www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Løgumkloster
DenKedelige skrev:
Jan, den skive, du har set, er sikkert den her:

http://www.traedrejerbutikken.dk/produkt/fiberskive-m33/

VH, Lars

Lige nøjagtig, men kan se den er til at chucken ikke sætter sig fast LoL :ugeek: og det er jo ikke det jeg ville opnå med det, jeg vil have den til at "låse" så den ikke, hvis uheldet er ude, render af.

Men nu har jeg kørt, bremset og drejet træ, samt slebet begge veje, det har ikke været muligt at få den til selv at gå løs, så hvis man holder lidt øje med den tror jeg ikke der vil være nogen risiko.
Og i øvrigt tror jeg at så længe der er ligevægt i chucken og emnet, vil den blot falde ned på bænken da rotationen er lige stor hele vejen rundt, tænk på når vi drejer ender af, de fare jo heller ikke rundt i lokalet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vær forsigtige med chucks som ikke er ordentligt sikret mod at gå løs. Det er såmænd ikke almindelig brug, venstre/højre, alm drejning etc, som får de dårligt sikrede chuck til at gå løs.

DET ER SMÅ HÅRDE RYK, SOM F.EKS DREJE HJØRNER AF EN KLODS, VIBRATIONER, SOM GANSKE LET KAN OPSTÅ NÅR MAN GROVDREJER, HVIS MAN FÅR ET HUG - OG DET KAN SAGTENS HÆNDE AT MAN IKKE ENGANG LIGE OPDAGER DET - LIGE IDET CHUCKEN SLIPPER BRYSTET.

Hvis der sidder et stykke træ i chucken når den går i kredsløb, er det en særdeles farlig sag, og selvfølgelig arbejder man ikke med sådan noget skidt uden at sikre sig bedst muligt med hjelm, visir, beskyttelsesbriller - og panser og plade. Det kan jo hurtigt være nogle kilo som kommer farende, ikk' :(

En god sikring - hvis der ikke kan monteres sikkerhedsskruer, er at sætte en KOBBERSKIVE imellem brystet og chucken. Kobberskiven skaber en stor friktion, som normalt er nok til at sikre mod at chucken kan løsne sig.

Der er ikke nogen som får mig til at anskaffe en chuck som IKKE kan sikres. :o :o :o

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
ErlingSj skrev:
Den sidste måde (den du bruger) er langt den dyreste, og jeg synes egentlig også at den er ret besværlig i forhold til at skifte kæber.

Det skal da lige siges, at Nova'en fik jeg forærende og bruger den med de standarkæber, der nu sad på den.
Barracuda'en købte jeg pga. prisen og at der var 4 sæt kæber med, et udmærket køb.
Axminsteren købte jeg så, fordi jeg gerne ville have en, som kunne passe til deres sortiment, specielt O'Donnell kæberne samt at den var med nøgle, det er mine to andre ikke.
Det tager (sgu') da ikke lang tid at skrue en spændepatron af og på, af og til har jeg jo også en medbringer i konussen, samt jeg har en Junior chuck :lol: , som jeg mest bruger til pudse/slibepads o.l. med 6 mm skaft.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]