www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 12:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: 9300 Sæby...50 km nord for Aalborg
Hai...Jeg har bestemt mig for at prøve trædrejning...jeg har ikke drejet siden jeg gik i skole og guderne ska vide det er længe siden...men jeg har altid syntes det var fantastisk hvad man kan få ud af et stykke træ...jeg har rodet lidt rundt på nettet om hvilke maskine jeg skal købe...der er jo nok ligeså mange meninger om det som medlemmer men jeg har overvejet en Jet JWL 1221 vs med Digital aflæsning...så ville lige høre om det muligvis kunne være et godt valg eller hvad...mvh. og på forhånd tak Steen ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er et godt valg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
Hej og velkommen til
det er et udemærket valg med Jet men en smule dyrt jeg har selv en Axminister1416vs og er meget tilfreds det er stort set de samme maskiner det er små ting der skiller dem ad og der er rigligt med udstyr at bruge pengene på det er der de fleste penge skal lægges så kik på Aministers hjemmeside og se hvad der er at spare de er hurtige til at levere og med transport meget billigere end i danmark så det kan kun anbefales
Jeg startede selv for ca 1 år siden og har allerede brugt mere på udstyr end det bænken kostede. Jeg har nok brugt købt meget mere end nødvendigt og derfor er det en god ting at mødes til de arrangemanger der bliver afholdt her på siden tage et kursus eller lokke en kop kaffe ud af den der bor tættest.
Min erfaring her på siden er at alle er meget hjælpsomme og gerne giver kaffe hvis der spøres pænt og det er best at prøve lidt forskelige jern så man finder det der passer bedst til en uden at skulle købe de forkerte ting fra starten som jeg nok har gjort ja øvøv
Mvh
Robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Velkommen til.
Jeg har været rigtig glad for min Jet - én generation tidligere
end den, du kigger på. Kan anbefales.

Overvej at udfylde din brugerprofil med et sted, det plejer at
fremme velviljen hos de nærmestboende, sådan som Robert
skriver.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Axminster AT 1416VS er lige den lille smule større end mange af de tilsvarende bænke i det prisleje. Dvs (F.eks) at pinol højden på Axminsteren er 35 cm hvor jet 1221 "kun" har 30 cm, men det kan nok bedst anbefales at du selv checker de forskellige størrelser for de bænke du finder interessant for hvad du vælger at dreje/hygge dig med.

Prøv f.eks at se på Promats hjemmeside http://www.promat.dk (underpunkt drejebænke, hvor man direkte har de tekniske specifikationer for en Axminster AT 1416VS. (henviser også til jet maskinerne)

Andre maskiner som kunne være interessante for dig findes på f. http://www.sminge.dk,

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej rothman og alle de andre.
Jeg ser lige at Dorch og Danola i odense forhandler jetmaskinerne. Det havde jeg ikke været opmærksom på før. Jet JWL 1221vs er på tlbud hos dem og er nedsat ca. 900,- i forhold til deres oprindelige pris. Jeg har ikke set efter hvad den ellers koster rundt omkring.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Glumsø
Hejsa som Jesper skriver så er det et valg men et meget vigtigt valg.
Jeg har selv en ramatør og det er en lækker maskine men jeg syndes ikke ikke pinolhøjten er stor nok.

Jeg tror en rigtig god ide ville være at

1. Find ud af hvad du vil dreje
2. Undersøg om der er nogle drejenisser nær dig du kan tage ud og snakke med.
Og 3 køb ikke (det første det bedste)

Mvh Thomas

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
3 rigtig gode råd! :)

VH,
Lars

Ny bruger

Hai igen...Tak for alle svarene...jeg vil prøve at undersøge om der er nogle der drejer i træ heroppe nord på evt. i nærheden af Hjørring, Brønderslev, frederikshavn eller Aalborg så jeg evt. kan komme forbi og se og høre om deres valg og erfaring...med hensyn til det med Digital Aflæsning er der nogle der har erfaring med det og er det noget at give de ekstra penge for...mvh.Steen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
husker noget med at erlingsj købt en håndholdt omdrejningstæller.

Men hvad skal du egentlig bruger omdrejningerne til, skru op til bænken ikke står stille og reducer så lidt igen til den står stille. Så har du maksimal hastighed, som er den bedste at dreje i! Bare min måde at gøre det på!

Så er der lige det med max 300 omdrejninger ved pudsning, men det er lige indtil du har lært din bænk at kende. Jeg har digital omdrejning på min bænk, men bruger det aldrig.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Min filosofi passer nok ikke til alle, men jeg har det sådan at jeg køber det bedste (og af og til største) jeg kan og har råd til. Det ender så med at holde i laaaaaaang tid og bliver som regel ikke udskiftet.

Jeg har haft min General 26020 VDR i over 20 år, og ser ingen grund til at skifte. den har VFD og ingen omdrejningsviser. 255 kg og 2 HK. To Oneway Stronghold chucks med diverse kæber.

Alternativet den gang hed nok Oneway 2436, men den var dobbelt så dyr - og er det nok stadig.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeg giver agerbundsen ret, har selv en axminster 1200. Det var den dyreste og største axminster på det tidspunkt. om den så holder i 20 år det vil tiden vise, jeg kunne have valgt en nova eller vicmarc, men det var der ikke penge til.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
martin_r skrev:
husker noget med at erlingsj købt en håndholdt omdrejningstæller.

Det var her fra:
http://www.miniinthebox.com/da/index.php?main_page=advanced_search_result&inc_subcat=1&search_in_description=0&sid=0q6lgqsm34iej3l3ici9ueohj4&keyword=omdrejningst%C3%A6ller
Men husk at lade dem levere med langsom fragt. Så kommer den via Sverige og du undgår strafafgifter.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
magma 175 FU. fra magmatools. den er mage ved axminster 1416. og koster ikke helt så meget... har selv en som lille bænk..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jet JWL vs 1221 koster lige under 7000.- hos Tempa på Mors.
Jeg har ingen erfaring med trinløs hastighed, men kunne godt tænke mig at få det!! måske senere på året - hvem ved!!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Vær ops. På at 1220 vs ikke er med frekvensomformer

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ ... enk-15220/
Super fin drejebænk med rigtig frekvensomformer og ikke (lysdæmper prinsippet ) som de fleste andre i den størrelse, tilkøb en forlængervange og du har det optimale til de fleste hobbydrejere. I øjeblikket billigst hos Tempa på Mors.

Vedhæftet fil:
6482_img_1360_1.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af holzenhuler 23 jan 2014, 23:24, rettet i alt 1 gang.

Ny bruger

Tak for alle de hurtige og gode råd...jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet og jeg tror valget står imellem en Jet Jwl 1221vs med digital aflæsning og en Axminster 1416vs...mit sidste spørgsmål er om det er lige nemt at få dele til begge maskiner eller om der er en at foretrække...og så lige om der er en i nærheden af Sæby der har en af de to maskiner som jeg evt. kunne komme og se i funktion...på forhånd tak :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]