www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 07:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg starter denne tråd på foranledning af skriverier andre steder.

Der har været skrevet om mange typer behandling, polering og så videre.
Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg forærer noget væk eller sælger noget jeg har drejet, vedlægger jeg altid et lille kort med oplsyninger om træet, oprindelse behandling og så videre.
Det ville jo være rart at kunne skrive lidt om hvordan træstykket skal behandles fremover, for at bevare farve og overflade.
Gode ideer og erfaringer er velkomne.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Aston Le Walls, Storbrittanien
Hvis jeg forstår denne tråd.

Jeg har solgt flere hundred av mine trekunstverk over det siste 8 år på gallerier og forskellig markeder og på nettet og hver gang inkluderer jeg informasjonen om overflatensbehandlinger.

Det er respekt til kjøpernes intelligens for å oppgi detalje om tre typen og polering og stell.

(Håper at dere forstår dette, det er 32 år siden jeg bodde i Norge og brukte den Norske språk til dagligdags.)

Hilsen Peter.

Senest rettet af petercharlesfagg 01 nov 2008, 14:05, rettet i alt 3 gange.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ingen problemer med forståelsen Peter! og jeg gør det samme, jeg vil ikke påstå jeg har solgt så meget, men det jeg har er alt sammen beskrevet træ type og overfladebehandling samt evt vedligeholdelse..

Og velkommen til vores lille hjørne af internettet

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Aston Le Walls, Storbrittanien
Fra den Amerikansk bladet "Popular Woodworking".

http://www.popularwoodworking.com/features/finish3.html

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der var en artikel om stort set det samme i American Woodturner for et par måneder siden.
Samme konklusion. Giftige overfladebehandlinger er en myte!
Iøvrigt har emnet været debatteret flere gange her på forum, med stort set samme resultat.

moderator
Brugeravatar

Jeg prøver igen, for at prøve at fjerne eventuelle verbale tågebanker.

Det jeg var ude efter, var gode ideer med hensyn til behandling af forskellige træsorter, hvis der er nogen
der behandler forskellige træsorter forskelligt eller gode ideer til vedligehold.
Det er nok lidt svært at bede en der har fået en lille skål som gave, eller har købt den, at købe 1,5 liter Danish Oil og en polerskive til vedligehold.

Og Stig, jeg er enig med dig. Giftig overfaldebehandling kan man vist kun få hvis man bruger noget der er beregnet til at afgive giftstoffer... og hvem kan finde på at give salatskålen en omgang udendørs træbeskyttelse???? :oops: :oops: :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Diskutionen omkring giftige behandlinger, men også hvad som er mindre heldigt omkring de stoffer/kemikalier/funisider,biocider som findes i træet, vil heldigvis altid have interesse for os alle.

Nu skriver kaj jo det der med salatskålen og behandling, men man bør også lige være opmærksom på at træ, som jo fra naturens side indeholder naturlige forsvarsmidler mod råd og svamp, sammen med de menneskabte overfladebeskyttelsesmidler faktisk kan udgøre en sundhedsrisiko. Er man i tvivl, brug lidt tid på at undersøge om et givet overfladebehandlingsmiddel rent faktisk er "ugiftigt".

Jeg ved det ikke præcist, men mange midler som er baseret på "naturlige olier" indeholder, eller har fået iblandet konserveringsmidler/fungicider etc, og jeg vil tro, at sammen med træets naturlige "forsvarsmidler" kan der måske dannes nogle mindre heldige kombinationer.

Hvad siger jeres viden og erfaring??

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Det er nok ikke klogt at give salatskålen en behandling med olier der indeholder fungicider... der så vidt jeg ved bruges i udvendig træbeskyttelse som en svampedræbende middel.

En af grundende til at jeg vender tilbage til dette emne, er at min køkken så småt er begyndt at ligne noget igen.
Den store egetræsbordplade fik en omgang med den medfølgende "Silkeolie" leveret sammen med pladen fra "Horn Bordplader." Der står bare ikke en dyt om hvad det indeholder af noget som helst. Lugten siger mig dog at en stor del af indholdet er Linolie. Borpladen er nu blevet rigtig flot efter den behandling, og vandet perler bare hvis man spilder på den, men tør man give en salatskål sådan en behandling eller??? Hvis bare man kunne finde ud af indholdet, kemisk sammensætning, og det vel og mærke ikke er giftigt, ville jeg ikke tøve med at købe en liter til at behandle nogle af de drejede ting.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg har lige købt en flaske MYLANDS for at prøve den
jeg kan kun sige at den er bare god,
finpudsser med 400 korns og poler med Maylsnds,
det vare ikke længe før man har blankpoleret træ.
men holbarheden, det vil vise sig

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Steffen,

Hvad siger etiketten om indhold og sammensætning :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: . Hvis den kan poleres så hurtigt som du antyder indeholde den sandsynligvis forskeliige komponeneter man nok ikke ønsker at putte i munden. :ugeek:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, de fleste ( alle?) friction polishes er shellac baserede. Det er derfor, de kan lægges på og poleres op i et snuptag pga. friktionsvarmen fra det roterende emne.
De egner sig efter min mening kun til små emner som vinpropper, da de let bliver stribede ved påføring på større emner.
Men nu er jeg godtnok også meget overfølsom for striber af både den ene og anden art på drejede ting, det har vi vist ligesom fået slået fast ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg har brugt MYLANDS et ½ års tid til kuglepenne og andet småt. Jeg er temmelig imponeret. Men efter korn 400 giver jeg mine ting en gang med en gul polerpad (skurepad), og så MYLAND. Det har jeg tidligere fortalt om i tips&tricks.

BjørnA: Desværre er informationsniveauet til private ikke ligeså krævende som til profesionelle brugere. Der var f.eks en tømrer der fortalte at ved brug af fugeskum skulle en ansat bruge åndedrætsværn. Som privat kan du købe alle de dåser du har lyst til hos Harald Nyborg eller andre og lave dit eget sniffingparty.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Jeg tror nu nok oplysningen på produktet, være sig fugeskum eller Myland og uanset om det sælges til private eller håndværkere skal være det samme.
Private købere har også en forpligtelse til at sætte sig ind i sikkerhedsreglerne på et givet produkt ... om de private så overholder reglerne er en anden sag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørn A : der er ikke så mange oplysninger på etikketen så det gør noget,
jeg har heller ikke i sinde at drikke det, på grund af prisen.

jeg har prøvet det på hårdt træ , horn og acryl , ( kugleienne ) giver en
flot og blank overflade , på ingen tid, horn og acryl er vådsleben med 1200
før poleringen.
jeg vil kun bruge det til små ting, hvis det skal bruges til skåle og fade
bliver man hurtig fattig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg er enig hele vejen rundt, jeg bruger også en friction polish fra myland (er meget på jagt efter et andet mærke) mest til småting vinpropper penne og den slags.. overfladen er flot og holder længe på hylden, men den slides meget hurtigt ved brug.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Til Kaj og andre der mener at man altid kan forlange et sikkerhedsdatablad eller lignende til de overfladebehandlingsprodukter vi bruger, har jeg 'sakset' dette fra arbejdstilsynet:

1.1.2. Levering af leverandørbrugsanvisninger

Ved levering af stoffer og materialer, der opfylder kriterierne for klassificering som farlige efter Miljøministeriets regler, se afsnit 1.1.1. pkt. 1), skal leverandøren forsyne stofferne og materialerne med en gratis letforståelig brugsanvisning på dansk, når de leveres til erhvervsmæssig brug.
Ved levering af andre stoffer og materialer, for hvilke leverandøren skal udarbejde brugsanvisninger, se afsnit 1.1.1. pkt. 2) - pkt. 4), skal leverandøren på anmodning af en erhvervsmæssig bruger udlevere en gratis letforståelig brugsanvisning på dansk. Stoffer og materialer, som ikke er bestemt til privat brug, skal på etiketten være forsynet med påskriften: “Leverandørbrugsanvisning kan rekvireres af erhvervsmæssige brugere”. Da arbejdsgivere skal stille leverandørbrugsanvisningerne til rådighed for de ansatte og udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger bl.a. ud fra leverandørbrugsanvisningerne, anbefaler Arbejdstilsynet, at leverandøren altid medleverer en brugsanvisning for denne type stoffer og materialer (2).

Men vi skal alligevel huske at passe på vort helbred :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn B,

Jeg kender godt den der med "erhvervsmæssig brug" før der er pligt til at udlevere/medlevere en sikkerhedsbrugsanvisning, MEN, da langt de fleste produkter vi stakkels amatører kunne komme i tanke om at anvende - bruges også erhvervsmæssigt, Hvilket Vil Sige AT: DER FINDES SIKKERHEDSDATABLADE fror produkterne, og så er sg bare at bede om at få det/dem udleveret.
Det er jo jeres egen sikkerhed det drejer sig om, ik :?: :?: :idea: :idea: :idea:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det var ikke for at træde nogen over tæerne, at jeg bragte citatet fra arbejdstilsynet. :lol:
For selvfølgelig skal vi passe på vort helbred. Her når man langt med sund fornuft. ;)
Men man kan altså ikke forvente at det lokale supermarked ligger inde med sikkerhedsdatablade på f.eks. sprit, acetone, eddikesyre, terpentin, petroleum osv. fordi de bliver solgt i pakningsstørrelser der må formodes at blive anvendt til privat husholdning.
Tag eksemplet ovenfor med Maylands frictionpolish, her kan man altså ikke forlange et produktblad, da det forventes at det kun sælges til private.
Det må så være op til en selv om man vil købe det, og i givet fald træffe sine egne sikkerhedsforanstaltninger. :P

http://www.borupkemi.dk kan man downloade en del sikkerhedsdatablade.

moderator
Brugeravatar

Den sag skal jeg vist lige kigge nærmere på.

Det er muligt jeg var lidt hurtigt ude af busken, men Bjørn B, jeg kan nu ikke forstå at der til private ikke burde
udleveres et sikkerhedsdatablad på et givet produkt. Uanset om det handles i en lille dunk på en halv liter, eller i store mængder til håndværkere.
Snedkeren skal vel passe lige så meget på sig selv når han er derhjemme, som når han passer sit job.
Hvor mange håndværkere tror I selv der får udleveret et datablad, når de lige henter en dunk terpentin ved
den lokale byggepusher?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
steffen skrev:
Jeg har lige købt en flaske MYLANDS for at prøve den
jeg kan kun sige at den er bare god,
finpudsser med 400 korns og poler med Maylsnds,
det vare ikke længe før man har blankpoleret træ.
men holbarheden, det vil vise sig

Hej Steffen.
Jeg bruger også Mylands med gode resultater. Inden jeg polerer med Mylands tager jeg de sidste fine sliberidser med EEE Ultra shine polervoks - også fra Trædrejerbutikken. Det er nærmest en slibepasta, og den virker fint sammen med Mylands.
Ang. det med sikkerheden: Selvfølgelig skal man passe på sig selv. Hvis man ikke kan lide det man læser på dåsen, kan man vel tage en stramtsiddende gummihandske på !

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har kontagtet BST nagående Mylands
om de kan hjælpe med et datablad på dansk.
hvis jeg får et opsitiv svar og måske et datablad
kommer det ind her.

moderator
Brugeravatar

Hej Bent K.

Hva' ... skal vi også have en stramtsiddende gummihandske hen over næse og mund :D :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super steffen : Men det er faktisk den du køber det af der skal have databladet..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

EEE er en slibepasta baseret på Tripoli (EEE sagt på udebysk triple E) der er blandet en voks i pastaen som gør det nemt at tumle.

jeg pønser lidt på at få en pakke hjem fra Australien, fra ham der laver det, for han laver flere finish produkter der skulle være meget lækre..

Titel: Svar fra BST
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mit indlæg:

Jeg har ikke noget firma, jeg er hobby trædrejer med bopæl i Vordingborg og er med på et internetforum ( http://www.woodturning.dk ).
Forummet går meget op i sikkerhed og specielt polermidler.
Der er mange der bruger det omtalte produkt, men da der ikke forlægger nogle datablade om Mylands high build fricition polish
har jeg kontaktet jer i håb om, I kan hjælpe med et datablad.

Svar fra BST :

Hej Steffen Palsgart.

Vi kan godt hjælpe dig med at fremskaffe et prodatablad på produktet, men vi er et konsulentfirma som tager sig betalt for det arbejde vi udfører. Da du ikke er en virksomhed, men en privat person, vil jeg anbefale dig at skaffe databladet selv, det kan du nemlig gøre gratis.

Databladet skal du have dér hvor du har købt produktet. Hvis du har købt produktet i Danmark, har du krav på at få udleveret et datablad på dansk. Hvis du har købt produktet i udlandet eller over nettet i udlandet, er du lidt ringere stillet, de skal udlevere datablad, men ikke på dansk.

Håber du får held med det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er ikke noget at sige til at forvirringen er total med hensyn til om man skal have en leverandørvejledning eller ej.
Umiddelbart tror jeg at BST taler mod bedre vidende. BST er et privat rådgivningsfirma, når der er tale om lovgivning er det ArbejdsTilsynet der skal spørges til råds.

Jeg har 'sakset' et stykke mere fra AT:

Salgssteder som fx byggemarkeder og trælasthandler, hvor der sælges til både privat og erhvervsmæssig brug, skal have en samling af brugsanvisninger, så disse kan kopieres og medleveres ved salg til erhvervskunder.

På salgssteder som fx supermarkeder og farvehandlere, der hovedsagelig sælger til privat brug, skal virksomheden, såfremt en erhvervskunde spørger efter en brugsanvisning, kunne fremskaffe og eftersende en sådan.

Der er vist ikke noget at være i tvivl om. :lol:

Jeg er ked af at denne snak om brugsanvisninger er skrevet i en forkert tråd, den burde have været under sikkerhed :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Jeg ved godt at det kan se ud som om der trækkes langhalm på dette, men for min del var tanken nu også at: I tilfælde af at "noget" går galt i forhold til den kemi som en lykkelig uvidende trædrejer har anvendt, at der kan opstå en situation hvor AT vil vurdere at trædrejeren er ansvarlig som "Erhvervsdrivende" - ikke Amatør, og så findes der vel ikke en forsikringsdækning som er god nok til at dække de gode intentioner med salatskålen som desværre forårsagede en skade på brugeren - Ikk. I kan godt se denne - forhåbentlig noget teoretiske situation, men, "shit happens" som de siger udenlands, og jeg har igennem et langt liv arbejdet en del med kemi, og er stadig forundret over at de krav som stilles erhvervsmæssigt ikke også gælder på lige fod for en amatør.

Tænk bare på: Når en tømrer skal op på taget og lave noget skal der enormt med beskyttelse i form af afspærring, stativer sikringsliner osv til. Går husejeren op på taget for selv at lave tingene, har han det privilegie at han gerne må skvatte ned og slå sig ihjel uden at AT blander sig i det. :mrgreen: :o fordi reglerne kun gælder for ERHVERV ikke HOBBY, men, hvad nu hvis der dukker en kunde op og påstår at den behandling I har givet en skål, nu har forårsaget en eksem/reaktion hos kunden, og det må være hobbydrejeren som er ansvarlig. Ja, så er hobbydrejeren pludselig erhvervsdrivende. Ikkk :o

jeg ved godt at jeg "skruer tingene op i et hjørne", men ikke desto mindre KAN der ske ting og sager hvis man ikke får gjort hjemmearbejdet ordentligt.

God fornøjelse

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

tja bjørn du har nok fat i en af de meget fine gråzoner... for har drejeren opgivet indtægten fra salget af dimsen i skat?? og kan en privat være ansvarlig for noget man har solgt privat eks brugt ??

Men jeg vil da gå så langt som til at sige at jeg altid informere om hvad jeg har behandlet et emne med for så er det jo også op til kunden at være opmærksom på om de har allergi eller andet... Derfor er jeg også lidt forsigtig med at bruge nøddeolier til fødevare ting... men træet i sig selv kan jo give alergiske reaktioner....

Tja den er speget... men vi er vel alle opmærksomme på det...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har helt ret Rasmus, dette emne kan trækkes uendeligt ud, men meget er opnået hvis almindelig sund fornuft får lov til at råde og at man holder sig til olier (f.eks) som er alment kendt for ikke at udgøre en sundhedstrusel - og sådan kunne man blive ved. IkK ;)

Det var bedstefars formanende - løftede finger ;) ;)

moderator
Brugeravatar

Rasmus, der er i den forbindelse ikke noget der hedder salg til privat brug, eller solgt "sort!"

Hvis du sælger noget, skal der gives en kvittering for salget, og salget er omfattet af almindelig regler i købeloven.
Sælger har altid et produktansvar.

Bjørn B og Bjørn A ... jeg er ved at rode lidt i der regler ... der er nogle gråzoner.
Jeg er ikke helt sikker på at vi her i DK overholder de regler der er udstukket af EU, men sådan er der så meget.
Der er nogle regler om kemikalier og deslige, jeg kun har fundet på engelsk indtil videre, og det er temmelig tung læsning.
Umiddelbart kan det se ud til, at de forretninger der sælger kemi i den ene og anden form ikke helt overholder reglerne,
og måske påhviler der producenterne et yderligere ansvar om at levere alle formerfor dokumentation sammen med deres produkter. Uha ... det ender med at vi får en hel bog med, når vi køber en flaske opvaskemiddel.
Så bliver der noget at lave for os der beskæftiger os med dokumentation ... og nu skal der for fremtiden i alle
håndbøger til biler stå, at man ikke må tænde bål i dem for at holde varmen ...: http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1131739.ece er manden total idiot eller er han bare amerikaner ??? :D :D :D

Og pyt, den her tråd er for længst røget helt ud over kanten :D :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]