen som blev på ca. 5 meter igennem luften før den ramte en kost som fik brækket skaftet i ca. 2 meters højde. jeg stod uden for skudlinien. ;)

PS: Se billederne nedefra og op. :oops:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Puha :o

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Stakkels kost!!!!!!!!!!!!!!!!
Skal vi til at anvende rustning når vi drejer?

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg "plejer" at bære hjelm med visir, men havde denne ramt rent, tror jeg ikke hjelmen havde været til megen nytte. Det sagde s-- BANG da kosten brækkede.

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Det giver stof til eftertanke Bjørn, godt du ikke stod i skudlinien.

Jeg er begyndt at slibe mine skrabere med negativ skær, da jeg godt kan li at holde dem vandret, så nu er de ikke så aggressive mere.

Mvh.treknuden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Syntes lige jeg vil vise makkeren til den klods som gik i kredsløb i går.

Som det ses på billedet måtte der drejes ret meget ned før revnen viste sig, og denne klods ville nok have taget samme tur som makkeren i går, man skal s-- være opmærksom på "de indbyggede fejl" som kan udvikle sig farligt.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Kasserer du den så på grund af revnen, eller prøver du at lime og se om det holder? Jeg har en lignende i bøg hvor der er en rev, der går gennem siden. Jeg limer og gemmer, men tror ikke på projektet. Din revne sidder lidt bedre.
Jørgen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jorgen st skrev:
Kasserer du den så på grund af revnen, eller prøver du at lime og se om det holder? Jeg har en lignende i bøg hvor der er en rev, der går gennem siden. Jeg limer og gemmer, men tror ikke på projektet. Din revne sidder lidt bedre.
Jørgen

Denne klods kommer nok til at "overleve". Jeg drejer den lidt længere ned, og så må det vise sig om revnen kommer til at ligge i skålens kant eller ej. Når man kigger ind fra siden ser det ud som om revnen ikke går så dybt, men omvendt, det var jo det som snød mig i går da klodsen gik i kredsløb med et knald, og ikke bare brækkede skaftet på en kost, men, har jeg fået at vide i dag, også lavede en bule i familiens dybfryser. (En ulykke kommer sjældent alene)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Treknuden, hvad vil det sige at slibe skrabere med negativt skær? billeder?
Kathe

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kathe, se her: http://www.hiltonhandcraft.com/articles ... craper.pdf

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
PAS NU PÅ!!!!

Negative raker skraber er efter min mening, tja, hvordan skal man sige det?? ---ikke hverken nyt eller epokegørende - så hvis du synes at det er nemmere, så OK.

Meeeeen-----

At bruge den som et rør og at have fasen i kontakt med det rotrende emne er direkte farligt. ("Rub the bevel" ---NEJ!!!)

Du kan ikke gøre det uden at centerlinien på skraberen rammer over centeret af det roterende emne, så hvis den hugger i, sker der ting og sager du absolut ikke vil bryde dig om. I bedste fald et stort hak i emnet og i værste fald flyvende jern og/eller emne.

Skraber brugt i den traditionalle form, med en flad underside på landet skal altid bruges så at hvis det bider sig fat i emnet, bliver skraberen skubbet ned og UD af emnet af den roterend kraft. Det vil sige at når du drejer udenpå et emne med skraberen vandret, så skal landet justeres så at skraberen skærer lavere end emnets center. Omvendt, inden i en skål skal det skære over center.

Dette gælder for alle skrabere - lige meget hvilken form.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så kører snakken igen - skønt :D

Negativ skærevinkel på en skraber er ALTID en god ide, og NEJ, man skal ikke bruge skraberen i center linien, og NEJ, man skal ikke bruge skraberen liggende fladt mod landet.

Negativ skærevinkel er IKKE kun et spørgsmål om hvordan jernet er slebet, men endnu mere om hvordan man holder det mod træet når man drejer.Fladt anlæg er KUN til "kunstdrejning og til at rette en bund af med, og så er skraberen - slebet korrekt, lige så god, og med de samme begrænsninger (Næsten) som en mejsel, og fuldt på højde med et U-jern og et V-jern, og ikke at forglemme de gode gamle rør.

Den slibning som vises i den PDF Finn henviser til er også - efter min mening mest salgsgas, MEN, holder man jernet rigtigt, så man har en god NEGATIV skærevinkel er det også en meget sikker og god måde at dreje på.

Hvis man IKKE har negativ skærevinkel, hugger den typisk i FORDI man gør som man plejer med et rør, men holder jernet i en vinkel således at skærevinkelen bliver meget POSITIV, - groft sagt svarer det til at man bruger et U-jern UDEN at "lægge skæret ned" og sætte jernets fas mod træet.

Mine Thomson skrabere har ikke negativ skærevinkel, men alle mine "HUL SKRABERE" har negativ skærevinkel - hvis de ikke havde det, ville det være særdeles let at få dem til at hugge i.

Nu kan vi jo ikke se gamle fotos, så jeg vil prøve - en af dagene, at lave nogle nye som viser hvordan jeg sliber mine skrabere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:

Negativ skærevinkel på en skraber er ALTID en god ide, og NEJ, man skal ikke bruge skraberen i center linien, og NEJ, man skal ikke bruge skraberen liggende fladt mod landet.

Undskyld, Bjørn, men du forvirrer folket. Jeg kan ikke lige nu, men der må lidt skitser og geometri til før det bliver forståeligt, ellers kommer vi til at lyde som et par Ø-lister som diskuterer sygesikringskort.

Jeg prøver at tegne lidt på det senere.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Agerbundsen skrev:
BjoernA skrev:

Undskyld, Bjørn, men du forvirrer folket. Jeg kan ikke lige nu, men der må lidt skitser og geometri til før det bliver forståeligt, ellers kommer vi til at lyde som et par Ø-lister som diskuterer sygesikringskort.

Jeg prøver at tegne lidt på det senere.

Du laver nogle fine skitser, jeg forsøger at tage nogle fotos af diverse typer skrabere som jeg anvender. :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Finn Pet og jeg havde en hyggelig dag hos Finn på Masnedø med at skære en masse op af den store Bøg vi fældede i Lekkende skoven for et par uger siden.

Der blev mange rundeller ud af de planker som Flemming Bagers "Alaska sav" havde skåret, og vi skulle jo også lige have rådrejet en enkelt, bare lige for at se farverne og strukturen ordentligt.

Det gik gevaldigt, indtil der viste sig en "kernefejl" - og så sagde det BANG, med stort. Hele skålen gik i 2 stykker, den vejede ca. 3 kg, så der var saft og kraft i flyveturen som blev på ca. 5 meter igennem luften før den ramte en kost som fik brækket skaftet i ca. 2 meters højde. jeg stod uden for skudlinien. ;)

PS: Se billederne nedefra og op. :oops:

Finn Pet, som også er skytte ringede og fortalte hvor store kræfter der udløses når sådan en klump træ ryger af bænken.

Han og en skytte kammerat havde beregnet af kræfterne som udløstes da klumpen gik i kredsløb var på over 1050 Joule, hvilke er mere kraft end et projektil som rammer en hjort dræbende rammer med.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad der var sket hvis jeg havde stået i "skudlinien" - UHA :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er fire små skitser, som jeg håber vil illustrere diskussionen. Det bør siges at denne er om sikkerhed og rigtig brug af skrabere - ikke for eller imod skrabere, så lad sæbekasserne (Hyde Park Corner) eller ølkasserne (Fælledparken) blive hjemme.

Den vigtigste idé er at forlængelsen af den linie der går mellem støttepunktet på landet (=Fulkrum) og der hvor jernet skærer i emnet skal ramme under centrum af emnet. Hvis det er forstået, så kan det også ses at i dette sammenhæg er det ligegyldigt om skraberen har "negativ rake" eller ej.

Bi-æggen eller graten har ingen betydning i dette sammenhæng.
Vedhæftet fil:
Geometri 1.pdf

Vedhæftet fil:
Geometri 2.pdf

Jesper

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Jeg anvender også skraberen over center/indv. og under center/udv. men fordi jeg anvender den flat på anlæget syntes jeg det er lettere at dreje en jævn kurve.
Mange tilder jernet, så det lægger an på hjørnet, og får derved 2 vinkler at skære med, men denne metode er svær at styre, især inde i et hjørne, men teknikken giver en god overflade.

Mvh.treknuden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er et rigtigt fint indlæg, Jesper, som mange kan have glæde af. jeg forsøger at tage nogle fotos - som måske kan illustrere andre former for skrabere til kurver, slet drejning, profiler, osv.osv.osv. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

treknuden skrev:
Jeg anvender også skraberen over center/indv. og under center/udv. men fordi jeg anvender den flat på anlæget syntes jeg det er lettere at dreje en jævn kurve.
Mange tilder jernet, så det lægger an på hjørnet, og får derved 2 vinkler at skære med, men denne metode er svær at styre, især inde i et hjørne, men teknikken giver en god overflade.

Mvh.treknuden.

Stig,
Det var netop det udtryk "fladt på anlægget" jeg havde et problem med. Det kan forstås både som du mener - at skraberen ligger med hele sin flade på anlægget - men fladt kan også forstås som horizontal i forhold til emnet. Derfor er diskussionen svær uden illustration.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Det er et rigtigt fint indlæg, Jesper, som mange kan have glæde af. jeg forsøger at tage nogle fotos - som måske kan illustrere andre former for skrabere til kurver, slet drejning, profiler, osv.osv.osv. ;)

Det bør lægges ind under Tips og Tricks - ikke som fortsættelse her.

Jesper

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Mange tak for instruktiv forklaring, det var da til at forstå! :-)
Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Sig mig, Bjørn, du er ikke begyndt at dreje i et nabolokale
til Ørslev Brugs, vel?
Der er noget i ovnstående forklaring, der lyder som en vis
nyhed på TV. BUM!

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hullet i væggen er vist nok af en for lille diameter til at passe min omkreds :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]