JensNygaard skrev:
Det med at skifte høvljern kan man vel "lærer" ? Eller tager jeg helt fejl?
Jeg havde lært det, men begik alligevel en fejl. Sad (som man skal) ved siden af afretteren, da den blev startet, brugte en halv times tid på at lede efter jernene (det ene sidder stadig højt i muren), kørte den smadrede høvl til ophuggeren.
Naturligvis kan man lære det, men på en stor afretter er det ret afgørende at det bliver gjort helt korrekt - den er meget lidt tilgivende.
Citat:
Og fladremme kan vel skiftes ud? Eller ?
Ja da - de laves stadig. Men kigger du på dit tredje link, kan du under høvlen se to stænger med en klods for enden. Det er de vægte, der strammer remmen op. Dels er de i vejen, og dels skal der ikke meget skidt under en af dem før remmen glider muntert. Hvis du høvler en kraftig spån i hårdt træ skal der mere vægt på armene for at remmen tager ordentligt fat, og det har du ikke ben nok til.
Der er en grund til at fladremmen er blevet erstattet af en eller flere kileremme, så hvis du ikke er nødt til det, så vælg en uden fladrem.
Citat:
Og du skriver at det "kan være OK" vil det sige at langt de fleste multi maskiner er noget knald eller ?
Nej, det eneste jeg siger er, at du kommer til at bruge tid på at omstille maskinen fra rundsav til høvl til fræser osv. Hvis du laver 100 brædder til dine bikuber på en gang, har det ikke den store betydning, men er du som hobbyfolk er flest, så kommer du til at lave få emner, som skal gennem flere omstillinger, og det kan man godt blive lidt træt af.
Der laves bestemt kombimaskiner i høj kvalitet, men prisen følger jo med op, og besværet er stort set det samme for dem alle. Det er kun derfor jeg synes, at pladsmangel er den eneste reelle grund til at anskaffe sådan en. Tag et kig på
http://www.felder.dk/dk-da/produkter/kombimaskiner.html, så skal du se guf, men tag lige en snak med banken først - du kommer jo ikke til at tjene den hjem.