www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 16:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Har drejet 4 råskåle i kastanie, 2,5-3 cm tykke og sat dem til tørre for senere at dreje dem færdig. De måtte nøjes med det kolde loft (i julen skal stuereolen jo se pæn ud). Nu er de delvist grønne, og det ligner et svampe/algeangreb af en slags. De står nu varmt, men det ændrer ikke på sagerne.
I anden sammenhæng husker jeg et tip om oxalsyre på misfarvninger. Duer det mon her? Har I nogle erfaringer? Hvor dybt går sådan noget skidt efter en uge?
Er jeg Kastanie specielt besværlig at tørre? Skal de for alt i verden stå lunt? (Jeg har med birk været ude for, at cirkulationen og temperaturen gjorde, at skålene blev mugne, men det kunne bare gnides af.)
Udvendigt har jeg på endetræsområder smurt lidt voks fordi jeg ikke ved om der er fare for revner. Det forsinker fordampningen lidt. Jeg har noget stående i carporten som store klodser. De bliver ikke misfarvede.
MVH
Jørgen ST

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bland dig en spandfuld Citronsyre, og dyp træet/skålene en gang eller to. Når de så er dyppet - og de behøver ikke ligge neddyppet, er det godt hvis de lige kan få lov til at tørre ud på overfladen. Hvis det er et mug angreb kan det sædvanligvis børstes af. (Blandingsforhold : En dåse med 200/250 g citronsyre til 5 l lunkent vand. Rør grundigt til al citronsyren er opløst, og den er klar til brug. BRUG GUMMIHANDSKER OG BESKYTTELSESBRILLER - Det ætser)

Træet som står i carporten står koldt og godt, lad det endelig stå.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Skal de dyppes i citronsyre nu, eller skal man vente til de er tørre?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
så hurtigt du kan have en blanding klar for at stoppe udviklingen.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Man undrer sig om mon ikke Atamon ville være effektivt?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Man har prøvet og det er det, men ikke nær så effektivt som citronsyre.
Man har osse provet at blande en kraftig dosis af det virksomme stof i Atamon, så vidt jeg husker er det kaliumsorbat, og det virker heller ikke så godt som en dosis citronsyre.
Til gengæld kostede det rundt regnet det 10 dobbelte.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Beklager, men Atamon er ikke altid effektivt - hvorimod Citronsyre i en god kraftig koncentration virker mod de fleste slags "utøj" som normalt trives på træ.

Det er pH-værdien som gør det :)

spånbunke

Kastanien bliver grønnere og grønnere.
Det, der står i carporten, er også angrebet. Det varme møgfugtige januarvejr giver alt for gode betingelser. Jeg har givet stykkerne Anchorseal på enderne, og under det trives microorganismerne. De har det også fint under barken. Så nu skærer jeg Anchorseal-enderne af og afbarker stykkerne i håb om forbedring. Desuden grovdrejer jeg emner når jeg har tid.
Mister citronsyreblandingen sin kraft med tiden? Det kunne jo være fint at have en blanding stående klar, hvis man skulle få brug for den. Det kan på den anden side være 5 dyppede skåle stjæler det sure, så blandingen bliver svag. Jeg har dyppet mange i den samme spand lavet på 2 liter vand. De har næsten suget det hele.
Jørgen ST

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, Citronsyren "mister" ikke sin surhed. Citronsyre er en organisk syre som er temmelig afhængig af at skule lagres i en tætsluttet beholder, men så holder den også længe, og du kan altid bare tilsætte mere citronsyre og vand til at spænde den op med.

Anchorseal indeholder lidt biocide, men kun nok til at beskytte selve emulsionen, ikke det træ som den bliver smurt på.

Det undre mig at det grønne angreb tilsyneladende er så kraftigt som du skriver.

Har du indtryk af om det "går i dybden". Det tror jeg faktisk ikke det gør, og hvis jeg har ret - vil "det grønne" kun medvirke overfladisk, og så er det jo ikke så vigtigt.

spånbunke

Det går i dybden nogle steder. Under barken gør det sjældent, men nogle skåle har både på yder og inderside.
Forresten kommer jeg i tanke om at det meste har fået egevoks i stedet for Anchorseal. De kunne måske gøre det værre.
Jørgen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo, nu du nævner det. Egevoks er rigtigt godt når det bruges på træ som ikke kommer i jordkontakt OVERHOVEDET. ;)

Du skriver: På yder og inderside, Men, er det kun på overfladen, eller gennemtrænger det træet, eller går det ind i træet til en eller anden grad. (jeg tror det faktisk ikke, fordi de fleste af den slags "fungi" ikke kommer af dybtgående "rødder", men kun udbreder sig på fugtige overflader, og derfor trives perfekt f.eks under barken, som løsnes ganske hurtigt (Det er også præcist der det bedste mad til svamp/Fungi findes)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]