www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 12:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
Hej

som nogen af jeg måske husker, så har vi haft lidt sjovt ved at kigge på forskellige bænke som skulle starte min nye hobby, og det er så endt med at jeg har købt en union graduate.
Men da der ingen chuck er med skal jeg til at beslutte hvad der skal købes.

Da jeg ikke har andre bænke, og nok heller ikke får det, så tror jeg at jeg vil beholse 1 1/2 - 6 gevindet og ikke udskifte aksel som andre har gjort det..
Men jeg kunne godt tænke mig at kunne bruge den samme chuck på både venstre og højre side at bænken, kan det lade sig gørre, og i så fald hvordan ?

Min nye bænk..
Vedhæftet fil:
e322-c9e9-4fc6-8216-622e4af03254.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Som den glade ejer af en Union Graduate med 1,5 x 6 gevind iler jeg med et forslag.
Jeg har en Oneway Stronghold Chuck, som jeg er meget glad for. Til denne chuck kan der købes en adaptor med både højre og venstre gevind, så den kan bruges på begge sider af bænken. I adapteren sidder der også en skrue så man kan fastgøre chucken så bænken kan køre begge veje uden chucken falder af. Det sidste kræver selvfølgelig at du opdaterer bænken til variabel hastighed og retningsskift.
Bænken kører fint uden opdatering, men på et eller andet tidspunkt kommer der et naturligt ønske om opdatering - og så har du en lækker bænk der som ny koster ca 30000kr.
Har du spørgsmål om Union Graduate er du velkommen til at ringe, skrive eller aflægge et besøg i Skanderborg.
Mvh
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg har også to Stronghold chucks med diverse bakker. Senest et sæt #2 tower bakker med profil.

De købes best hos Oneway Europe i Tyskland.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Spændende med oneway.. bare jeg havde vist det for to uger siden, da jeg var på arbejde i Canada ..

Hvordan virker det "cross thread" er det dobbelt skåret gevind så chuck både kan gå på LH ar RH gevind ?
(Har ikke kunnet finde nogen billeder af hvordan det ser ud, for det har jeg aldrig set før)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er separate bøsninger med højregevind og linksgevind.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den adapter jeg har, har både højre og venstre-gevind!
Altså en adapter, der sidder fastmonteret i chucken hele tiden.
Mvh
Bjarne

Bjerg af spåner

Bjarne skrev:
Den adapter jeg har, har både højre og venstre-gevind!
Altså en adapter, der sidder fastmonteret i chucken hele tiden.
Mvh
Bjarne

Smart .. det ku tyde på at det er sådan en jeg skulle have..
Har dog lidt forelsket mig i axminsters nye chuck, som jeg godt kan li', specielt den korte længe tiltaler mig..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Adapteren ses her påmonteret stroghold chucken som den jo er specialkonstrueret til.
Som du kan se, har den nr 358 og man kan også se de to forskellige gevind.
Stronghold Chucken er dyr,adapteren billig, men du får ikke en bedre chuck!
Mvh
Bjarne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Bjarne skrev:
Adapteren ses her påmonteret stroghold chucken som den jo er specialkonstrueret til.
Som du kan se, har den nr 358 og man kan også se de to forskellige gevind.
Stronghold Chucken er dyr,adapteren billig, men du får ikke en bedre chuck!
Mvh
Bjarne

Og pinol skruerne er for at låse chucken, så den kan løbe begge veje ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Når vi nu allerede taler om Stronghold chucks osv, så er her et par billeder, som viser hvorfor de virker så godt. Det første billede er to forskellige #2 jaws, som er den mest brugte størrelse bakker. De øverste er standard serrated jaws, som er meget bedre en den svalehale type vist underst. De er ikke særligt følsomme overfor diameteren på tappen, så det er ikke nødvendigt at dreje tappen til nøjagtig diameter. De har også meget bedre fat på et firkantet emne end svalehale typen, som kun holder en firkant med hjørnerne.

Vedhæftet fil:
no2jaws_both_450px.jpg

Det næste billede er af min sidste nyanskaffelse, Serrated Tower jaws. de har plads til en 30 mm lang tap, som gør at man har mere plads til at dreje nær bunden af en skål, og havis man skal langsdreje et emne som ikke kan støttes af pinolen, som for eksempel en dåse eller peberkværn, holder den utroligt godt fast.

Vedhæftet fil:
no2_tower_prof_450px.jpg

Bjarnes dobbelt gevind i adapteren må være en nyhed. Mine er omkring 20 år gamle og har fungeret upåklageligt.

Jesper

Bjerg af spåner

Jeg er selv el mand, og vil montere en frekvensomformer på bænken.

Har set at nogle chucks kan låses på akslen, således den kan køre baglæns og chucken ikke løber af.
Spørgsmålet er har man brug for at kunne køre baglæns ???
Eller skal jeg ikke gå op i om chucken kan låses på akslen ?

Jeg her indtil nu fundet 3 chucks som alle har dobbelt skåret gevind, således de kan monteres på begge sider af headunit uden at der skal skiftes gevind adaptor.

Det er..
Oneway stronghold
Robert sorby Patriot
Axminster Evolutuon

Kom med jeres bedste råd ...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Efter min mening er Stronghold den bedste, men nok også den dyreste. Det er især bakkerne, som holder bedre og er mere tilgivende med hensyn til diameteren på tappen.

Det der med dobbelt gevind er nok ikke så godt som en ekstra bøsning til outboard drejning - det bruger du nok ikke så meget. Bøsningerne er ikke svære at skifte på Stronghold.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
xang1972 skrev:

Nej, men det er sør'me lækkert at kunne.
1. I forbindelse med slibning (hver størrelse korn i hver sin retning)
2. Træ, der driller meget med rivninger kan ofte drejes drejes rent ved at køre baglæns, og skære i modsat side.

Jeg går meget op i at min patron hverken ikke kan løsne sig eller skrue sig af bare fordi jeg kører baglæns - måske fordi jeg har prøvet begge dele.

Bjerg af spåner

ErlingSj skrev:
xang1972 skrev:

Nej, men det er sør'me lækkert at kunne.
1. I forbindelse med slibning (hver størrelse korn i hver sin retning)
2. Træ, der driller meget med rivninger kan ofte drejes drejes rent ved at køre baglæns, og skære i modsat side.

Jeg går meget op i at min patron hverken ikke kan løsne sig eller skrue sig af bare fordi jeg kører baglæns - måske fordi jeg har prøvet begge dele.

den forklaring køber jeg ...

Hvad er det der gør at dine chucks låser sig ?
Hvilken type bruger du ?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
xang1972 skrev:
Hvilken type bruger du ?

Du mener sikkert låser sig op.
En barracuda af den type med to stænger til at spænde op og i med kan løsne sig, når man kører baglæns, ligesom den skal lukke sig sammen, når man kører forlæns med kæberne spændt op inde i et hul.
Det fik mig til at købe en VersaChuck fra toolpost.co.uk, som spændes med en nøgle.

Bjerg af spåner

ErlingSj skrev:
xang1972 skrev:
Hvilken type bruger du ?

Du mener sikkert låser sig op.
En barracuda af den type med to stænger til at spænde op og i med kan løsne sig, når man kører baglæns, ligesom den skal lukke sig sammen, når man kører forlæns med kæberne spændt op inde i et hul.
Det fik mig til at købe en VersaChuck fra toolpost.co.uk, som spændes med en nøgle.

Nej, mener hvordan er chucken låst fast på akslen, således den ikke løsner sig og løber af akslen, når drejebænken løber baglæns?

Bjerg af spåner

Oneway stronghold = 2215 Kr
Axminser evolution = 1620 kr
Robert sorby Patrion = 1135 Kr

Efter at have læst MEGET på nettet er mit valg faldet på Evolution chucken, der er ingen tvivl om at stronghold chucken er god, men efter hvad jeg læser mig til så er den ikke meget bedre end evolution, bare lidt anderledes.

De kan alle tre fåes med dobbelt skåret gevind, således de kan skrues på både left and right hand gevind.

Det har bare være svære at finde ud af om de alle har en pinol skrue så de kan låses fast på akslen..
Men efter at have læst en artikel fra en PDF på nette, har jeg fundt at evolutionen kan låses, skulle man ønske det.

Artiken kan læses her
Vedhæftet fil:
wt_248_86_87_evolution_testtfmb.pdf

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den store forskel mellem Stronghold (og deres mindre Talon) er i kæberne. Strongholds profilkæber er bare suveræne i at holde fast. Desværre passer de ikke til nogen af de andre. Det er demonstreret flere gange at svalehalekæber - som de fleste andre har - ikke holde godt fast med mindre tappen er lavet til den helt rigtige diameter. Flyvende drejeemner er ikke sjove.

Når det er sagt, så kan jeg bedre lide sekskantnøglen på Vicmark og Vicmark kloner end Strongholds gearnøgle og åbne gear. Når du smider nøglen væk med en bunke spåner, er det nemt at købe en passende unbrakonøgle.

Stronghold er altid dyrere end de andre - ligesom alt andet fra Oneway. Kæberne også. Men det er kram og holder. Mine er nu 20 år gamle og still going strong.

Nu er jeg godt nok både gammel og gammeldags, men gevind skåret til begge retninger? Må jeg bede mig fritaget. Det smager af at man har tilpasset sig nogle krav fra nærige hobbyister.

Din Union Graduate er bygget som man siger på udenbysk "like a brick shithouse" - solid og gammeldags. Hvis du bruger den samme filosofi når du udstyrer den, så har du en drejebænk som holder længere end du gør. Det betyder ikke at dit valg af chuck er forkert - der er mange flere Vicmark/Axminster etc. i Danmark end der er Stronghold.

..........

Når vi nu er i gang, så er min mening om Sorby ikke så god. De markedsfører alt for mange specialiteter med tvivlsom anvendelighed. Når det drejer (sic) om jern, så er Thompson accepteret som det allerbedste stål og har alle de geometrier du kunne ønske dig. Efter min mening, så er Crown Pro PM en tæt nummer to.

Jesper

Bjerg af spåner

Agerbundsen skrev:
Den store forskel mellem Stronghold (og deres mindre Talon) er i kæberne. Strongholds profilkæber er bare suveræne i at holde fast. Desværre passer de ikke til nogen af de andre. Det er demonstreret flere gange at svalehalekæber - som de fleste andre har - ikke holde godt fast med mindre tappen er lavet til den helt rigtige diameter. Flyvende drejeemner er ikke sjove.

Når det er sagt, så kan jeg bedre lide sekskantnøglen på Vicmark og Vicmark kloner end Strongholds gearnøgle og åbne gear. Når du smider nøglen væk med en bunke spåner, er det nemt at købe en passende unbrakonøgle.

Stronghold er altid dyrere end de andre - ligesom alt andet fra Oneway. Kæberne også. Men det er kram og holder. Mine er nu 20 år gamle og still going strong.

Nu er jeg godt nok både gammel og gammeldags, men gevind skåret til begge retninger? Må jeg bede mig fritaget. Det smager af at man har tilpasset sig nogle krav fra nærige hobbyister.

Din Union Graduate er bygget som man siger på udenbysk "like a brick shithouse" - solid og gammeldags. Hvis du bruger den samme filosofi når du udstyrer den, så har du en drejebænk som holder længere end du gør. Det betyder ikke at dit valg af chuck er forkert - der er mange flere Vicmark/Axminster etc. i Danmark end der er Stronghold.

..........

Når vi nu er i gang, så er min mening om Sorby ikke så god. De markedsfører alt for mange specialiteter med tvivlsom anvendelighed. Når det drejer (sic) om jern, så er Thompson accepteret som det allerbedste stål og har alle de geometrier du kunne ønske dig. Efter min mening, så er Crown Pro PM en tæt nummer to.

Har kigger på crown pm..
Men hvor ligger Henry Taylor jern henne?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

"Men hvor ligger Henry Taylor jern henne?"

For nu at være smart: i England ;) ;) ;)

Jeg kender dem ikke personligt, og har ingen erfaring.

Hvis du sammenligner, og der ikke er nogen væsentlig forskel i prisen, vil jeg anbefale at du bestiller hos Thompson. Op til omkring 5 stk. kan sendes fra USA for omkring 90 kr. Hvad Post Danmark/SKAT så gør er en lottokupon.

http://www.thompsonlathetools.com/default.asp

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Følg Jespers forslag, anskaf dig nogle Thomson jern. Det er godt nok de bedste stålkvaliteter jeg indtil nu har brugt, slebet, vibreret, shearscrapet og på mange andre måder har mishandlet.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Geografisk sted: Aarhus
Bjarne, hvor køber du oneway?
Jeg ser pt på muligheder for at få sat en faceplate på venstre side af graduaten, og så er det jo heller ikke dårlig mht chucks.

VH
Søren

Bjarne skrev:
Som den glade ejer af en Union Graduate med 1,5 x 6 gevind iler jeg med et forslag.
Jeg har en Oneway Stronghold Chuck, som jeg er meget glad for. Til denne chuck kan der købes en adaptor med både højre og venstre gevind, så den kan bruges på begge sider af bænken. I adapteren sidder der også en skrue så man kan fastgøre chucken så bænken kan køre begge veje uden chucken falder af. Det sidste kræver selvfølgelig at du opdaterer bænken til variabel hastighed og retningsskift.
Bænken kører fint uden opdatering, men på et eller andet tidspunkt kommer der et naturligt ønske om opdatering - og så har du en lækker bænk der som ny koster ca 30000kr.
Har du spørgsmål om Union Graduate er du velkommen til at ringe, skrive eller aflægge et besøg i Skanderborg.
Mvh
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Googlede "oneway spændepatron":

Resultat:

http://www.promat.dk/oneway_sp%C3%A6ndepatron-p-57.html

Udmærket forhandler med god service.

VH, Lars

Ny bruger

Geografisk sted: Aarhus
Tak for god inspiration og nyttig viden!
I går fik jeg lige tid til at komme over i sommerhuset og installere den nye motor, inverteren og de nye knapper til den variable hastighed på min mors drejebænk.
Jeg havde faktisk ikke regnet med, at jeg kunne gøre det hele selv, men det gik. Vi skilte drejebænken ad og lagde hoveddelen ned, så jeg kunne sidde på gulvet og afmontere motoren.
I øvrigt tak for information om Stronghold chucken. Vi har købt en med 1½x6tpi adapter med både venstre og højre gevind.
Det dur bare.
vh
Søren

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sådan !

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]