www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 04:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
Hej jeg søger forskellige drjejern af mærket Hamlet, så skulle der værre nogen af jer der liger inde med nogle jern i ikke bruger kunne jeg værre intresseret.
Jeg har en masse forskellige store jern af forskelige mærker som eventuelt kunne gå med i en byttehandel da jeg ikke bruger de store. Og med de store mener jeg at de er over en meter lange ca
Mvh
Robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hvorfor lige netop Hamlet Jern? De er vist nok fine, men det er der også mange andre der er.

De jern der er for lange kan ret nemt forkortes, da det som regel er skaftet der er for langt. Da du siger du har "en masse" er der nok en del af dem, som kan bruges til det meste af hvad du behøver.

Hvis du en gang forvilder dig herop på Sydsjælland, så tag bundtet med, så kan vi se hvad der kan gøres. Jeg har nok de fleste af de gængse typer, så du kan sammenligne med hvad du har.

Husk nu at der kun er fire du SKAL have, resten er bare flødeskum oven på kagen:

Skrubstål
½" V-type bowl gouge
Rundnæset skraber
Afstikker.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Jesper du har ret i at man ikke behøver så mange jern men der er så stor forskel på kvaliteten så jeg har prøvet forskelige mærker og det har gjort at jeg har en masse forskelige og grunden til at jeg ønsker hamlet er forde at jeg godt kan lide kvaliteten og det ville være lidt pænere hvis mine jern havde det samme skaft med små ringe istedet for at de har forskeligt træ og alle mulige størelser og så fik jeg den ide at prøve at få byttet mig til ens af det mærke jeg best kan lide og der er sorby og hamlet men håbede på at det var lettest at lokke hamlet fra folk end robert sorby ;)
Og det med at afkorte er ikke fornuftigt det er både skaft og jern der skal afkortes og det er også synd at ødelægge sådanne fine jern som dem jeg skriver om
Mvh
Robert
Ps.
Angående at kikke forbi ville jeg da meget gerne for at se din drejebænk og suge lidt efaring til mig jeg bor i Horbelev på falster så der er ikke så langt

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Robert, Nu er de følgende kommentarer min helt personlige mening, så der er andre som har en anden....

Jeg er ikke begejstret for Sorby Jern. De er for "spinkle" og har tendens til at fylde rillen med spåner. Har aldrig haft et Hamlet i hånden, så ingen mening.

Du skal selvfølgelig ikke spolere gode jern du har, men bare justere dem, så de passer til dit brug. Nogle kan du bare korte skaftet på og andre må du helt fjerne skaftet og lave et nyt. Hvis selve jernet er for langt, så borer du bare skaftet lidt længere, så jernet stikker så langt ud som du vil have det.

Jeg er ellers enig i at mange skafter er for lange. Alle mine er kortet af eller har fået nye skafter på nær et 5/8" V-jern jeg bruger til at grovdreje store emner med. jeg fjerner også (næsten) konsekvent den lakerede overflade på nye skafter, så de ikke er så glatte at holde på.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej

Jeg har følgene Hamlet jern liggende i original indpakning. Jeg fik dem i fødselsgever og til jul.

Mejsel 3/4" - 19 mm 2 Stk. kr. 200 pr. stk
Rør 3/8" - 10 mm Kr. 225
Rør 1/2" - 13mm 2 Stk. Kr. 250 pr. stk.

http://www.kniplepinden.dk/

spånbunke
Brugeravatar

Rosengren skrev:
Hej

Jeg har følgene Hamlet jern liggende i original indpakning. Jeg fik dem i fødselsgever og til jul.

Mejsel 3/4" - 19 mm 2 Stk. kr. 200 pr. stk
Rør 3/8" - 10 mm Kr. 225
Rør 1/2" - 13mm 2 Stk. Kr. 250 pr. stk.

hej jeg kunne godt være interesseret i dine 3 rør problemet er bare at hvis du ville bytte så er der alt for langt mellem os men måske vi mødes til en kop kaffe en dag
må jeg spørge hvorfor du vil af med dine hamlet jern har du erfaring med noget der er bedre ?
hilsen robert

spånbunke

Hej

Jeg bruger ikke så store jern mere, jeg drejer kun mindre ting.

Hvad har du at bytte med ?

Det største rør jeg bruger er et 8 mm Stubai, hvis Hamlet lavede et 8 mm så var det nok sådan et jeg brugte.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
hej Keld- jeg vil ikke afbryde jeres byttehandel. Men hvis du har et skåldrejerør tilovers når I er færdige, så er jeg interesseret. (så stort som muligt) jeg har blandt andet et lille 3,5mm rør, hvis du bedst kan lide små ting :)

spånbunke
Brugeravatar

Rosengren skrev:
Hej

Jeg bruger ikke så store jern mere, jeg drejer kun mindre ting.

Hvad har du at bytte med ?

Det største rør jeg bruger er et 8 mm Stubai, hvis Hamlet lavede et 8 mm så var det nok sådan et jeg brugte.

Hej jeg har desværre ikke nogen små jern så det bliver nok til at jeg må have pungen frem.
jeg vil meget gerne købe de 3 jern du har hvis ellers du vil sælge dem
mvh
robert

spånbunke

Har sendt en PB til dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]